شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
سه نسل آبستره

«پرهام دیده‌ور»، مدیر جوان گالری «ایوان» و گردآورده نمایشگاه «بی‌مرزی» است. او كارشناس ارشد رسانه ديجيتال از
«OCAD University» و هنرمند عكاس است که پس از 10‌سال زندگی در کانادا به ایران بازگشته‌ و درحال حاضر با جمع‌آوری بیش از 20 اثر از 13 هنرمند این نمایشگاه را برگزار کرده است.
از او درباره ایده‌اش برای برگزاری این نمایشگاه پرسیدم. این‌که چه دغدغه‌ای باعث شد به فکر برپایی «بی‌مرزی» با این موضوع بیفتد؟ «اين روزها جريانات هنرى در كشور ما بيش از هر چيز بر پايه سليقه مخاطب، خريداران آثار هنرى و واسطه‌هاى سياست‌گذار اين حرفه شكل مي‌گيرد، گويى در اين ميان نقش و نگاه هنرمند به‌عنوان خالق اثر هنرى اولويتى ثانويه يافته است. نقاشان انتزاعى مدتى است در اين موج ناديده گرفته شده‌اند. هنرمندانى كه با اثر خود نه نقش و رسالت يك «مصلح» يا «معترض اجتماعى» را دارند كه تنها به بازگوكردن خود نشسته‌اند. نيازها، حرف‌ها و روح خود را نقش مى‌كنند و اثر هنري‌شان بازتابي است بر دنياى درون‌شان. «بى‌مرزى» بر اين پايه شكل گرفت كه آثار برخى از هنرمندان انتزاعى را به نمايش بگذارد و البته با استقبالى كم‌نظير نيز روبه‌رو بود».
 او درباره انتخاب این 13هنرمند این‌گونه می‌گوید: «انتخاب هنرمندان بر پايه سبك كارى و تجربه حرفه‌اى اين نقاشان نام‌آشنا در حيطه هنر شكل گرفته است. اين  هنرمندان در طول دوران حرفه‌اى كار خود متاثر از تغييرات و بحران‌هاى سياسى اجتماعى بسيارى بوده‌اند كه ناخواسته به آنها تحميل مي‌شد. دغدغه‌ها، گله‌ها و حرف‌هايى كه گاه مي‌توانست در قالبى عينى‌تر در آثارشان نمود يابد، اما ايشان اين تاثيرات را از صافى روح و ديد خود نقش كردند، به آرامى و باشكوه. هنرمندانى كه حرف‌هاي‌شان، خاطرات تلخ و شيرين‌شان و پيرامون‌شان را مي‌توان در آثارشان لمس كرد، در رنگ‌ها و فرم‌هايى كه ترجمان آن شخصى است و منحصر به هنرمند. «بى‌مرزى» نمايشگاهى است از حرف‌هاى ديدنى و از احساسات نقش‌شده».
آثار به نمایش درآمده همگی مربوط به نقاشانی هستند که عمری از فعالیت هنری‌شان در این زمینه گذشته، می‌توان گفت سه نسل از هنرمندانی که فعالیت‌شان در زمینه آبستره یا انتزاع است و این موضوع خود به تنهایی ارزشی دو چندان به این مجموعه می‌دهد. «پرهام دیده‌ور» می‌گوید این روزها از جوان‌گرایی سخن زیاد به میان می‌رود، اما معتقد است همین جوان‌گرایی نباید مانع نادیده گرفتن پیشکسوت‌ها شود، زیرا روش کار و زندگی‌شان بسیار قابل‌مطالعه است، تا جایی که گالری ایوان با مدیریت او، همین امر را جزو اهداف خود می‌داند. «هدف این مجموعه معرفی و حمایت از هنرمندان جوان معاصر و پیشرو و همچنین تقدیر از هنر پیشکسوتان است». در همین راستا این گالری پس از افتتاح در‌ سال 95، نخستین رویداد خود را به نمایش آثار گروهی از پیشکسوتان هنر معاصر اختصاص داد.


تعداد بازدید :  614