شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

سالروز نبرد ترافالگار
209‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم اکتبر 1805 میلادی، جنگ دريايي ترافالگار (Trafalgar) ميان ناوگان فرانسه و اسپانيا از يك سوي و ناوگان انگلستان از سوي ديگر در دماغه ترافالگار واقع در آب‌هاي اسپانيا روي داد و با پيروزي ناوگان انگلستان پايان يافت. در این نبرد «نلسون»، درياسالار انگليسي و فرمانده ناوگان اين كشور در كشتي خود «ويكتوري» هدف گلوله يك سرباز فرانسه قرار گرفت و كشته شد. در اين جنگ كه ناپلئون مايل به شركت در آن نبود، تلفات سنگينی به طرفين وارد آمد و 20كشتي فرانسوي و اسپانيايي غرق و يا تصرف شدند.

اختراع لامپ برق
135‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم اکتبر 1879 میلادی، توماس آلوا اديسون با استفاده از نخ پنبه‌اي كاربونيزه لامپ برق را ساخت. اديسون اختراعات زيادي داشت اما ساختن لامپ برق بزرگ‏ترين اختراع او به شمار مي‏رود و همين ابداع بود كه اديسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتي متجاوز از نيم قرن، با نهايت كارآمدي و فعاليت مشغول بود، اما هيچ‌يك از اختراعات و ابداعات ديگرش، تا اين حد مهم و جالب و هيجان‏انگيز نبود.

آغاز تاکتیک کامیکازی
70‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم اکتبر 1944 میلادی، يك هواپيماي نظامي امپراتوري ژاپن كه مواد منفجره در بدنه آن جاسازي شده بود خود را به یک رزم‌ناو سنگين استرالیایی كوبيد و آن را از كار انداخت. با اين حمله، تاكتيك «كاميكازي»(Kamikaze) وارد عمليات نظامي در جهان شده است. در اين نوع حمله هوايي، خلبان داوطلب خودکشی است. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشتی‌های متحدین به این طریق ازمیان رفتند. واژه کامیکازی (کامیکازه) از دو کلمه «باد» و «ملکوت» ساخته شده و چنین بادی در قرون وسطی کشتی مغول‌ها که عزم تصرف ژاپن را داشتند غرق کرده بود.


تعداد بازدید :  394