شماره ۱۱۳۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
منتخبان مردم تهران درشورای پنجم شهر دیروز هیأت‌رئیسه موقت خود را انتخاب کردند
زمزمه‌های ادامه‌دار برای انتخاب شهردار
حق‌شناس، منتخب شورای پنجم: محسن‌ هاشمی میثاقنامه را امضا کرده است دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: محسن‌ هاشمی با لیست امید به شورا آمده و نمی‌تواند انصراف دهد

شهروند| پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با پیروزی کم‌سابقه اصلاح‌طلبان در کلانشهرها به پایان رسیده است تا به سرعت بحث انتخاب شهردار دراین شهر و همچنین گزینه‌های احتمالی شهرداری پایتخت خبرساز شود. درتهران کاندیداهای اصولگرا که با لیست خدمت پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، مدعی تخلف در شمارش آرا و خواهان بازشماری‌‌اند و این درحالی‌است که منتخبان مردم تهران یعنی اعضای لیست امید، دیروز نخستین جلسه غیررسمی خود را برگزار و هیأت‌رئیسه موقت را انتخاب کردند.
«محمدجواد حق‌شناس»، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی که با بیش از یک‌میلیون و۲۰۰هزار رأی منتخب پنجم مردم تهران است، درباره آنچه درجلسه دیروز منتخبان پایتخت گذشته به «شهروند» می‌گوید: «دراین جلسه که با حضور ۱۸نفر از اعضا تشکیل شد، هیأت‌رئیسه سنی انتخاب شد اما این هیأت موقت است. آقای الویری به‌عنوان رئیس، احمد مسجدجامعی و شهربانو امانی به‌عنوان نواب رئیس، بهاره آروین و حجت نظری هم به‌عنوان منشی انتخاب شدند.»
پیش از برگزاری این انتخابات، محمود میرلوحی یکی از اعضای لیست امید در گفت‌و‌گو با «شهروند» از امضای میثاقنامه‌ای توسط تمام اعضا سخن گفته بود که براساس آن پذیرفته‌شدگان شورا، تا پایان چهارسال باید دراین پارلمان بمانند و حق استعفادادن برای رسیدن به مناصب دیگر را نخواهند داشت. مهم‌‌بودن این بند از میثاقنامه، با شائبه انتخاب «محسن ‌هاشمی» به‌عنوان شهردار آینده تهران آشکار می‌شود تا جایی که بعضی ازکاربران شبکه‌های اجتماعی از امضانکردن میثاقنامه توسط ‌هاشمی سخن گفته‌اند. حق‌شناس اما چنین ادعاهایی را رد می‌کند: «تمام کسانی که درفهرست امید هستند؛ ازجمله محسن ‌هاشمی، میثاقنامه را امضا کردند و حق استعفا در این چهارسال را نخواهند داشت.»
علاوه ‌براین، در روزهای گذشته بحث شهردار آینده، موضوع بسیاری از اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های مختلف بوده و از «اسحاق جهانگیری»، «عباس آخوندی»، «محسن صفایی‌فراهانی»، «محسن مهرعلیزاده»، «حبیب‌الله بی‌طرف»، «پرویز حناچی»، «حسین مرعشی»، «مرتضی حاجی» و حتی «محسن‌ هاشمی» و «مرتضی الویری» و مصطفی سلیمی و علی عبدالعلی‌زاده هم به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شهرداری نام برده شده‌اند. حق‌شناس درباره این گزینه‌ها و نظر منتخبان شورا هم می‌گوید: «تاکنون هیچ صحبتی درباره شهردار آینده نشده و الان هم‌زمان مناسبی برای این بحث نیست. دیروز اولین جلسه ما بود که درباره مباحث کلی و کلان صحبت کردیم. نشست دیروز با همین چارچوب شکل گرفت و آقای الویری به‌عنوان مسن‌ترین فرد لیست ازبقیه اعضا دعوت کردند با حضور ۱۸نفر، هیأت‌رئیسه سنی انتخاب و مباحث کلی مطرح شد.»
او با اشاره به برنامه‌های لیست امید و جلسات هفتگی منظم آنها در دوماه آینده و پیش از تشکیل شورای پنجم می‌گوید: ‌«قرار است هفته‌ای دونشست داشته باشیم که نشست دوم این هفته پنجشنبه تشکیل خواهد شد؛ نشست مشترکی با شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان.» حق‌شناس تمام گمانه‌زنی‌ها درباره شهردار آینده تهران را غیرموثق می‌داند و از ورودنکردن منتخبان شورا به این بحث در روزهای آینده سخن می‌گوید: «قرار است فعلا به این موضوع ورود نکنیم و فعلا بحث هماهنگی کلان است و این‌که چگونه دوران گذار را به سرانجام برسانیم. با توجه به این‌که دونفر از اعضای منتخب، عضو شورای چهارم هستند؛ آقایان مسجدجامعی و سالاری، هماهنگی با شورای کنونی و منتخبان مردم را این دونفر پیگیری می‌کنند.»
اما درحالی ‌که فرمانداری تهران نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر تهران را اعلام کرده، ولی همچنان اعضای لیست‌ خدمت، پیگیر اعتراض به نتایج شمارش آرا هستند. در روزهای گذشته، اعضای این لیست با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند و خواهان بازشماری آرا شدند؛ موضوعی که درحال انجام است و به نظر می‌آید تأثیری درجایگاه نهایی اصولگرایان نخواهد داشت. دراین‌باره، دیروز رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از بازشماری آرای 50نفر اول شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: «دراین بازشماری تاکنون اختلاف معناداری در آرا مشاهده نشده است.»
«محمد محمودی‌شاه‌نشین» درخصوص اعتراض «مهدی چمران» نسبت به نظارت مجلس بر انتخابات شوراها هم گفت: «چندین مرتبه به صورت تلفنی با چمران صحبت و تأکید کردم که به اعتراض اعضای لیست خدمت توجه داریم. درحال بازشماری آرای ۵۰نفر اول هستیم که همچنان روند بازشماری ادامه دارد. اگر درجریان بازشماری آرا اختلاف معناداری دیده شود، قطعا بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود ولی تاکنون اختلاف معناداری مشاهده نشده است.»
«محسن ‌هاشمی» نمی‌تواند شهردار شود
اما با این‌که در دو روز گذشته نام «محسن‌ هاشمی»، نفر اول انتخابات شورای پنجم شهرتهران هم درمیان گزینه‌های شهرداری به گوش می‌رسد، بعضی‌ها با این موضوع مخالفند. مثلا دیروز ژاله فرامرزیان دبیر شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است؛ نامزدهایی که با لیست امید آمدند، نباید برای شهرداری و وزارت ازشورای شهر انصراف دهند: «کاندیداهایی که با لیست امید آمدند، نباید انصراف دهند و از شورا خروج کنند، به دلیل این‌که به ‌هرحال انسان‌های ارزشمندی بودند که می‌خواستند در لیست قرار بگیرند، اما از بین آنها این بزرگواران انتخاب شدند و متعهد به حضور و ادامه فعالیت درطول ۴‌سال هستند.»
به گفته او: «محور ما برنامه‌ای است که شورایعالی برای مدیریت شهر دارد و تغییراتی که شهروندان باید آن را به صورت محسوس ببینند. قطعا مسأله انتخاب شهردار از اختیارات شورای شهر است.» فرامرزیان با اشاره به این‌که یکشنبه قبل انتخابات، جلسه‌ای با ۱۵۳نفری که به مرحله نهایی رسیده بودند، داشتیم، گفته است: «درآن جلسه همه این موارد را به اطلاع اعضا رساندیم و گفتیم کسی که تمایل دارد درشورا باشد، حتما باید پایبند بماند و اگر انتخاب شدند، برای شهرداری و وزارت انصراف ندهند و این ترکیب باید ترکیبی هماهنگ با برنامه منسجم و مناسب برای شهر تهران باشد. ما این مسأله را اتمام حجت کردیم و در میثاقنامه یکی از عناوینش همین بود که در شورا بمانند.»
دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ادامه فعالیت این شورا بعد از انتخابات هم گفته: «شورایعالی مجددا جلسه خواهد گذاشت. جبهه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درکمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ثبت رسید و مورد تأیید قرار گرفت. این جریان یک جریان فکری است که خلق‌کننده یک اقدام است و حتما باید دربرابر اقدامی که انجام داده، پیگیر باشد و تعاملات لازم برای تحقق برنامه‌ها را داشته باشد.»
او درپاسخ به این پرسش که برخی علت عدم حضور «مهرعلیزاده» را در لیست، شهردارشدن او می‌دانند، به «تسنیم» گفته است: «خیر؛ اصلا این مسأله نبود. دریک پروسه دموکراتیک آقای مهرعلیزاده جزو ۴۲نفر نهایی بود، اما در رأی‌گیری نهایی انتخاب نشد. ما فعلا وارد مصداق برای شهردار نمی‌شویم، اما مسلما لیست امید باید سازوکار اجرایی برای برنامه ارایه‌شده توسط شورایعالی را فراهم کند تا مدیریت شهری مطلوب را برای شهروندان محقق شود.»


تعداد بازدید :  472