شماره ۱۱۲۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
اولین ایرانی به باشگاه 8 هزارتایی‌ها پیوست
افتخار «عظیم»
عظیم‌قیچی‌ساز شانزدهمین کوهنورد در دنیا نام گرفت که بدون اکسیژن 14 قله بالای 8‌هزار متر را فتح کرده است

شهروند| کوهنورد ایرانی با پشتکار بالا بالاخره توانست به هدف خود برسد و در 36 سالگی، یکی از 36 نفری باشد که توانسته هر 14 قله بالای 8‌هزار متر جهان را فتح کند. این اتفاق قرار بود 2‌سال قبل برای عظیم قیچی‌ساز بیفتد و او می‌توانست با این کار به یک رکورد مهم یعنی سریع‌ترین کوهنوردی که به باشگاه 8 هزارتایی‌ها پیوسته، دست پیدا کند اما زلزله نپال یک بار مانع او شد و حالا بعد از 2‌سال قیچی‌ساز با انگیزه و پشتکار عظیم خود توانست به آرزوی بزرگش دست پیدا کند.
فتح «لوتسه» توسط 3 ایرانی
بامداد روز گذشته بعد از نزدیک به یک ماه تلاش عظیم قیچی‌ساز به همراه 2 کوهنورد ایرانی دیگر به سمت قله 8516 متری لوتسه واقع در کشور نپال حمله کرد. لوتسه چهارمین قله مرتفع دنیا محسوب می‌شود که روز گذشته توسط عظیم قیچی‌ساز، حسین مقدم و سعید میرزایی فتح شد، درحالی آنها حتی کپسول اکسیژن هم نداشتند. این اتفاق تاریخی برای کوهنورد ایرانی در ساعت 12:  22 ظهر دیروز رخ داد و او در کنار 2 کوهنورد دیگر توانست پرچم ایران را در ارتفاع بالای 8‌هزار متر به اهتزاز دربیاورد. ایرج معانی و محمود‌هاشمی نیز پیش از این به لوتسه رسیده بودند و بدین ترتیب این 5 نفر کوهنورد ایرانی بودند که در بهار 95 لوتسه را فتح کردند.
سختی‌های صعود
ایرج معانی که یکی از کوهنوردان حاضر در ارتفاعات هیمالیاست و قله 8516 متری لوتسه را فتح کرده، دراین‌باره می‌گوید:   «چهار روز پیش در کمپ شماره دو که ارتفاع 6500 متری دارد، مستقر شدیم و حرکت‌مان را به سمت قله لوتسه شروع کردیم. روز پنجشنبه به کمپ شماره سه با ارتفاع 7800 متر رسیدیم و صبح جمعه به سمت لوتسه رفتیم و موفق به فتح قله شدیم. در اورست و لوتسه باد شدیدی می‌وزید اما چون ما داخل دهلیز لوتسه بودیم، باد زیاد ما را اذیت نکرد. با این حال جواد نوروزی و مهدی قلی‌پور، دو کوهنورد ایرانی دیگر در اورست بودند و به دلیل شدت باد نتوانستند به قلعه صعود کنند. آنها در کمپ چهار اورست ماندند تا یک روز دیگر صعود خود را شروع کنند.یک هفته تا 10 روز دیگر همه به ایران باز می‌گردیم.»
تعبیر رویای 8 هزارتایی
برودپیک، دائولاگیری، نانگاپاربات، کانچن چونگا، گاشربروم یک و 2، آناپورما، کی2، ماناسلو، ماکالو، چو آیو، شیشاپانگما، اورست و لوتسه 14 قله 8 هزاری هستند که حالا عظیم قیچی‌ساز به‌عنوان نخستین ایرانی توانسته نام خودش را به فهرست 35 نفره‌ای اضافه کند که موفق به فتح این قله‌ها شده‌اند. کوهنورد 36ساله ایران توانست بعد از 2 تجربه ناموفق در سال‌های 94 و 95 بالاخره با فتح لوتسه نام خودش را به‌عنوان یک ایرانی در باشگاه 8‌هزار تایی‌ها اضافه کند. او همچنین جزو 16 رکورددار جهان شد که بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام 14 قله بالای هشت‌هزار متری را پیموده‌اند.
تاریخچه یک باشگاه خاص
نخستین کوهنوردی که به باشگاه هشت هزارتایی‌ها پیوست در‌سال 1986 یک ایتالیایی بود. بعد از او در‌سال 1995 کوهنورد سوییسی به این باشگاه پیوست. در مجموع عظیم قیچی‌ساز به‌عنوان سی‌وششمین کوهنورد در تاریخ این رشته در جهان به باشگاه 8 هزا‌ر تایی‌ها پیوسته است. البته او شانس رسیدن به سریع‌ترین صعودها را 2‌سال قبل از دست داد؛ زمانی که به خاطر زلزله نپال مجبور به بازگشت به ایران شد. کشورهای ایتالیا با 5 عضو و کره‌جنوبی با 4 عضو دارای بیشترین کوهنوردان فاتح هر 14 قله هشت هزار متری هیمالیا هستند و ایران برای اولین بار وارد این فهرست شده است. آخرین بار یک کوهنورد از جمهوری چک بود که در‌سال 2014 توانست به باشگاه 8 هزار‌تایی‌ها بپیوندد.
افتخار «عظیم»
عظیم قیچی‌ساز؛ نامی که شاید به اندازه قهرمانان المپیکی و بازیکنان فوتبال شناخته شده نیست اما او با پشتکار بالا توانست به یک افتخار بزرگ برسد. او از‌سال 1379 کوهنوردی حرفه‌ای را آغاز کرد و در‌سال 1384 و در سن 24 سالگی توانست بام جهان اورست را به ارتفاع 8848 متر فتح کند. البته در ادامه سیر صعود این کوهنورد به قله‌های بالای 8‌هزار متر او بار دیگر در‌سال 90 توانست اورست را بدون اکسیژن فتح کند. این مرد تبریزی که سابقه حرفه‌ای‌اش در این رشته حالا به 17‌سال می‌رسد، دیگر رویای بزرگ خود را تعبیر کرده و نامش در تاریخ ورزش ایران ثبت خواهد شد.
در انتظار استقبال باشکوه
یکی از دغدغه‌های همیشگی عظیم قیچی‌ساز در طول سال‌های حضور در قله‌های مرتفع جهان مسائل مالی بوده و او اذعان کرده که به صورت شخصی هزینه‌های سفرهایش را پرداخت می‌کند. از فدراسیون کوهنوردی بگیر تا شهرداری تبریز و وزارت ورزش انتظار می‌رود حالا که این کوهنورد توانسته نام ایران را در باشگاه 8 هزارتایی‌ها ثبت کند، از او استقبال کم‌نظیری داشته باشند. شاید دیگر کوهنورد ایرانی به پایان راهش رسیده باشد و بعد از بازگشت از ایران برای همیشه از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کند اما بدون‌شک هیچ‌کس نام او را فراموش نخواهد کرد. فردی که زندگی‌اش را به پای به اهتزاز در آوردن پرچم ایران روی بلندترین نقاط مرتفع جهان گذاشته،‌ بدون‌شک استحقاق پاداش ویژه‌ای از سوی مسئولان ورزش کشور دارد که می‌تواند خستگی را از تن او بیرون بیاورد. باید نشست و دید که برخورد مسئولان با این افتخار بزرگ که توسط یک فرد برای ایران به دست آمده، چگونه خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  757