شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
بدآموزی تبلیغاتی به سبک سیمای ملی!

رضا بردستانی نويسنده

دانشگاه عمومی؛ این شاید یکی از شیوا‌ترین عناوینی است که امام راحل عظیم‌الشأن با ترسیم چشم‌اندازی درازمدت برای رسانه ملی ترسیم کرده‌اند: «اهمیت رادیو - تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاه‌ها دستگاه‌های تربیتی است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاه‌ها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومی است. دانشگاه‌ها دانشگاه‌های موضعی است. این یک دانشگاه عمومی است یعنی دانشگاهی است که در تمام سطح کشور گسترده است. باید از آن، عمل دانشگاه را، به آن اندازه‌ای که می‌شود، استفاده کرد.» (بخش‌هایی از بیانات امام راحل ۲۹/۱۲/۱۳۵۷)
در فواصل گوناگون زمانی و به فراخور مباحثی که در جامعه پیرامون رسانه ملی در جریان بوده است تاکنون انتقادات بسیاری به پیام‌های بازرگانی پخش‌شده از رسانه ملی به‌ویژه بخش بصری آن یعنی سیمای ملی وارد آمده است اما در این روزهایی که دعوای حق پخش تلویزیونی بین فدراسیون مجمع‌الجزایرگونه کفاشیان و دوستان! و رسانه ملی بالا گرفته است بیش از هر زمان متوجه شده‌ایم که امور مالیه چقدر و به چه میزانی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌سازی‌ها و حتی اظهارنظر‌ها موثر و نمایان بوده است. یعنی تقدم امور مالی بر هرچیز حتی چشم بستن بر سلامت عمومی جامعه و اشاعه سبک جدیدی از عادات بد غذایی که مشخصاً کودکانمان را نشانه رفته است؛ کودکانی که در سنین ابتدایی تحصیل به سر می‌برند و مباحث نظارت بر تغذیه حتی به اندازه نظارت بر امور تحصیلی آنان مورد توجه علمِ تغذیه است.
وعده بسیار مهم و ناپیدای صبحانه که علاوه بر تأثیراتِ عمیق بر ترمیم ارتباطات خانوادگی به سلامت جسمی و آرامش روحی هر فرد کمک شایانی می‌تواند ارایه دهد آماج یکی از ساده‌انگارانه‌ترین روش‌های تخریبی آن هم در دانشگاه عمومی رسانه ملی و تنها با ترفند کسب درآمد از محل «آنتن‌فروشی» قرار گرفته است. موضوع پیام بازرگانی تشویق به خرید کیک و کلوچه‌ای است با نام...، علاوه بر نمایش رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی از این کالای پرحرف و حدیث! در کمالِ ناباوری مشاهده می‌کنیم، پدر خانواده درحال ترک خانه به خوردنِ کیکی ساده با‌‌ همان برند کفایت می‌کند و دختر خانواده با لباس فرم مدرسه درحالی‌که لیوانی شیر در دست دارد وعده مهم صبحانه را با کیک پُر می‌کند که با دیدنِ چندین باره آن باور کردیم مسائل مالی از هر چیزی مهم‌تر است حتی سلامتی و اشاعه فرهنگ تشویق به خوردن صبحانه!
کیک، کلوچه یا مواردی مشابه با هر درجه کیفی و کمی دارای مواد تشکیل‌دهنده‌ای هستند که مسلماً برای وعده غذایی مهمی به نام صبحانه مطلقاً مفید نیست و محال است این وعده غذایی بتواند با ترکیبی از شیر و کیک در رشد و سلامتی کودکانمان نقشی ایفا کند مضافا این‌که کیک و کلوچه به شرطِ برخوردار بودن از استانداردهای لازم به‌عنوان یکی از میان‌وعده‌های غذایی و به نحوِ بسیار محدودی توصیه می‌شود و این درحالی است که با توجه به ساخت برنامه‌های متعددی در رسانه ملی با محوریت سلامت تغذیه و تغییر عادات بد غذایی (با چاشنی پررنگ تبلیغاتی خاص) به سادگی بیننده را دچار بُهت و تضادِ معناداری می‌کنند. با دیدن این پیام بازرگانی تأسف‌برانگیز که سلامتی فرزندانمان را به سادگی نادیده می‌انگارد و نه غیرمستقیم که با تأکید به بیننده چنین القا می‌کند تا وعده مهم غذایی به نام صبحانه را با یک عدد کیک یا کلوچه به وعده غذایی ناسالم و زیان‌آور مبدل سازد به این نتیجه می‌رسیم وقتی سلامت و اشاعه فرهنگ‌های توصیه‌شده و علمی به این سادگی قربانیِ منافع مالی یک سازمان تأثیرگذار می‌شود دیگر به خودی خود تکلیفِ فدراسیونِ مجمع‌الجزایرگونه کفاشیان و دوستان روشن و آشکار است. وقتی سلامت قربانی می‌شود تکلیف اختلاف و دعوایی که بین طرفین عدد ۱۴۰میلیاردتومانی را یدک می‌کشد ناگفته پیدا و آشکار است.
بد نیست برخی از مدیران رسانه ملی، در اوقات فراغت و به جای اندیشیدن به سیستم‌های روزآمد صدا و تصویر، به آرمان‌ها، چشم‌انداز‌ها و اهداف عالیه سازمان متبوع خود نیم‌نگاهی از سر یادآوری و تذکر داشته باشند! FULL HD پیشکش فکری به حال محتوای پیام‌های بازرگانی زیان‌رسان کنید.
[email protected]

 


تعداد بازدید :  362