شماره ۱۱۴۴ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
تجویز مصرف پالم برای شاه عربستان

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

تاکنون ما در خواب غفلت بودیم و فکر می‌کردیم برای بهبود ارتباطات بین دو کشور باید زیرساخت‌هایی مانند شبکه فیبر نوری و خطوط تلفن و... بهبود پیدا کند، اما خوشبختانه وزیر ارتباطات مرا از این گمانه‌زنی اشتباه خارج کرد و من فهمیدم برخلاف چیزی که فکر می‌کردم این فیبر نوری و پهنای باند و کیفیت مودم و تبلت نیست که به بهبود ارتباط کمک می‌کند، بلکه به قول وزیر ارتباطات، پالم عامل توسعه روابط ایران و مالزی است. به نظرم جا دارد اهداکنندگان جایزه نوبل، سیاست‌ورزی مغرضانه ضد ایران را کنار بگذارند و وزیر ارتباطات ایران را به‌عنوان کاندیدای اصلی و بی‌چون و چرای جایزه نوبل معرفی کنند. حالا نوبلِ چی‌اش خیلی مهم نیست، هر نوبلی. اتفاقا هرچه نوبلش بی‌ربط‌تر باشد بهتر هم هست؛ مثلا نوبل ادبیات. بی‌ربطی‌اش چیزی مثل اهدای آن به باب دیلن است دیگر. تازه آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم پالم نه‌تنها باعث توسعه روابط می‌شود که برای ارتباط بین شاخه‌های نوبل هم کاربری دارد. چه بسا تا آن روز پزشکان کشف کنند که پالم برای درمان انواع یبوست جسمی و فکری هم مفید است.
بعد ما را بگو که اوایل چقدر سر این پالم طنز نوشتیم و مسخره‌بازی درآوردیم. بشدت از رفتار و کردار خودم شرمنده‌ام. ما طنزنویس‌ها اصلا استاد تحلیل‌های اشتباه و قضاقورتکی هستیم. همین روابط با قطر نمونه خوبی است. وقتی امیر قطر دمپایی می‌پوشید و به دیدار مقامات ما می‌آمد، الکی کفری می‌شدیم. نمی‌دانستیم که اینها ظاهر قضیه است و پشت پرده دو تا لیچار آبدار بار خاندان سعودی می‌کند. یا وقتی رئیس دولت وقت، رفت قطر و نشست زیر تابلویی که به جای خلیج‌ فارس یک عبارت هشلهفتی نوشته بودند ما کلی شلوغ‌بازی درآوردیم.
یا همین برادر اردوغان. ترکیه که اوضاعش قمر در عقرب‌تر است و کاملا مشمول طرح زوج و فرد می‌شود. روزهای فرد ترکیه کشور دوست و برادر بوده و یک شریک منطقه‌ای خوب و روزهای زوج یک کشور با سودای رسیدن به امپراتوری عثمانی و دستاویز غرب و ناتو در منطقه و از آن سگ‌های زرد که برادر شغال است.
البته ما تحلیل‌هایمان را از خودمان درنمی‌آوریم که. طنزنویس‌جماعت خوراکش را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها جور می‌کند.
اما حالا که وزیر ارتباطات ایران مدعی شده پالم به توسعه روابط کمک می‌کند، من پیشنهاد می‌دهم یک آقای دکتری هم پیدا بشود برای سران منطقه پالم تجویز کند. صادراتش هم اگر مالزی دور است با ما. این‌قدر ماست و شیر پالم‌دار در این کشور داریم که می‌توانیم منطقه را پوشش دهیم. چی؟ باز غلط به عرضتان رساندم. گویا فعلا از سه بندر ما پالم است که صادر می‌کنیم قطر. حالا پالمش جور می‌شود. مهم این است که سران مصر و عربستان و اردن و امارات روزانه کمی پالم میل کنند که ویار بهبود توسعه بگیرند نه خشونت و اولدوروم بولدوروم. سران بحرین و جیبوتی و مالدیو و جزایر کومور هم اگر پالم نخوردند، مهم نیست، نخورند. به آنها شبدر هم بدهید و عربستان بگوید پالم است، قبول می‌کنند و پالم خون‌شان می‌رود بالا و چه بسا از شدت غلظت بالای پالم در خون سکته کنند، اما اگر پیش‌بینی من در کمک پالم به رفع یبوست فکری و جسمی درست از آب دربیاید خیلی برای شاه عربستان و اعوان و انصارش مفید خواهد بود. از ما گفتن بود.


تعداد بازدید :  491