شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
اقدامات ايمني حين وقوع حوادث جاده‌اي

 اولين اقدام در برخورد با خودرو تصادفي، خاموش‌‌كردن موتور خودرو، سنگ‌چين چرخ‌ها، گذاشتن دنده در مخالف جهت شيب، كشيدن ترمزدستي و برداشتن سرباتري خودرو است.
 بلافاصله علائم هشدار‌دهنده را براي رانندگان عبوري برقرار کنید و 100متر قبل از محل تصادف، جاده را سنگ‌‌چين كرده و ديگر رانندگان را از وضعيت موجود مطلع کنید.
 اگر خودرو شما ليز‌خورد بدون ترمز ‌گرفتن، پدال گاز را رها كنيد و با خونسردي فرمان را در جهت حركت خودرو بچرخانيد تا خودرو به‌طور مستقيم در مسير صحيح قرار‌ گيرد، تا زماني كه خودرو به حالت مستقيم در‌نيامده از دنده‌سنگين‌تر استفاده نكنيد.
 چنانچه در سطح جاده بنزين، روغن، گازوئيل و مواد لغزنده ريخته‌شده با ريختن مقداري خاك يا شن روي جاده، موقعيت تصادف را ايمن كنيد.
 به هيچ‌وجه مصدوم مشکوک به آسيب ستون مهره‌ها را جابه‌جا نکنيد.
 چنانچه موتور ‌خودرو دچار ‌حريق شد، هيچ‌گاه در كاپوت جلو را كاملا باز نكنيد، كاپوت را به اندازه ورود شلنگ كپسول اطفا باز کرده و مواد‌ كپسول را با فشار زياد به طرف موتور بپاشيد.  
 هيچ‌گاه مصدوم را قبل از تثبيت وضعيت، بي‌حركت‌کردن گردن و اندام‌هاي آسيب‌ديده، كنترل‌خونريزي و...  از خودرو خارج نكنيد، مگر در مواقع ضروري مانند احتمال انفجار يا خطرات محيطي و پيراموني.  
 به هيچ‌عنوان فرد دچار مشکل قلبی و حمله قلبی را وادار به راه رفتن نکنيد (حتی چندقدم) هر حرکتی سبب بالا رفتن فعاليت و فشار به قلب می‌شود، پشت صندلی را بکشيد و او را پشت فرمان در حالت استراحت قرار دهيد.
 در صورت فرو‌رفتگي‌ فرمان به قفسه سينه راننده با آزادسازي ضامن و عقب كشيدن صندلي نسبت به آزادسازي مصدوم اقدام لازم را انجام دهيد.

 


تعداد بازدید :  140