شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
به دنبال گرمای شدید هوا در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد
مرگ 2 نوجوان، گمشده و تشنه
کدخدایی، عضو شورای روستای «مسکوتان» در گفت‌وگو با «شهروند»: فوت‌شدگان، دانش‌آموزان 13 ساله بودند

شهروند| گرمای بی‌سابقه سیستان‌وبلوچستان جان 2 نوجوان سرگردان در شهرستان فنوج را گرفت. 2 نفر از گروه 6نفره‌ای که خودروشان دچار نقص فنی شد و تصمیم گرفتند پیاده تا روستایشان برگردند، اما حریف گرما و تشنگی نشدند.
کدخدایی، عضو شورای روستای «مسکوتان» در گفت و گو با «شهروند» می‌گوید این افراد گردشگر نبودند و  ماجرا را اینطور روایت می کند:«آنها 6 نفر بودند، دانش آموزانی که 14-13 سال بیشتر نداشتند. یکی شان پسر مغازه داری بود که تویوتا وانت داشت و رانندگی هم بلد بود. به او گفته بودند که خربزه و هندوانه بار بزن و بیاور. اما راهی که می‌رفتند خیلی دور بود و جاده ای در بیراهه ،شن زار و خطر ناک داشت.»
 او ادامه می دهد:«یکشنبه که این اتفاق افتاد دمای هوا به 50 درجه می رسید. آنها دم سحر رفتند اما 45 کیلومتر دورتر از روستا، خودرویی که سوار بودند در شن گیر کرد. گویا تقلا کردند و خسته شدند و بعد هم بینشان اختلاف افتاده و سه نفرشان ول می کنند که برگردند، خوب بچه بودند.»
اینطور که عضو شورای روستای «مسکوتان» می‌گوید، این سه نفر هنوز خیلی دور نشده بودند که دو نفر آنها از عطش جان دادند: «این وسط یکیشان –همان که زنده مانده- روی تپه ای رفته که دما پایین تر بوده و برای همین جان به در برده است. چند ساعت بعد همان روز مردم پیدایشان کردند.»
عاقبت سه نفر دیگر که در خودرو ماندندچه شد؟ کدخدایی می گوید:«آن سه نفر هم بالاخره از چند نفر مردم کمک گرفتند و خودرو را از توی شن در آوردند.حتی هندوانه ها را هم بار زدند و بی خبر از اینکه عاقبت دوستانشان چه شده، برگشتند. حالا خانواده این دو بچه که از دست رفته اند، عزا گرفته‌اند.»
اتفاق روز یکشنبه رخ داد. آنها که اهل روستای مسکوتان در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان‌اند، سوار بر خودرویی به منطقه «جلگه» روستای «چاه جنگی‌خان» رفتند اما در مسیر برگشت خودروشان دچار نقص فنی شد و از حرکت بازماند.
اینطور که محمودرضا ناصح، مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر خبر داده، با خراب‌شدن خودرو سه‌نفر آنان تصمیم می‌گیرند تا پیاده به روستا برگردند و کمک بگیرند اما گرما و تشنگی امان نمی‌دهد که همه به مقصد برسند:  «2نفر از آنها در مسیر راه به دلیل گرمای شدید هوا و تشنگی زیاد جان خود را از دست دادند و نفر سوم صبح دیروز (دوشنبه) با کمک اهالی منطقه به مرکز درمانی مسکوتان انتقال پیدا کرد.»
‌به گفته مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر پس از مداوای اولیه حال عمومی نوجوان سوم رو به بهبود گزارش شده است.
در این‌باره مهران امینی‌فر، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت‌و‌گو با «شهروند» می‌گوید: «گرمای سیستان‌وبلوچستان بی‌سابقه است. در دو روز گذشته به دلیل گرما اداره‌ها دوساعت زودتر از همیشه تعطیل کرده‌اند. دمای 49 درجه و 50 درجه شوخی نیست. روزی که این اتفاق برای این نوجوانان افتاد، دما 49 درجه بود. فقط در روز به این شکل نیست، شب‌ها هم در ساعت 8 و 9 درجه حرارت بسیار بالاتر از حد معمولی است.»
او ادامه می‌دهد: «گرما بسیار شدید شده و بدن خیلی سریع آب از دست می‌دهد. در این شرایط رفت‌‌وآمد و فعالیت‌کردن باعث گرمازدگی شدید می‌شود و رفته‌رفته سطح هوشیاری پایین می‌آید. به همین دلیل توصیه می‌شود در این شرایط آب و هوایی مردم از تردد و فعالیت غیرضروری خودداری کنند.»


تعداد بازدید :  407