شماره ۱۱۴۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
آتش سوزی مهیب برج 24 طبقه در کنزینگتون لندن 6 کشته و74 مجروح برجای گذاشت
لندن در آتش
شاهدان این حادثه: عده‌ای می‌خواستند از پنجره‌ها پایین بپرند اما ما فریاد می‌زدیم تحمل کنید تا آتش‌نشانی برسد

شهروند| آتش‌سوزی بامدادی در برج 24 طبقه مسلمان‌نشین گرنفل لندن 200 آتش‌نشان را به محل حادثه کشاند و عملیات نجات در این حادثه هولناک پس از 9 ساعت پایان گرفت. تا این لحظه 6 نفر بر اثر این حادثه کشته شده‌اند اما احتمال افزایش تلفات وجود دارد. آمار دقیق مصدومان این حادثه مشخص نیست اما گفته می‌شودحال 20 نفر از آنها وخیم است. همچنین 200 آتش‌نشان نیز در محل با امدادرسانی به موقع موفق به مهار این آتش‌سوزی وحشتناک شدند.
ساعت یک و سی دقیقه بامداد روز گذشته به وقت محلی لندن حادثه آتش‌سوزی خانه‌ای در طبقه چهارم برج 24 طبقه مسکونی گرنفل در غرب لندن به آتش‌نشانان شمال شهر کنزینگتون مخابره شد. خیلی زود تیم‌های امدادی در محل حاضر شدند ولی آتش‌سوزی طبقه 4 ساختمان به یک حادثه هولناک تبدیل شده بود و آتش از همه طبقات این برج زبانه می‌کشید. حادثه ساختمان پلاسکو این‌بار در غرب لندن رقم خورده بود و خیلی زود تیم‌های رسانه‌ای و امدادی در محل آتش‌سوزی برج گرنفل حاضر شدند. این درحالی بود که از شدت آتش‌سوزی بخشی از برج فرو ریخت و 200 آتش‌نشانی که در محل حضور داشتند با جهنم بزرگی روبه‌رو شدند.
مسلمان بودن اهالی این ساختمان یکی از دلایلی بود که افراد کمتری در این حادثه هولناک در ساختمان گرفتار شوند  چون اهالی ساختمان که به خاطر ماه رمضان بیدار بودند درابتدا بوی سوختگی را در ساختمان حس می‌کنند و با خارج شدن از خانه‌هایشان همسایه‌ها را نیز در جریان این حادثه قرار دادند. طبقات پایین ساختمان خالی شده بود اما افرادی که در طبقات بالای این برج زندگی می‌کردند در محاصره آتش گرفتار شده بودند و از امدادگران و تیم‌های آتش‌نشانی درخواست کمک می‌کردند. آتش‌نشانان با خودروهای آب توانستند در نخستین لحظات آتش‌های قسمت پایین را تحت کنترل در آورند ولی هر لحظه که می‌گذشت آتش به طبقات بالا بیشتر سرایت می‌کرد و آتش‌نشانان هر لحظه در انتظار ریزش این برج 120 واحدی بودند.ساکنان طبقه‌های بالای ساختمان که در حلقه محاصره آتش گرفتار شده بودند با حضور در پشت پنجره‌ها و با خاموش و روشن کردن چراغ از آتش‌نشانان در خواست کمک می‌کردند اما هیچ راهی برای رسیدن به آنها وجود نداشت و نردبان‌های آتش‌نشانی نیز امدادگران را به افراد گرفتار نمی‌رساند.
لحظات برای آتش‌نشانان به سختی می‌گذشت و هر لحظه بخشی از طبقات ساختمان به پایین می‌ریخت و گاهی اوقات در بعضی از واحدها انفجار صورت می‌گرفت.آتش‌نشانان برای مهار این آتش‌سوزی بزرگ در چند تیم عملیاتی و نجات وارد ساختمان شده و طبقه به طبقه اقدام به خاموش کردن آتش در طبقات  می‌کردند و به جست‌وجوی افراد گرفتار یا کشته شده می‌پرداختند.
دور کردن شاهدان ماجرا
3 ساعت از آتش‌سوزی ماجرا می‌گذشت که ماموران پلیس برای کاهش خسارت‌های جانی و با توجه به این‌که هر لحظه احتمال ریزش این برج مسلمان نشین بود اهالی منطقه را از محل حادثه دور کردند و تنها تیم‌های رسانه‌ای و امدادی در نزدیکی محل حضور داشتند. در ادامه ماموران پلیس محدودیت‌های ترافیکی را برای تسریع بخشیدن به حرکت خودروهای تیم‌های اورژانس و آتش نشانان به اجرا در آوردند.
 از خانه خارج نشوید
 با گسترده شدن این آتش‌سوزی شهردار لندن در محل حادثه حاضر شد و در همان ابتدا درباره ماجرایی که به اهالی گرفتار در این ساختمان گفته شده بود در زمان آتش‌سوزی داخل خانه‌های‌شان بمانند توضیحاتی داد.صادق‌خان شهردار لندن از ارایه توصیه‌های بد به ساکنان برج گرنفل که در طول شب دچار آتش سوزی شده بود انتقاد کرد و گفت: «خوشبختانه مردم به این توصیه عمل نکرده‌اند و در عین حال سوالات زیادی هست که باید جواب داده شود که چرا و با چه انگیزه‌ای این هشدار داده شده است.»
عملیات به صبح کشید
 عملیات مهار آتش‌سوزی درحالی ادامه داشت که 40 خودروی آب در محل حضور داشت و چند تیم با فشارهای قوی آب آتش را از بیرون ساختمان مهار می‌کردند و چند تیم دیگر با ورود به ساختمان سعی بر خاموش کردن آتش را داشتند و هر لحظه احتمال این‌که برج 24 طبقه مثل ساختمان پلاسکو فرو ریزد می‌رفت.آتش‌نشانان جانشان را در دست گرفته و به قلب آتش رفتند و با گذشت ساعت‌ها و درحالی‌که هوا روشن شده بود عملیات همچنان هماهنگ و بدون توقف ادامه داشت و تیم‌های مهندسی نیز با حضور در محل ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دادند تا در صورت حرکت‌های کوچک و احتمال ریزش، ماجرا را به آتش‌نشانان داخل ساختمان گزارش کنند تا بروز چنین حادثه‌ای به تعداد کشته شدگان آتش سوزی اضافه نکند.
در این حادثه ابتدا تعداد مجروحان 50 نفر اعلام شد که توسط تیم‌های امدادی و اورژانس به بیمارستان‌های مختلف لندن منتقل شدند و این درحالی بود که هر لحظه احتمال افزایش تعداد مجروحان بیشتر می‌شد.
شاهدان ماجرا
مردم کم‌کم پشت شیشه پنجره جمع شدند، خیلی‌ها فریاد می‌زدند و کمک می‌خواستند ولی کاری از دست ما برنمی‌آمد. اینها را سمیرا 38 ساله یکی از شاهدان این ماجرا تعریف می‌کند و به یکی از رسانه‌های‌ انگلیسی می‌گوید: «زنی پشت یکی از پنجره‌ها با بچه‌ای که بغلش بود از ما کمک می‌خواست، او سعی داشت بچه را پایین بیندازد تا شاید او نجات پیدا کند. درنهایت هم موفق شد، چند مرد قوی‌هیکل به سمت پنجره‌ای که آن زن ایستاده بود، رفتند و بچه را گرفتند.»
ایزابل هم یکی دیگر از شاهدان این آتش‌سوزی می‌گوید:  «عده‌ای از ساکنان برج گرنفل می‌خواستند از پنجره‌ها پایین بپرند اما ما فریاد می‌زدیم تحمل کنید تا آتش‌نشانی برسد. وقتی نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه رسیدند، با نردبان یک خانواده 4 نفره را نجات دادند. لاین استرینگ هم از لحظات دلهره‌آور آتش‌سوزی روایت می‌کند: «ساعت اولیه شروع آتش‌سوزی مردم آرام بودند، اما با شعله‌ور شدن  و زیاد شدن دود غلیظ مردم وحشت‌زده شدند، همه می‌خواستند که خودشان را به پایین پرتاب کنند. آنها با چراغ و پارچه سعی داشتند موقعیت‌شان را علامت دهند، ما می‌خواستیم به یک خانواده در طبقه دوم کمک کنیم که شعله‌های آتش و دود همه طبقه را فراگرفت ما دیگر از آن  خانواده خبری نداریم.»
پایان عملیات مهار آتش
عملیات مهار آتش‌سوزی بزرگ برج گرنفل لندن تا ظهر چهارشنبه ادامه داشت و آتش‌نشانان با وجود این‌که احتمال می‌دادند ساختمان آوار شود دست از تلاش برنداشتند و موفق به مهار آتش شدند.
پایان عملیات مهار آتش‌سوزی پایان کار آتش‌نشانان نبود و در این مرحله تجسس‌های دقیق برای پیدا شدن کشته‌شدگان و افراد مجروح در برج آغاز شد که تا زمان انتشار این خبر تعداد کشته شده‌ها 6 نفر و زخمی‌ها 138 نفر گزارش شده است که  64 نفر از آنها به صورت سرپایی در همان محل حادثه درمان و بقیه مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند که وضع 20 نفر از آنها وخیم اعلام شده است و رئیس اورژانس و آتش‌نشانی با توجه به حجم آتش‌سوزی و حادثه احتمال می‌دهند به تعداد کشته‌شدگان این حادثه افزوده شود.
با گذشت 9 ساعت از این حادثه و باتوجه به این‌که آتش در این برج 24 طبقه مهار شده بود رسانه‌های انگلیسی از احتمال ریزش این ساختمان گزارش می‌دادند درحالی‌که مهندسان ساختمانی در محل حادثه اعلام کردند پایه‌های ساختمانی با توجه به این‌که اسکلت این برج بتونی است همچنان قوی و قدرت تحمل این بار ساختمانی را دارند.
مقایسه حادثه پلاسکو و برج گرنفل لندن
این درحالی است که فریبرز ناطقی الهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی، دلیل سرپاماندن برج گرنفل را تفاوت ساختار سازه با پلاسکو دانست و دراین‌باره به خبرآنلاین گفت:   «این ساختمان دیوار برشی دارد و احتمال ریزش آن پایین است. البته ممکن است بعد از اتمام بازرسی آن‌ را ناایمن تشخیص دهند و عمدا تخریب کنند. علاوه بر این آتش برج گرنفل در نمای ساختمان است. با توجه به سن ساختمان که‌سال ۱۹۷۴ساخته شده و از تصاویر مشخص است نما را تازه عوض کرده‌اند. این نما حساس به آتش است. استفاده از نمای کامپوزیت در ایران هم مد شده است و طبق خبرهایی که رسیده است، مهندسان سازه به‌طور مستمر در محل مشغول رصد پایداری ساختمان هستند. ظاهرا این ساختمان تازه بازسازی شده بود و در تمام طبقات سیستم اطفا حریق نصب شده است. از گسترش آتش‌سوزی می‌توان نتیجه گرفت که سیستم هشدار حریق در تمام طبقات عمل نکرده است. اما سازه بهتر عمل کرده و چون آتش از نما به سمت داخل می‌رود،‌ پایداری همچنان حفظ شده است. هنوز مقاومت ساختمان خوب است. ولی تصور می‌شود پس از چند ساعت این روند می‌تواند مشکل آفرین باشد.»
استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی همچنین درباره تفاوت دیگر برج گرنفل با ساختمان پلاسکو گفت: «تصاویر نشان می‌دهد سیستم بار داخلی ساختمان را به خوبی حفظ کرده و از درون، ساختمان پایدار است. به همین دلیل هم احتمالا تعداد زیاد ستون‌ها مصرفی در پروژه بوده است. در پلاسکو4 یا6 ستون داخلی بیشترین بار را متحمل بود، ولی احتمالا در این بنا خیلی بیشتر و به صورت بتونی بوده است.»
ناطقی پیش از این هم عنوان کرده بود ساختمان پلاسکو را حتی در صورت ویران نشدن در اثر آتش‌سوزی، پس از اطفای حریق باید مدیریت شده تخریب می‌کردند. او معتقد است برج گرنفل را با توجه به وسعت آتش‌سوزی، پس از مهار و خاموش شدن آتش و تخلیه ساختمان تخریب کنند و نگهداری سازه بیهوده و خطرناک است و بهتر است مدیریت شده ساختمان تخریب شود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که «از این حادثه تراژیک آتش‌سوزی که منجر به از دست دادن جان چندین انسان شد، عمیقا غمگین» است.»
«دنی کاتن» کمیسر ارشد آتش‌نشانی لندن به گاردین گفته است: «در مدت 29 سالی که آتش‌نشان هستم، تا به حال چنین مقیاس بزرگ و گسترده‌ای از یک آتش‌سوزی به چشم خود ندیده بودم. این آتش‌سوزی بسیار بزرگی بود که از طبقه دوم ساختمان، به سمت بالا آغاز شد.

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
تفتوت از زمین تا اسمان است خدا بیمزد رفتگان در خاک این فداکاران ومردم که در حادثه جان باختند هرگز درسی برای اینده نخواهد بود اصولا ما چنین ادم هائی هستیم

تعداد بازدید :  982