شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
در پی تماس خوانندگان، «شهروند» بررسی کرد
32 تختخواب براي 50‌ هزار نفر در شهر آب‌بر

|  امیرحسین خواجوی  |

بيمارستان شهداي طارم تنها مركز درماني اين شهرستان با جمعيتي نزديك به50 ‌هزار نفر با كمبود امكانات و نبود نيروي انساني متخصص دست به گريبان است. مشكلي كه درنهايت سنگيني آن را بايد مردم منطقه بر دوش بكشند و براي پيش پا افتاده‌ترين مشكلات جسمي و درماني بايد رنج سفري چند ساعته را به جان بخرند. بيمارستان 32 تختخوابي شهر آب‌بر مرکز شهرستان طارم بعد از وقوع زلزله رودبار با كمك مالي و انسان‌دوستانه جمعيت مالي اروپا ساخته شد و در مرداد 1375 به بهره‌برداري رسيد. شايد آن زمان كه اين بيمارستان ساخته مي‌شد كسي تصور نمي كرد كه روزي بخش‌هاي مختلف آن به دليل نبود پزشك متخصص و مشكلات مالي، تعطيل شود.
يكي از شهروندان آب‌بر كه نخواست نامش فاش شود، ضمن اشاره به كمبودهاي موجود در اين بيمارستان به «شهروند» گفت: «امكانات موجود در اين بيمارستان پاسخگوي نياز مردم نيست. اين بيمارستان خدمات معمولي در حد سونوگرافي و راديولوژي ندارد. آزمايشگاه اين بيمارستان توسط يك فوق‌ديپلم علوم آزمايشگاهي اداره مي‌شود. همين موضوع باعث شده است كه مردم منطقه براي يك عكس ساده يا سونوگرافي به رشت يا زنجان بروند كه اين موضوع هزينه‌هاي زيادي را براي بيمار و خانواده‌هاي آنان به همراه دارد.»
اين درحالي است كه از شهر آب‌بر براي رسيدن به رشت يا زنجان بايد چيزي حدود 2 ساعت رانندگي كرد. البته با حساب سرانگشتي مي‌توان گفت كه كمبود تخت بيمارستاني در اين منطقه تفاوت چشمگيري با ديگر مناطق محروم كشور ندارد ولي كمبود پزشك متخصص باعث شده كه همين تعداد اندك تخت‌هاي بيمارستان نيز خالي از بيمار باشد و مردم فقط براي انجام تزريقات ساده يا بيماري‌هايی مانند سرماخوردگي به بيمارستان مراجعه كنند.
فرماندار طارم در اين خصوص به «شهروند» گفت: «نبود متخصص بيهوشي و عدم حضور راديولوژيست باعث شده است كه مردم براي خدمات ساده درماني به زنجان يا رشت مراجعه كنند. اين بيمارستان در بخش تجهيزات هم وضعيت مناسبي ندارد وجود 2 آمبولانس آن هم براي شهري كه بسياري از بيمارانش بايد به زنجان اعزام شوند، واقعا كم است.»
مهندس علي باقري ادامه داد: «ما بارها از طريق استانداري و نمايندگان مجلس از دانشگاه علوم پزشكي زنجان درخواست كرده‌ايم كه به ما پزشك متخصص بدهند، ولي تاكنون هيچ كمكي به ما نشده است. اميدوارم طرح نظام سلامت بتواند مشكلات درماني كشور به ويژه نقاط محرومي مانند طارم را تا حدودي مرتفع كند.»
طارم با وجود نزديكي به شهرهاي زنجان، رشت و قزوين در زمره مناطق محروم كشور قرار دارد. وجود مناطق كوهستاني و صعب‌العبور باعث شده كه مراجعان زيادي حتي از روستاهاي خلخال براي درمان به آب‌بر بيايند. ولي با اين همه اكثر مراجعه‌كنندگان به بيمارستان طارم از وضعيت بيمارستان و خدمات آن گله دارند. مردم محروم و كم‌درآمد طارم و روستاهاي اطراف بايد هزينه انتقال بيمار به مراكز استان را تامين كنند. رفت وآمدي كه حداقل 100‌هزار تومان خرج روي دست بيمار و خانواده او مي‌گذارد.
يدالله محمدي، عضو شوراي اسلامي شهرستان آب‌بر با انتقاد از وضعيت درماني در اين شهرستان به «شهروند» گفت: «مردم اعتمادي به اين بيمارستان ندارند، به همين دليل آنهايي كه تمكن مالي بيشتري دارند، به هيچ‌وجه حاضر نيستند در اين مركز تحت‌مداوا قرار بگيرند و ترجيح مي‌دهند به مراكز درماني زنجان يا رشت مراجعه كنند. اين مراجعات  و رفت‌وآمدها به حدي است كه مي‌توان گفت بخشي از درآمد مردم طارم در اين سفرها هزينه مي‌شود. البته بايد به آنها حق داد. چندي پيش بچه‌ام به دليل بازي پايش پيچ خورد، با مراجعه به بيمارستان به ماگفتند چيزي نيست، ولي بعد از چند روز درد پاي او بيشتر شد و ما هم با نگراني به رشت رفتيم و آن‌جا  از او MRI گرفتند و به دليل اين‌كه همان روز جواب عكسبرداري حاضر نمي‌شد، براي ما از طريق پست ارسال كردند و حالا هم به دليل اين‌كه بيمارستان طارم بخش ارتوپدي ندارد، دوباره بايد به رشت يا زنجان برويم تا يك متخصص عكس را ببيند. حالا اين فقط يك اتفاق ساده است. خانم‌ها به‌طور معمول به دليل شرايط خاص خود به ويژه در دوران بارداري به سونوگرافي نياز دارند ولي بيمارستان با وجود   دستگاه راديولوژي به دليل نبود متخصص نمي‌تواند پاسخگوي مراجعان باشد.»
او ادامه داد: «در زمان ساخت بيمارستان تعدادي پزشك سرا نيز در زمين بيمارستان جهت اقامت پزشكان ساخته شد كه انصافا امكانات مناسبي هم دارد و درحال حاضر هم يكي از متخصصان بيمارستان به همراه خانوده‌اش در يكي از اين خانه‌ها ساكن هستند. ولي به‌طور كلي شهرستان طارم به دليل كمبودهاي فراوان جذابيتي براي پزشكان ندارد و همين موضوع باعث شده كه متخصصان رغبتي براي ماندن در اين شهر نداشته باشند. اگر هم متخصص يا جراحي مي‌آيد پير و سالخورده است. شما چگونه انتظار داريد كه پزشكان و متخصصان جوان در اين منطقه محروم بمانند و طبابت كنند؟»
با اين همه اما رئيس بيمارستان شهداي طارم امكانات بيمارستان را در حد قابل قبولي مي‌داند و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مردم و مسئولان منطقه طارم را بيشتر از سر نا‌آگاهي و توقعات نامتعارف مي‌داند. دكتر عفت‌حاجيلو با بيان اين‌كه بيمارستان طارم در رتبه‌بندي نظام درماني به‌عنوان  بيمارستاني جنرال در 5 سطح داراي امكانات محدودي است به «شهروند» گفت: «بر همين اساس متخصصان در اين  بيمارستان در بخش زنان و زايمان، اطفال، داخلي، جراحي عمومي و بيهوشي فعال هستند. ولي در بسياري از  موارد مردم از ما درخواست‌هایي دارند كه نمي‌توانيم پاسخگو باشيم.»
او ادامه داد: «ما بيماران را براساس وضعيت و نوع بيماري در صورتي كه نتوانيم در بيمارستان به آنها خدمات ارایه كنيم، به زنجان اعزام مي‌كنيم. ولي متاسفانه، بسياري از مردم در مواردي كه واقعا لزومي ندارد ترجيح مي‌دهند، بيمارانشان را به زنجان يا رشت ببرند. شايد باورتان نشود، ولي تخت‌هاي بيمارستان ما هميشه خالي است. البته قبول دارم كه در اين مدت كمبودهايی داشته‌ايم.»
دكتر حاجيلو با اشاره به مشكلات بيمارستان و كمبودهاي آن گفت: « بدهي 170 ميليوني، كمبود نيروي متخصص و دستمزد پايين پزشكان براساس گروه‌بندي انجام شده و كمبودهاي ديگر همه و همه دست به دست هم داده تا بيمارستان نتواند آنطور كه بايد خدمات خوبي را ارایه كند. ما تا چند وقت پيش براي تهيه كيت‌هاي ساده آزمايشگاهي هم دچار مشكل بوديم ولي خوشبختانه با صرفه‌جويي و مديريت هزينه‌ها توانستيم تمام اين بدهي را تسويه كنيم.» رئيس بيمارستان شهداي طارم ادامه داد: «كمبودها در اين مركز به حدي بود كه من به همراه رئيس شبكه بهداشت تا پاي استفعا هم پيش رفتيم، ولي در نهايت با پيگيري‌هاي انجام شده، قول همكاري از طرف دانشگاه علوم‌پزشكي زنجان داده شد. تقسيم پزشكان در آبان انجام مي‌شود و به ياري خدا كمبودهاي ما در بخش راديولوژي و بيهوشي بر طرف خواهد شد.»

 


تعداد بازدید :  287