شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
شایع‌ترین علایم کم‌خونی در کودکان

|  دکتر سیده‌پروین فتحی  |   متخصص اطفال|

شیوع کم‌خونی بین کودکان بالای دو ‌سال 17‌درصد و در کودکان کمتر از دو سال 32‌درصد بوده است.
طبق نتایج تحقیقی که اخیرا در شهرستان ابهر بین 200 کودک در زمینه ارتباط بین کم‌خونی و شیر مادر و مصرف قطره‌آهن صورت گرفته، شیوع کم‌خونی بین کودکان بالای دو ‌سال 17‌درصد و در کودکان بین 6ماه تا دو ‌سال 32‌درصد بوده است. آمار به دست آمده با آمار سازمان جهانی بهداشت(WHO) یکسان است.
در این تحقیق ارتباط بین کم‌خونی با شیر مادر و مصرف قطره‌آهن مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه بررسی‌های آماری ما نشان داد، هیچ ارتباطی بین شیر مادر و کم‌خونی وجود ندارد و همچنین ارتباطی هم بین مصرف قطره آهن و کم‌خونی وجود ندارد. طبق نتیجه‌گیری ما شاید میزان قطره آهنی که به کودکان داده می‌شود، کمتر از میزانی است که بتواند از کمبود فقر آهن جلوگیری کند و پیشنهاد می‌کنیم میزان دوز آهن را بالاتر ببرند. دوز آهنی که توسط وزارت بهداشت توصیه شده استاندارد است اما ممکن است در منطقه‌ای مثل ابهر کم‌خونی به صورتی باشد که با میزان قطره آهنی که وزارت بهداشت توصیه کرده نتوان جلوی آن را گرفت.
مصرف زیاد قطره آهن نیز عوارض دارد. البته باید تحقیق کنیم تا متوجه شویم با چه دوزی، هم می‌توانیم جلوی کم‌خونی را بگیریم و هم از مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آهن جلوگیری کنیم. مثلا توصیه می‌کنیم در مطالعه بعدی دو گروه کودک را درنظر بگیریم و به یک گروه طبق استاندارد 15 قطره و به گروه دیگر 30 قطره آهن داده شود تا درمورد میزان دوز آهن به نتیجه برسیم.  ارتباط بین جنین و مادر به صورتی است که حتی اگر مادر دچار کم‌خونی باشد و به قیمت کم‌خون‌تر شدن مادر، مادر جنین را تأمین می‌کند. به این معنی که اکثر نوزادانی که متولد می‌شوند حتی اگر مادر دچار کم‌خونی باشد، فقر آهن ندارند. اما مصرف قطره آهن در دوران بارداری در وهله اول از کم خونی مادر و بعد از آن از کم‌خونی نوزاد جلوگیری می‌کند. البته خوردن قطره آهن توسط مادر در دوران بارداری بر جنین تأثیر مستقیمی ندارد اما از کم‌خونی مادر جلوگیری می‌کند. نوزادانی که متولد می‌شوند معمولا کم‌خونی و فقر آهن ندارند زیرا با هموگلوبین بالا متولد می‌شوند اما امکان ابتلا به کم‌خونی بعد از 6 ماهگی کودک وجود دارد که عوارض دراز مدت داشته و کودک را در دراز مدت دچار مشکل می‌کند.  علایمی مثل بی‌حوصلگی، بداخلاقی، بی‌اشتهایی و رنگ‌پریدگی از علایم کم‌خونی در کودکان است. کم‌خونی نهایتا رشد کودک را تحت‌تأثیر قرار داده و کودک را دچار کمبود رشد می‌کند. کم‌خونی به تدریج ایجاد می‌شود و حتی ممکن است پدر و مادر کودک متوجه آن نشوند در نتیجه باید نسبت به بروز علایم گفته شده حساس بود.


تعداد بازدید :  200