شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری «شهروند» از ضیافت افطار رئیس‌جمهوری با ورزشکاران
معجونی از گلایه، تقدیر و لبخند

شهروند| شامگاه یکشنبه اهالی ورزش در ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری ایران شرکت کردند و در فضایی صمیمی به طرح دیدگاه‌های خود برای پیشرفت ورزش پرداختند. حضور چهره‌های مطرح ورزشی در این مراسم که در طول ماه‌های اخیر به تمجید از سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه ورزش پرداخته بودند، از نکات جالب و جذاب بود؛ تا جایی که حتی تعدادی از ورزشکاران بانوی ایران لوح تقدیری را به دکتر روحانی به خاطر بهبود فضای ورزش در بخش بانوان اهدا کردند.
آقای گل سر میز رئیس جمهوری
علی دایی، آقای گل فوتبال جهان که در ماه‌های اخیر یکی از حامیان دولت روحانی محسوب می‌شد، در ضیافت افطاری یکشنبه‌شب با رئیس‌جمهوری بر سر یک میز نشست و به خوش و بش پرداخت. او به‌عنوان یکی از افتخارات فوتبال ایران و جهان در فضایی صمیمی با روحانی به گفت‌وگو پرداخت و از خواسته‌های جامعه ورزش در دولت دوازدهم گفت. آقای گل فوتبال جهان بعد از این مراسم از همکلام‌شدن با رئیس‌جمهوری ابراز خرسندی کرد.
تشویق علی پروین!
یکی از اتفاقات عجیب و البته جالب درمراسم افطاری رئیس‌جمهوری، تشویق علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس بود. هنگامی که اهالی ورزش درحال انداختن عکس یادگاری و گفت‌وگوی صمیمانه با روحانی بودند، توسط برخی از پرسپولیسی‌های حاضر شعار «علی پروین» به گوش می‌رسید. پروین که یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود، درخواست کرد تا در حضور رئیس‌جمهوری کسی او را تشویق نکند اما این اتفاق برای دقایقی توجه همه را به خود جلب کرده بود.
غیبت عجیب جادوگر
انتظار می‌رفت یکی از حاضران در ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری علی کریمی باشد. کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم‌ملی که در دوره انتخابات بارها حمایت قاطع خود را از رئیس دولت یازدهم اعلام کرده بود، در این مراسم حضور نداشت. به نظر می‌رسد دلیل اصلی غیبت کریمی در این مراسم به اختلاف دیرینه‌اش با علی دایی برمی‌گردد که اخیرا آتش این اختلاف بار دیگر شعله‌ور شده و جادوگر ترجیح داده تا به خاطر روبه‌رونشدن با دایی در این مراسم حاضر نشود.
لوح تقدیر بانوان به روحانی
رشد ورزش بانوان جزو مواردی بوده که در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا در ضیافت افطاری یکشنبه‌شب فرشته کریمی، عضو تیم‌ملی فوتسال بانوان به همراه سارا اعتماد، ملی‌پوش بسکتبال بانوان لوح تقدیری را به روحانی اهدا کردند. کریمی با اشاره به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری برای اعزام تیم‌ملی فوتسال بانوان به مسابقات جام‌جهانی گواتمالا می‌گوید: «خیلی از این بابت خوشحالم که قابلیت این را داشتیم که خودمان را اثبات کنیم و مسئولان هم به فکر ما هستند و موضوعات ورزش بانوان را پیگیری می‌کنند. من به نمایندگی از تیم‌ملی فوتسال بانوان این سپاس‌نامه را به همراه سارا اعتماد ملی‌پوش بسکتبال بانوان به منظور تقدیر از زحمات و توجه رئیس‌جمهوری به ورزش بانوان، تقدیم دکتر روحانی کردیم.»
گلایه‌های کمیل قاسمی
در این مراسم برخی از ورزشکاران دقایقی فرصت سخنرانی پیدا کردند که کمیل قاسمی عضو تیم‌ملی کشتی آزاد و دارنده مدال نقره المپیک 2016 یکی از این نفرات بود. او گلایه‌هایی داشت که در فضایی صمیمی به گوش رئیس‌جمهوری رساند: «از جنابعالی به‌عنوان فردی علاقه‌مند به ورزش، انتظار داشتیم همانند روسای‌جمهوری دیگر کشورها، بلافاصله بعد از المپیک 2016 برزیل با هشت مدال‌آور المپیک دیدار داشته باشید. ورزش‌های مدال‌آور المپیکی، حمایت‌های همزمان معنوی و مادی می‌خواهند. از زمان حضور جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهوری، کشتی دوبار قهرمان جهان شده و چندین‌بار در جام‌جهانی به مقام قهرمانی رسیده است. سه‌بار آمریکا را در خاک این کشور شکست داده‌ایم و حتما آخرین پیروزی ما در کرمانشاه در دیدار فینال بین تیم‌های ایران و آمریکا را به یاد دارید. برای جامعه بزرگ کشتی جای سوال است که چگونه فرصتی برای دیدار شما با ملی‌پوشان پرافتخار کشتی کشور، فراهم نیامده است؟»

روحانی: خیلی از مشکلات جامعه با ورزش حل‌‌شدنی است
امروز زنان حضوری پرافتخار دارند

رئیس‌جمهوری ایران بعد از این‌که در ضیافت افطاری با ورزشکاران صحبت‌های اهالی ورزش را شنید، پشت تریبون رفت و خطاب به آنها صحبت‌های جالب و امیدوارکننده‌ای را انجام داد.
افتخارآفرینی در عرصه ورزش مایه خوشحالی است
دکتر روحانی در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه خاص و ویژه شب‌های قدر گفت: «ماه رمضان ماه ایستادگی، تمرین، مقاومت و ورزش است. ما امروز می‌خواهیم در مسابقات منطقه‌ای و جهانی شرکت کنیم و در عرصه امنیت، علم و خودکفایی به رده‌های اول برسیم و افتخار بیافرینیم. همان‌طور که افتخارآفرینی در عرصه ورزش و بالابردن پرچم کشورمان در میادین جهانی مایه افتخار و خوشحالی است، کسب رتبه‌های بالا در عرصه‌های مختلف تولید و علم و امنیت نیز مایه افتخار و عزت خواهد بود.»
در قهرمانی‌ها به امام علی(ع) اقتدا می‌کنیم
روحانی، امیرالمومنین علی(ع) را قهرمان تاریخ بشریت برشمرد و خاطرنشان کرد: «همه نکاتی که راجع به حکومت امیرالمومنین(ع) یا حتی حضور ایشان در میدان جنگ گفته می‌شود، جزییات است، آن روح بلند امیرالمومنین(ع) و جایگاه و مقام ایشان بسیار حایز اهمیت است، به‌گونه‌ای که آن امام به همان اندازه که در میدان نبرد با ابهت و قدرتمند بود، وقتی در برابر یتیمان قرار می‌گرفت، با روح بلند و بزرگواری نسبت به آنان برخورد می‌کرد. افتخار ما این است که در همه قهرمانی‌های مادی و معنوی به امام و رهبری مانند علی(ع) اقتدا می‌کنیم. ملت ایران به‌ویژه ورزشکاران نسبت به امیرالمومنین(ع) ارادت ویژه‌ای دارد.»
مشکلات جامعه با ورزش حل می‌شود
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توسعه ورزش در کشور اظهار داشت: ورزش باعث گسترش سلامت و نشاط در جامعه می‌شود. سلامت و صحت بدن یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است و شکر این نعمت تنها با تلاش برای حفظ آن خواهد بود و یکی از راه‌های توانمندسازی بدن رسیدن به سلامت است که از طریق ورزش به دست می‌آید. بخش بزرگی از معضلات و مشکلات اجتماعی با گسترش ورزش در جامعه حل می‌شود، چراکه ورزش نشاط اجتماعی را به دنبال دارد. در گذشته‌ها در حوزه‌های علمیه ورزش‌کردن نشانه کاهش تقوا در طلبه‌ها بود و برخی تصور می‌کردند ورزش‌کردن با دین، تقوا، معنویت و ارتباط با خدا در تضاد است.»
امروز زنان حضور پرافتخاری دارند
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ورزش و به‌ویژه ورزش‌هایی مثل فوتبال و والیبال برای طلاب به هیچ‌وجه شایسته محسوب نمی‌شد، گفت: 30 تا 40‌سال قبل حتی اگر جایی صحبت از ورزش برای خانم‌ها می‌شد،‌ آن هم نه فوتبال و والیبال،‌ بلکه حتی پیاده‌روی و کوهنوردی، برای برخی به هیچ‌وجه قابل قبول نبود و می‌گفتند؛ خانم‌ها باید در خانه بمانند.»
روحانی با بیان اینه این تفکر با لبّ اسلام همخوانی نداشت،‌ افزود:   «برخی ظواهر اسلام بر لبّ اسلام غلبه کرده بود،‌ اما امروز زنان ما در ورزش‌ها و میدان‌های ورزش قهرمانی جهانی حضور دارند. درحالی ‌که برخی پدران و گذشتگان ما فکر می‌کردند لازمه حفظ دین و تقوا برای خانم‌ها ماندن در خانه و بیرون نرفتن است، امروز زنان جامعه ما در همه عرصه‌های ورزشی، علمی و کاری حضوری پرافتخار دارند.»
ورزشکاران وظیفه بزرگی در جامعه دارند
وی درپایان گفت: «شما ورزشکاران در ایام انتخابات کار بسیار بزرگی انجام دادید. نه‌تنها در این میدان حضور فعالی داشتید بلکه مردم را نیز تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی کردید و امروز شما به‌عنوان یکی از گروه‌های مرجع مردم وظیفه و مسئولیت بزرگی در عرصه اجتماع برعهده دارید. اخلاق،‌ منش و رفتار شما در جامعه و به‌ویژه در میادین ورزشی خیلی مهم است و رعایت اخلاق از سوی شما در ورزش و میدان‌های مهم جهانی همواره مایه افتخار این کشور،‌ نظام و ملت ایران بوده است.»


تعداد بازدید :  534