شماره ۱۱۵۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
واکنش‌ها به انتشار اسناد کودتای 28 مرداد

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]
وزارت خارجه آمریکا پس از مدت‌ها بالاخره آرشیو اسناد مربوط به کودتای ٢٨ مرداد را از طبقه‌بندی خارج کرد.
براساس این اسناد، واشنگتن برای سرنگون‌کردن دولت مصدق برنامه‌ریزی داشته و کودتا را مستقیما مدیریت کرده است.
حداد عادل: آرشیو نه. بفرمایید بایگانی. حتی در این مسأله هم تهاجم فرهنگی را فراموش نمی‌کنند نامردها
حسن عباسی: من اگر بودم، با مشت می‌زدم تو دهانشان و تنگه هرمز را هم قفل می‌زدم. عرصه که تنگ می‌شد، بهشان می‌گفتم تا سه می‌شمرم بروید دم خانه خودتان بازی کنید
دکتر روازاده: از همان تاریخ، ورود داروهای غربی به ایران رشد پیدا کرد تا جلوی افزایش جمعیت ما را بگیرند. آمار جمعیت آن روز ایران و امروز خود گواه همین قضیه است. در این اسناد یک تورقی بکنید، ببینید برای دزدیدن من برنامه‌ریزی نشده بود؟
قالیباف: اول یکی به من بگه مصدق جزو 96درصدی‌ها که نبود؟ شاهزاده قجری بود دیگه؟ همون. پس جزو همون چهاردرصدی‌ها بوده. خوبش شد کودتا. هرچند اون‌ور هم بده. اصلا تازگی من همه‌اش تو موقعیت تصمیم‌گیری‌های پنجاه پنجاه قرار می‌گیرم.
ترامپ: حیف من اون موقع نبودم. آمریکا یعنی اون‌جور آمریکا. این ژست‌های امروزی به دل من نمی‌شینه از پشت خنجر بزنی. کارد باید مستقیم و تو چشم بیننده فرو بره تو دل طرفت.
اسحاق جهانگیری: بفرما. ببین به خودت بیا. مردم عزیز اینها را بخوانید و ببینید با کی طرف هستید.
ظریف: کاش ترامپ یک توییت در مورد کودتای 28 مرداد بکنه باز با توییت خودم برجکش را بیارم پایین. توییت دانم درد گرفته چند ساعته هیچی ننوشته نامرد.
میرسلیم: محض احتیاط بفرما اینو چی میگی؟
یک معلم ریاضی: یک اصلی در ریاضی جدید داریم. مثلا شما در گزینه اول دارید «در باز است» و در گزینه دوم «باز، پرنده است.» با مقایسه داده‌های اول و دوم نتیجه می‌گیریم «در، پرنده است!» حالا با استفاده از این قضیه داریم . یک. «مصدق دشمن آمریکا بود» دو. «آمریکا دشمن ما است» بنابراین «مصدق دشمن ما است»
عارف: به خاطر این افشای تاریخی و در نقد عوامل کودتا و همراهان این پدیده شوم، من یک دقیقه بیشتر سکوت می‌کنم!
زیباکلام: اگر مرحوم‌ هاشمی‌رفسنجانی آن‌وقت بود و در عرصه سیاسی حضور داشت، می‌توانست مملکت را از آن بحران خارج کند.
حسین شریعتمداری خطاب به تحریریه کیهان: صفحه هشت را پاره کنید و کسی چیزی در موردش ننویسه. صفحه یازده را ببرید بگذارید رو میز من یک نیمه‌پنهان مفصل و ناناز برایش بنویسم. صفحه سی و دو را بدهید ستون طنزمان. صفحه چهل و هفت گزارش هم شتر دیدید ندیدید. صفحه نود هم که برایش یک ویژه نامه می‌رویم. خیلی هلو است
 شادروان مصدق: اووووووو دیگر افشای سند نمی‌خواست. خواجه حافظ شیرازی هم در باب آن کودتا و اوضاع و احوال ما و دوستانمان و یارانی که چشم یاری ز ایشان داشتیم، سروده: «دانی که چیست دولت دیدار یار دیدن/ در کوی او گدایی بر خسروی گزیدن/ از جان طمع بریدن آسان بود ولیکن/ از دوستان جانی مشکل توان بریدن/ خواهم شدن به بستان چون غنچه با دل تنگ/ وان جا به نیک نامی پیراهنی دریدن


تعداد بازدید :  757