شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
حمله موشکی ایران به مواضع داعش در سوریه واکنش‌های زیادی را بین مردم و در فضای مجازی به دنبال داشت
هم غرور، هم اقتدار

شهروند| ایرانی‌ها یک‌بار دیگر غافلگیر شدند. این‌بار نه تیراندازی در خیابان‌های شهر، نه زلزله ناگهانی و نه طوفان‌های نابهنگام، که خبر پرتاب موشک از خاک ایران به مواضع داعش در «دیر الزور» سوریه، یکشنبه‌شب ایرانی‌ها را هیجانی کرد و البته غافلگیر. بعد از آن چهارشنبه‌ای که صبحش با خبر حمله تروریست‌ها به مجلس و حرم امام(ره) شروع و با قطعی‌شدن خبر کشته‌شدن 17نفر، تمام شد، این دومین‌بار در دوهفته گذشته است که خبر یک قابل توجه برای مردم ایران، یک موضوع امنیتی شده.
در روزهای گذشته مسئولان امنیتی و نظامی ایران بارها گفته بودند که گروهک تروریستی داعش را به دلیل ترور تعدادی از ایرانی‌ها بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و حالا اینطور که پیداست، پاسخ ایران یکشنبه شبی که گذشت، به این گروه داده شده؛ با پرتاب موشک‌های زمین به زمین از خاک کردستان و کرمانشاه پرتاب شده و درست به هدف خورده‌اند. بعد از منتشرشدن خبر این اتفاق از ساعت‌های نزدیک به نیمه‌شب یکشنبه، این موضوع نقل صحبت خیلی از ایرانی‌ها در فضای واقعی و مجازی شد. تهرانی‌ها هم از این موضوع مستثنا نبودند؛ باز هم دیروز در خیابان‌ها و تاکسی و وسایل نقلیه عمومی، صورت خیلی از آنها نشان از حیرت داشت و البته حس غرور و اقتدار. «محمدرضا»، راننده تاکسی در یکی از خط‌های تاکسیرانی در جنوب تهران یکی از کسانی بود که می‌گفت؛ بعد از آن خبر تلخ ترور، این بهترین خبری بوده که در روزهای گذشته شنیده است: «شنیده بودم که ایران می‌خواهد پاسخ داعش را بدهد و امیدوار بودم که این اتفاق بیفتد. حالا خوشحالم که به امیدم جواب داده شد. این همان چیزی بود که انتظارش را داشتم.» «حسن»، یکی از مسافران همین خط است؛ او هم معتقد است که داعش بهترین پاسخ را درچند ‌سال گذشته گرفته است: «ایران سال‌هاست که آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد و البته به این دلیل متحمل تحریم هم شده است ولی به هرحال و خلاف‌نظر خیلی‌ها من معتقدم تا جایی که به مردم عادی ضرری نرسد و ایران رسما وارد جنگ با کشوری نشود، اشکالی وجود ندارد که ایران مواضع دشمنانی مانند داعش را که غیر از ایران، جمعیت زیادی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، هدف موشک بگیرد.» «ستاره»، زن 30ساله‌ای که هر روز مسیر محل کار و خانه‌اش را در خط 3 متروی تهران می‌گذراند، یکی از کسانی است که معتقد است هرچند این حمله موشکی، نشانه اقتدار ایران است اما باید کمی محتاط‌تر دراین‌باره عمل کرد.
واکنش‌ها در فضای مجازی
دیروز واکنش‌ها درباره حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در خاک سوریه در فضای مجازی هم زیاد بود و البته بیشترش در موافقت با این اتفاق. مثلا «علی» دیروز در حساب کاربری توییترش دراین‌باره نوشت: «دوستان انگار داعش و یک کشور فرض کردند! داعش یک گروهک تروریستی، زدن مواضعش اعلان جنگ به هیچ کشوری نیست! «مهتاب» هم نظری کاملا موافق با این موضوع داشت: «موشک‌های نقطه زن سپاه از دو کشور عبور کردند و مقر داعش را درسوریه زدند. هم انتقام بود، هم تست عملیاتی موشک نقطه‌زن، هم واکنش به تحریم موشکی.»
«پژمان» دراین‌باره اینطور واکنش نشان داد: «دارم به این فکر می‌کنم برای امنیت شاید ترکیبی از هر دو لازم باشه. هم دیپلماسی هم نمایش قدرت.»
«سعید بیابانکی» شاعر طنزپرداز هم دراین‌باره شعری سرود:   «کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است/ ترقه‌باز را پاداش موشک»
در میان توییتری‌ها اما فقط این مردم عادی نبودند که دراین‌باره واکنش نشان دادند از بین مسئولان هم تعداد زیادی درباره این موضوع صحبت کردند. مثلا «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین‌باره نوشت: «این شروع انتقام از داعش بود. سيلی بزرگتر در راه است. حاميان تروريسم نيز پيام اقتدار ايران را دريافت كنند.»
«عباس صالحی»، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یکی دیگر از مسئولانی بود که دراین‌باره در توییترش واکنش نشان داد: «قدرت موشکی سپاه ایران «دیرالزور» را درهم کوبید. زور آمریکایی، زر سعودی و تزویر داعشی، صلابت علوی را بهتر خواهد شناخت.»


تعداد بازدید :  387