شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه «شهروند» با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
در خصوص کالای قاچاق که محکوم به جزای نقدی است، در صورت عدم پرداخت محکوم‌به که جزای نقدی است به‌ازای هر 5‌هزار تومان یک‌روز حبس می‌شود یا هر 10هزار تومان؟
با توجه به تبصره  ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی رقم بازداشت بدل از جزای نقدی به موجب بخشنامه شماره 2514/52/111 وزیر دادگستری به مبلغ 150‌هزار ریال افزایش یافته است.
متوفی مرد 79ساله بوده که متعاقب تصادف دچار ضربه سر، جراحات سروصورت و شکستگی دنده شده و حدود دوروز بعد فوت کرده است. با توجه به معاینه جسد، کالبدشکافی و آزمایش‌های سم‌شناسی علت مرگ بیماری پیشرفته عروق قلب و عوارض آن است، صدمات ناشی از تصادف در تشدید بیماری و تسریع در مرگ به میزان 70‌درصد موثر بوده، متذکر می‌شود متوفی عابرپیاده بوده که در سانحه رانندگی فوت شده و مقصر حادثه راننده سواری اعلام شده است، بزه انتسابی به متهم چیست؟
با توجه به متن سوال مبنی بر فوت عابر پیاده در تصادف رانندگی  و نیز مقصرشناخته‌شدن راننده خودرو مورد تصادف بزه انتسابی به متهم مستندا به ماده 714 قانون مجازات اسلامی قتل غیرعمدی است که دیه آن براساس نظر کارشناس پرداخت خواهد شد.
چنانچه فردی نسبت به یک مالی دو معامله با سند عادی انجام دهد، آیا معامله دوم انتقال مال غیر است یا جرم دیگری است؟ دادگاه صالح محل وقوع معامله نخست است یا دوم؟
در موردی که شخص بدوا ملکی را به دیگری انتقال داده و ثانیا همان ملک را به دیگری منتقل کند، موضوع از مصادیق انتقال مال غیر بوده و مشمول ماده یک مجازات راجع به انتقال غیرمصوب 1308 است.
اینجانب در ‌سال 1372 از طریق کنکور سراسری و در قالب نیمه‌متمرکز و در رشته تکنولوژی هسته جذب سازمان انرژی اتمی ایران شده‌ام. بعد از تحصیل و شروع به کار در سازمان اخیرا متوجه شدیم که در زمان تحصیل اینجانب و همکاران مشابه دیگر هیچ‌گونه بیمه‌ای واریز نشده است، آیا درخصوص عدم واریز بیمه می‌توانیم برای مدت‌زمان تحصیل ادعایی داشته باشیم؟ لازم به ذکر است در مدت‌زمان تحصیل، حقوقی به‌عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده، همچنین تعهد محضری خدمت به میزان دوبرابر تحصیل به سازمان ارایه داده‌ایم.
اگر بنا بر این بوده فردی همزمان با تحصیل کار کند و تعهد استخدامی داده باشد، مطابق مقررات اداره که کارفرما تلقی می‌شود، باید حق بیمه شما را با شرایطی که برای شما قرارداده است، پرداخت کند. فلذا با رجوع به شرایط استخدام خودتان در مقررات آن سازمان اطلاعات لازم را کسب کرده و از شرط و شروط باخبر شده تا دلیل عدم‌پرداخت حق بیمه را در قرارداد با مستخدمان متوجه ‌شوید. توجه کنید در غالب موارد حق بیمه از حقوق کسر و واریز می‌شود، در مواردی مستخدم حق بیمه را با حقوق اخذ کرده و در شرایط قرارداد وجود داشته است، در این صورت حق بیمه را فرد مستخدم باید خود به دایره مربوطه داده و سوابق بیمه‌ای خود را تکمیل کند. فلذا ابتدا پاسخ‌ها را اخذ کرده تا بتوان نظر قطعی داد، اما به‌طورکلی شما این حق را دارید که هرگونه حقی را که قانونی است از طریق دیوان عدالت اداری اخذ کنید. رسیدگی در دیوان منوط به تقدیم دادخواست ویژه به دیوان است. اصولا می‌توانید ادعای خود را با تقدیم اظهارنامه مخصوص از طریق دادگستری به کارگزینی سازمان مطرح کنید و یک‌هفته برای پاسخ مهلت بدهید. بسیاری از موارد و شبهات با جواب درست اظهارنامه حل می‌شود و اگر نشد هزینه طرح دعوی در دیوان زیاد نیست و نماینده حقوقی سازمان لایحه می‌دهد و اگر با بررسی نوع قرارداد اقدام آنان خلاف قانون بود، محکوم به پرداخت حق بیمه خواهند شد. البته الزامات و شرایط استخدام آزمایشی قبل از رسمی را در سازمان جویا شوید، شاید در مدت تحصیل، آن سازمان درخصوص حق بیمه آیینی دارد. امکان رجوع شما به دیوان و اخذ حق بیمه در صورت تعلق گرفتن و تخلف سازمان کاملا برای شما مهیاست.


تعداد بازدید :  367