شماره ۱۱۴۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث استان اصفهان:
کاخ چهلستون بعد از ۵۰‌سال مرمت می‌شود

شهروند| معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از مرمت کاخ چهلستون و ایوان ستون‌دار آن پس از 50‌سال انجام خبر داد. ناصر طاهری‌ با اعلام این خبر گفت: «مرمت این دو اثر تاریخی شروع شده و امیدواریم با تلاش همگان تا پایان ‌سال به اتمام برسد.»
به گزارش اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان او با بیان این‌که در مرمت آثار سعی شده تا اولویت با بناهای تاریخی و مکان‌هایی باشد که ثبت جهانی شده و از مقاصد مهم گردشگری بین‌المللی و داخلی باشند، ادامه داد: «در حال حاضر در شهر اصفهان بناهایی مثل مسجد امام(ره)، عالی‌قاپو و چهلستون بیش از سایر بناها نیازمند مرمت هستند و باغ تاریخی فین کاشان نیز در اولویت‌ مرمت است.»
به گفته معاون میراث فرهنگی این اداره کل بودجه و اعتبار کامل برای مرمت گنبد مسجد تأمین شده اما همچنان مرمت 9 تَرک از کل گنبد باقی مانده و برای اتمام کامل مرمت گنبد دو‌سال دیگر زمان نیاز است.
طاهری درباره مرمت کاخ‌های چهلستون و عالی‌قاپو گفت:   «مرمت کاخ چهلستون و ایوان ستون‌دار آن پس از 50‌سال انجام شد و تا پایان‌ سال به اتمام می‌رسد. امروز جزییات این بنای تاریخی درحال مرمت است و مرمت‌گران درحال مرمت تزیینات سازه چوبی و همچنین دو پوش سازه چوبی در هر دو عمارت چهلستون و عالی‌قاپو هستند. همچنین تلاش شده در مرمت آثار چوبی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق به کار گرفته شود.»
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره آخرین وضع راه آبه صفوی زیر مسجد امام(ره) گفت: «لایروبی این آبراهه به پایان رسیده و متوجه شده‌ایم که این راه آبه به دو سوی غرب و شمال اصفهان کشیده می‌شود، اما به دلیل این‌که در برخی نقاط ارتفاع این آبراهه به 30سانتیمتر می‌رسد، امکان حرکت و کاوش وجود ندارد.»
طاهری درباره کاخ هشت بهشت هم گفت: «طی سه قرارداد مرمت این کاخ انجام خواهد گرفت و تکمیل سازه‌های چوبی طبقه دوم و استحکام‌بخشی بخش مرکزی و پشت‌بام را در دستور کار قرار داده‌ایم. آبراهه پیرامون کاخ نیز احیا شده و اصلاحات حوض روبه‌روی کاخ نیز براساس سوابق تاریخی درحال انجام است.»


تعداد بازدید :  460