شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

شب خونین دیگر برای انگلیس
یک کشته و ۱۰ زخمی در حمله تروریستی در شمال لندن
ایسنا| شب خونین دیگری برای لندن این بار برای مسلمانان این شهر رقم خورد. اتفاقی که در پی برخورد یک خودرو به نمازگزارانی که درحال خارج‌شدن از مسجدی در نزدیکی فینزبری پارک در شمال لندن بودند، رخ داد. پلیس این حمله را «تروریستی» می‌داند. روزنامه ایوینینگ استاندارد انگلیس دراین‌باره نوشت: «در جریان این حادثه یک حمله با سلاح سرد هم رخ داد به‌طوری که فردی با سلاح سرد از خودرو بیرون پریده و دست‌کم یک نفر را چاقو زد.» این حادثه در نزدیکی مسجد فینزبری پارک در خیابان سون سیسترز در شمال لندن زمانی رخ داد که نمازگزاران بعد از اقامه نماز تراویح درحال خروج از مسجد بودند که ناگهان خودرویی آنها را زیر گرفت. این منطقه اکثر مسلمان‌نشین است. شاهدان عینی گفتند، در این خودرو سه جوان سوار بودند. خودروی آنها ابتدا با سرعت عادی درحال حرکت بود که ناگهان شتاب گرفت و شروع به زیر گرفتن نمازگزاران کرد. درحالی‌که اخبار اولیه حاکی از چهار کشته و ۱۲ زخمی بود پلیس لندن اعلام کرد، یک تن کشته و ۱۰ تن زخمی شده‌اند. پلیس ضد ترور انگلیس اعلام کرد، تمامی قربانیان این حمله مسلمان بودند و تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مجری عملیات به‌طور انفرادی کار می‌کرد.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام همدردی با تمامی زخمی‌شدگان این حادثه گفت: این یک حادثه وحشتناک بود. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و رهبر اپوزیسیون این کشور هم شدیدا نسبت به این حادثه ابراز ناراحتی کرد. صادق خان، شهردار لندن نیز اعلام کرد: «واقعه در نزدیکی مسجد لندن حمله به ارزش‌های مشترک ماست.»

عربستان تنها گذرگاه زمینی ارتباطی قطر با جهان را بست
ایسنا|  عربستان تنها گذرگاه مرزی که قطر را به سایر کشورهای جهان مرتبط می‌کرد را مسدود کرد. عربستان گذرگاه مرزی «سلوی»، تنها گذرگاه زمینی مرزی که قطری‌ها را با سایر کشورهای جهان مرتبط می‌کند، را مسدود کرد. این گذرگاه پس از پایان مهلت ۱۴ روزه‌ای که عربستان برای شهروندان قطری جهت ترک خاک این کشور تعیین کرده بود، در قالب سایر اقداماتی که ریاض، ابوظبی و منامه در راستای تحریم دوحه در پیش گرفته‌اند، مسدود شد. پس از تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر، روند زندگی عادی در این گذرگاه طی دو هفته گذشته متوقف شد. گذرگاه سلوی اوایل‌ سال‌جاری میلادی با ثبت ورود و خروج ۳۷‌هزار و ۲۶۷ مسافر، پرترددترین گذرگاه در جهان بود.

اتحادیه اروپا تحریم‌هایش علیه روسیه را یک‌سال دیگر تمدید کرد
ایسنا| شورای اروپا اعلام کرد، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه شبه جزیره کریمه را که جمعه هفته جاری منقضی می‌شود برای مدت یک‌سال دیگر تمدید کردند. آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر پس از متهم‌کردن روسیه به مداخله در درگیری‌های شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خودش در‌سال ۲۰۱۴ چند دور تحریم را علیه روسیه اعمال کردند. در همه پرسی که روسیه برای الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خودش برگزار کرد بالغ بر ۹۰‌درصد به این الحاق رأی مثبت دادند اما واشنگتن، بروکسل و اوکراین اعلام کردند که این نتیجه را به رسمیت نمی‌شناسند. روسیه گفته که مردم شبه جزیره کریمه در یک رأی‌گیری دموکراتیک و با مطابقت کامل با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل انتخابشان را انجام دادند.

ارتش یمن تهدید کرد عمق خاک عربستان را هدف می‌گیرد
ایسنا|  سخنگوی ارتش مردمی یمن تأکید کرد که تمامی گزینه‌های نظامی ازجمله هدف قرار دادن عمق خاک عربستان را در دست دارد. شرف غالب لقمان، سخنگوی ارتش یمن گفت:   «اکنون توان‌های نظامی ما از هر زمانی بهتر است و ما به دنبال ایجاد تغییرات میدانی جدیدی جهت ناکام‌گذاشتن تحرکات دشمن و مقابله با تمامی پایگاه‌های نظامی استراتژیک آن در خاک عربستان که از آنها برای اجرای عملیات‌های نظامی خود علیه یمن استفاده می‌کند، هستیم.» لقمان با انتقاد از موضعگیری و سکوت شورای امنیت گفت: «این موضعگیری‌ها نشان می‌دهد که شورای امنیت تا چه حد سیاست‌های جانبدارانه‌ای در راستای منافع قدرت‌های بزرگ دارد.» سخنگوی ارتش یمن افزود، جنایاتی که ائتلاف عربستان و آمریکا علیه مردم یک کشور مرتکب می‌شود، تنها یک راه را برای این مردم باقی می‌گذارد و آن هم دفاع از خود با تمامی امکانات موجود است.
راشد تأکید کرد: «به مردم یمن اطمینان می‌دهیم که این جنایت هرگز بدون پاسخ نخواهد ماند و ما پاسخ آن را در عمق خاک عربستان و علیه اهداف نظامی آن خواهیم داد. ما به زود زمانی مناسب برای پاسخ را انتخاب خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  380