شماره ۱۱۴۶ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
صبح دیروز نزدیک به 100 نفر از کسبه پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان تجمع کردند
«فریادِ» پلاسکو
تعدادی از کسبه پلاسکو در گفت‌وگو با «شهروند»: هفته گذشته سارقان به مغازه‌های سالم پلاسکو دستبرد زدند، کولر گازی، لامپ، قفسه‌ها، مانکن‌ها و ... را بردند حتی به یک نفر از کارفرمایان پلاسکو وام 300‌میلیون تومانی ندادند

شهروند|  صبح دیروز مقابل ساختمان بلندمرتبه و سفید بنیاد مستضعفان، شلوغ بود. پلاسکویی‌ها دیروز، مقابل همین ساختمان تجمع کردند تا تکلیف مغازه‌های‌شان مشخص شود. مغازه‌هایی که در ضلع شمالی پلاسکو قرار دارند و در حادثه سی‌ام دی‌ماه‌ سال گذشته آسیبی ندیدند. حالا کسبه همه 286 مغازه حادثه ندیده ساختمان پلاسکو ناراضی‌اند. همین نارضایتی دیروز آنها را به بزرگراه رسالت کشاند تا نسبت به آنچه در این پنج ماه برایشان اتفاق افتاده و بلاتکلیفی مغازه‌های‌شان، اعتراض کنند. مغازه‌های آنها از ریزش و انفجار در ساختمان در امان ماند، اما حالا پای سارقان به مغازه‌هایشان باز شده و در هفته‌های گذشته، کولر گازی، برخی از اجناس، لامپ‌ها و ... آنها به سرقت رفته است: «بنیاد مقابل ساختمان پلاسکو نیوجرسی گذاشته و اجازه نمی‌دهد کسی وارد مغازه‌ها شود، درحالی‌که در هفته گذشته، سارقان وارد ساختمان شدند و برخی از وسایل برجای مانده را با خود بردند.» اینها را «علی» به «شهروند» می‌گوید. جوانی که مغازه‌اش در حادثه پلاسکو آسیبی ندید اما حالا اجازه ورود به مغازه‌اش را ندارد: «در حادثه پلاسکو، 60‌درصد از مغازه‌ها که در ضلع شمالی ساختمان بود، خسارتی ندید، نزدیک به 286 پلاک سالم است و در صورتی که مقاوم‌سازی شود، می‌توان از آن استفاده کرد.» علی و 285 کسبه دیگر، پس از خبردار شدن از ریزش ساختمان، به مغازه‌هایشان رفتند و هر چه در توان داشتند با خود بردند: «روز حادثه کسبه نتوانستند همه وسایل را ببرند. بخش زیادی از وسایل همان‌جا باقی ماند، ما تنها سه روز فرصت داشتیم تا وسایل‌مان را جمع کنیم و نتوانستیم صددرصد تخلیه کنیم. روز حادثه خیلی شلوغ بود. یک وانت گرفتیم. نزدیک به 5 ساعت طول کشید تا بخشی از وسایل جابه‌جا شد.» علی از 10، 15‌سال پیش، در طبقه همکف ضلع شمالی پلاسکو مغازه دارد: «قفسه‌ها، کولر گازی، لامپ‌ها و ... همه ماند. حالا هم فهمیدیم که دزد به مغازه‌ها رفته، شیشه‌ها را شکانده و حتی به لوله‌کشی‌ها هم رحم نکرده.» «رضا» از دیگر کسبه‌های پلاسکو است. او هم در همان بخش دست‌نخورده پلاسکو، مغازه‌ای داشت که حالا مورد دستبرد قرار گرفته. رضا می‌گوید بنیاد مستضعفان به آنها اجازه ورود به مغازه‌هایشان را نمی‌دهد: «جلوی پاساژ دیوار کشیده‌اند، نمی‌گذارند کسی وارد شود، اما سارقان وارد شده‌اند، رفتیم کلانتری اعلام کردیم، پلیس به ما می‌گوید هر کس این‌جا را بسته باید امنیتش را هم تأمین کند. الان بیشتر شیشه مغازه‌ها شکسته شده است.»
رضا و علی حالا در پاساژ نور کاسبی می‌کنند؛ همان پاساژی که به‌طور موقت در اختیارشان قرار گرفته: «شرایط ما این‌جا اصلا خوب نیست، کاسبی اوضاع خوبی ندارد. من در طبقه دوم مغازه دارم، اما این‌جا مشتری زیادی ندارد. کاربری‌اش هم مناسب نیست. مغازه من بهترین موقعیت را در پلاسکو داشت. حالا شرایطی شده که در چهار ماهی که این‌جا هستیم، کلا سه‌میلیون تومان هم فروش نداشتیم.» رضا اینها را می‌گوید. پاساژ نور در تقاطع طالقانی و ولیعصر قرار گرفته: «قرار بود تا 30 اردیبهشت‌ماه بدون پرداخت اجاره در این مکان بمانیم، تا الان خبری برای گرفتن اجاره نشده، به ما گفته‌اند قرار است جای مغازه را عوض کنند. نمی‌دانیم می‌خواهند چه کنند.» دیروز صبح نزدیک به یک‌صد نفر از کسبه پلاسکو دور هم جمع شدند. رضا می‌گوید: «این بار اولی نیست که در  اعتراض به وضع‌مان تجمع می‌کنیم. روز شنبه در شهرداری منطقه 12 و امروز هم قرار است در میدان منیریه جلوی ساختمان دادستان تجمع کنیم.» «سعید» هم دوست رضا و علی است. از مغازه او هم سرقت شده: «بنیاد مستضعفان فقط به ما وعده می‌دهد، قبلا به ما گفتند تا 30 خرداد کلنگ ساختمان پلاسکو را می‌زنیم، یک‌بار می‌گویند تا شهریور دست به ساختمان نمی‌زنیم، الان می‌گویند می‌خواهیم پارکینگ بزنیم. تکلیف‌مان معلوم نیست.» «سعید» هم جزو تجمع‌کنندگان دیروز مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان بود:  «ما می‌گوییم مغازه‌مان سالم است، مقاوم سازی می‌کنیم، می‌رویم همان‌جا کاسبی‌مان را ادامه می‌دهیم، هر وقت خواستند آن‌جا را بسازند ما هم خالی می‌کنیم. اما کسی به خواسته ما توجه نمی‌کند.» مغازه سعید 64 متر است و حالا در یک مغازه کوچک در پاساژ نور کار می‌کند:«بعد از حادثه پلاسکو گفتند وام می‌دهیم، ندادند. فقط شب عید 2‌میلیون تومان به ما دادند. آنهایی هم که کارفرما نبودند، الان دارند بیمه بیکاری می‌گیرند، آن هم ماهی فقط 800‌هزار تومان.» پیمان دیروز در صف جلویی تجمع‌کنندگان جلوی ساختمان بنیاد مستضعفان بود: «وقتی خیلی شلوغ شد، نماینده آقای سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد، آمد جلوی در. به ما گفتند مراحل آخر است. در آخر هم از ما یک هفته مهلت خواستند.» او می‌گوید کسبه پلاسکو در شرایط مالی بدی قرار دارند: «الان همه یک‌جورهایی به خط آخر رسیده‌اند. ما امیدمان به همین مغازه‌های پلاسکو بود. در این مدت خیلی از زندگی عقب افتادیم. مشتری‌ها چک‌ها را گذاشتند اجرا و همه آنها برگشت خورد. بچه‌ها فقط دارند تاریخ چک‌ها را تمدید می‌کنند.» پس از حادثه پلاسکو بود که به کسبه وعده وام 300‌میلیون تومانی دادند، اما حالا به گفته پیمان، یک نفر هم این وام را نگرفته است: «قرار بود دولت به کارفرماهای پلاسکو وام 300‌میلیون تومانی با یک‌سال تنفس و بهره 7‌درصدی بدهد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و بهره وام هم به همان 16‌درصد برگشت.» او می‌گوید: «همه پلاسکو را فراموش کردند.»


تعداد بازدید :  492