شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
درمان نوزادان نارس با سلول‌های بنیادی

تحقیقی که به‌تازگی صورت‌گرفته نشان می‌دهد، با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان نسبت به درمان اطفالی که پیش از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و نارس هستند، اقدام کرد.
دکتر نصرت‌الله رضی، فوق‌تخصص اطفال از آمریکا درخصوص اطفالی که پیش از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و نارس هستند، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: کودکان نارس پس از تولد به‌دلیل این‌که ارگان‌های بدن‌شان تکامل‌ نیافته هستند و این تکامل باید داخل رحم مادر انجام شود، نتیجتا دچار ضایعه مغزی و ریوی می‌شوند.
وی درخصوص بیماری‌هایی که ممکن است بر اثر این ضایعه‌مغزی برای این‌گونه از کودکان رخ دهد، چنین می‌گوید: صدمات مغزی‌ای که این کودکان نارس می‌بینند باعث عقب‌افتادگی ذهنی  و فلج مغزی می‌شود.
دکتر رضی، درمان‌های متداول برای این‌گونه کودکان را استفاده از اکسیژن عنوان کرد و گفت: در صورت عدم استفاده از اکسیژن خالص برای کودکان نارس ممکن است اکسیژن‌های مضر را  سلول‌های بنیادی بدن این اطفال که بسیار حساس‌ هستند دریافت کنند که موجب التهابات ریوی و مغزی می‌شوند و ارگان‌های مختلف بدن را نیز دچار مشکل می‌کنند.
 این فوق‌تخصص اطفال به بیماری‌های آسم و فلج‌مغزی اشاره کرد و گفت: بیماری‌هایی که در صورت استفاده نسوج و سلول‌های بنیادی بدن از اکسیژن های مضر ممکن است با آن درگیر شوند، تنها در دوران نوزادی و کودکی باقی نمی‌ماند و فلج‌مغزی و آسم تا پایان زندگی با این افراد ادامه دارد.
وی در پاسخ این سوال که برای درمان این‌گونه بیماران چه باید کرد، اظهار داشت: طی تحقیقاتی که ما انجام دادیم به این باور رسیده‌ایم که از طریق سلول‌های بنیادی می‌توان این گروه را درمان کرد و این سلول‌های بنیادی می‌توانند جانشین سلول‌های قسمت صدمه‌دیده بدن شوند و حتی آن سلول‌ها را ترمیم کنند، بنابراین از آن ضایعاتی که می‌خواهد در آینده در نسج مغزی یا ریوی ایجاد شود، جلوگیری کنند.
دکتر رضی درمورد این‌که نتیجه این تحقیق روی انسان‌ها انجام شده یا خیر، این‌گونه می‌گوید: چندین‌سال است که این درمان روی مدل‌های حیوانی تجربه شده و تمام اختلالاتی که مربوط به نارسی است و در ارگان‌های مختلف به‌وجود می‌آید باعث بهبودی، پیشگیری و ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده می‌شود و اخیرا چند مورد روی نوزاد انسان نیز به‌کار برده شده که امیدواریم گسترش پیدا کند و مطالعات تکمیل شود. 


تعداد بازدید :  189