شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
پروسه امداد اصولی در ایران

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

امداد چیست؟ در عملیات امداد، به فرد مصدوم باید امدادرسانی کرد یا دیگران؟ پاسخ به این پرسش‌ها بحث امروز ما خواهد بود.
صحنه تصادفی را به یاد بیاورید یا در ذهن‌تان آن را بسازید. چند خودرو در بزرگراهی با هم تصادف کرده‌اند و صحنه‌های دلخراشی به‌وجود آمده. تعریف استاندارد امداد در ایران انواع امدادهای زیر را پیشنهاد می‌کند:
امداد هجوم اولیه: چون مردم مهربان و دلسوزی هستیم بلافاصله تمام خودروها کنار ایستاده (بسته به عمق حادثه چه‌بسا خودروهای عبوری وسط بزرگراه هم می‌ایستند) با دیلم و تبر و گرز و فلاخن به خودروهای سانحه‌دیده حمله‌ور شده و در و پیکر آنها را شکسته و مصدومان را با زبان خوش و اگر نشد با تهدید و ارعاب و اگر باز جواب نداد با توسری و کتک و باز اگر بي‌نتیجه بود به ضرب و زور از خودروها پیاده می‌کنند. در این خصوص پیشنهاد می‌شود سازمان آتش‌نشانی و آمبولانس‌های اورژانس تعریف نحوه امداد به فرد مصدوم را براساس واقعیات روز و عملکرد امدادگران بدون مرز اصلاح کنند.
امداد خبررسانی: گزارش هر حادثه و مخابره آن به جهان از مهم‌ترین بخش‌های امدادگری است. به همین منظور کاربران محترم و شهروندان گرامی ‌باید به جدیدترین تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن‌همراه مجهز باشند تا با تهیه عکس و فیلم، البته با استعانت از فیلترشکن عکس و خبر خود از بروز حادثه را در شبکه‌های مجازی فیس‌بوک، وایبر، واتس‌آپ، گوگل پلاس یا توییتر با دیگران به اشتراک بگذارند. این نوع امداد به نام‌های امداد مجازی و امداد لایک‌گرایانه نیز شناخته می‌شود.
پرسش: بالاغیرتا با این سرعت حلزونی اینترنت چطور عکس و فیلم آپلود می‌کنید؟ به ما هم یاد بدهید ثواب دارد.
امداد تماشا: در جایی کار می‌کردم. پسر رئیس هیأت‌مدیره را فرستادند آن‌جا کار کند. آن‌قدر خرابکاری کرد که مدیر پروژه به او گفت برو بنشین خانه تلویزیون تماشا کن حقوقت را دو برابر می‌ریزیم به حسابت. بقیه کارمندان به مدیر پروژه اعتراض کردند و او در جواب گفت: ضرر حقوق دوبرابری که به او بابت تماشا کردن می‌دهم کمتر از ضرری است که با حضورش می‌زند، البته این خاطره ربطی به بحث ما نداشت و دیدیم این روزها هر کی یک خاطره رو می‌کند خواستیم کم نیاوریم. امداد تماشا پروسه تعریف‌شده‌ای دارد. کم کردن سرعت خودرو و گذر با طمانینه و ادای صوت نچ نچ در مرحله اول. توقف و مکث خودرو با ترمزهای ریز و عدم فشار پدال گاز و درآوردن سر و سینه از پنجره خودرو و ادای واژه اوه اوه یا واااااو یا وای وای وای در مرحله دوم. ایست کامل خودرو و درآوردن تخمه آفتابگردان از داشبورد جهت شکستن تخمه حین تماشای مراسم آیینی بیرون آوردن مصدومان و عدم‌توجه به آلودگی صوتی آژیر ماشین‌های امدادرسان گرفتار شده در ترافیک حاصله و در نهایت ادای واژه ببر صداشو در مرحله سوم، پروسه کامل یک امداد تماشاست.
امداد شخص ثالث: این امداد از ظرافت و ریزه‌کاری خاصی برخوردار است و از عهده هرکسی برنمی‌آید. همیشه در بین مصدومان حادثه یا تماشاچیان صحنه بانوان و دختران جوانی هستند که بر اثر وقوع پیشامد یا مصدوم شده‌اند یا ضعف کرده‌اند و فشارشان افتاده. امداد شخص ثالث متوجه این خانم‌ها می‌باشد و امدادگر بلافاصله با تهیه آب‌معدنی، پسته شور، شکلات و کارت ویزیت و شماره تلفن جهت امدادهای آتی و استمرار ارایه خدمات، در محل حاضر شده و به امداد می‌پردازد.


تعداد بازدید :  420