شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
روی میز خبر

کمبود شدید «ید» در 7 استان
رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت:  زنان باردار و شیرده یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر زنان به دریافت روزانه ید نیاز دارند.
دکتر فریدون عزیزی در افتتاحیه دهمین کنگره بین‌المللی غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: در زمان بارداری فعالیت غده تیروئید افزایش می‌یابد و همچنین هورمون‌هایی که از جفت ترشح می‌شود، با تحریک این غده، سبب افزایش بیشتر فعالیت آن می‌شود.او افزود: بنابراین نیاز زن باردار به تولید هورمون‌های تیروئید بیشتر می‌شود و از آنجایی که بخش عمده هورمون‌های تیروئید را ید تشکیل می‌دهد، اگر ید به اندازه کافی در بدن نباشد، هورمون تیروئید به اندازه و کیفیت مناسب تولید نمی‌شود.
عزیزی ادامه داد:  در زمان شیردهی نیز مقداری از ید از طریق شیر مادر دفع می‌شود، بنابراین باید زن باردار یا شیرده دو برابر بیشتر ید دریافت کند.
او با بیان این‌که میزان ید نمک ید دار کاهش یافته و حتی برخی نمک‌ها فاقد ید هستند، خواستار نظارت بیشتر مسئولان در این زمینه شد.عزیزی یادآور شد: نتایج تحقیقات صورت گرفته در استان‌های کشور نشان می‌دهد که در هفت استان کشور ازجمله تهران به‌ویژه در جنوب تهران کمبود شدید ید وجود دارد.وی گفت: حدود 23‌سال پیش اقدامات گسترده‌ای در سطح کشور برای یددار کردن نمک‌ها و رفع نیاز مردم به این ماده صورت گرفت و با موفقیت زیادی همراه بود اما به تدریج به دلیل نبود نظارت‌های کافی این روند با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

20 گونه گیاهی در معرض انقراض
ایسنا| 20 گونه گیاهی ایران در معرض انقراض است. محدود بودن رویشگاه آنها و منحصر بودن به شرایط خاص محیطی و تغییر کاربری‌های اراضی و برداشت بی‌رویه این گیاهان از جمله دلایل عمده این موضوع  هستند.
مجید خرازیان‌مقدم، مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این مطلب گفت:  با استفاده از منابع علمی موجود در کشور تعداد تاکسون‌های گیاهی دارای وضع تهدید در ایران 2405 عدد است که از این تعداد 20 گونه گیاهی در معرض خطر انقراض در ایران وجود دارد.  مهرخوش، گون گچی و گونه‌های دیگری از گون، موسیر، شمشاد، همیشک، سفید پلت و سرخدار از جمله این گیاهان هستند.
او به محدود بودن رویشگاه‌های برخی از این آرایه‌ها و منحصر بودن به شرایط خاص محیطی اشاره کرد و افزود: تغییر کاربری‌های اراضی و برداشت بی‌رویه این گیاهان به منظور کاربری‌های دارویی، علوفه‌ای، تغذیه‌ای و ... مانند موسیر(Allium hirtifolium)، همیشک (Danae racemosa )، تغییرات اقلیمی و وجود آفات و بیماری‌هایی مانند مورخوش(Zhumeria majdae)، را از علل و عواملی دانست که موجب قرار گرفتن این آرایه‌ها در فهرست گیاهان در معرض خطر انقراض شده ‌است.


تعداد بازدید :  220