شماره ۱۱۵۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
با رعایت 3 شرط، استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس آزاد شد

شهروند| بعد از ۳سال‌ونیم کشمکش بین سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد؛ استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس آزاد شد. طبق اصلاحیه سازمان ملی استاندارد استفاده از گوشت مرغ جداسازی شده به روش مکانیکی (خمیر مرغ) از 20 خرداد مجاز است.
اما انتشار این خبر درحالی سروصدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد که رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: این اصلاحیه مقررات با شرایط خاص تأیید شده و برخی ممنوعیت‌ها درباره استفاده از خمیر مرغ همچنان پابرجاست. به گفته او، جداسازی گوشت مرغ به روش مکانیکی باید در واحد تولیدی سوسیس و کالباس انجام شود، یعنی خمیرمرغ نمی‌تواند در جای دیگری تولید شود و به واحد سوسیس کالباسی حمل شود. از دیگر شرایط در نظر گرفته‌شده، دراین اصلاحیه استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس ۴۰ تا ۶۰‌درصد گوشت است.
شاید از خود بپرسید که مصرف‌کنندگان چگونه می‌توانند تشخیص دهند که در کدام‌یک از فرآورده‌های پروتیینی خمیر مرغ استفاده شده است. فرهمند صالح‌زاده معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور دراین‌باره می‌گوید: برای بسته‌بندی سوسیس و کالباس حاوی خمیر مرغ، باید از پوشش رنگی متمایز (زردرنگ) استفاده شده و عبارت «حاوی خمیر مرغ» در نشانه‌گذاری آن درج شود. همچنین کارخانجات وقتی این خمیر مرغ را تولید کردند، همان روز باید آن را مورد استفاده قرار دهند، حق نگهداری آن را برای روز بعد ندارند.
اما این آزادسازی در شرایطی صورت گرفته که بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند؛ بار آلودگی خمیر مرغ در مواردی بسیار بالاست، چراکه جمع‌آوری و حمل‌ونقل زواید مرغ گاهی در شرایط آلوده و غیربهداشتی صورت می‌گیرد. مرغ‌های پیر مادر نیز گاهی حامل میکروب‌اند و به دلیل سن حدود دوسال، گوشت آنها منبع انواع داروهای تجویزی است.


تعداد بازدید :  549