شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
ورود مجلسی‌ها به بحث اکران فیلم‌ها در دنيا بي‌سابقه است

محسن علی‌اکبری تهيه‌كننده

در هیچ‌جای دنیا سابقه ندارد که مجلس به مسأله فیلم‌ها ورود کند.  مشکل اساسی این است که متاسفانه در قانون خط قرمز مشخصی برای سینما تعریف نشده است.  خط قرمز کلی نظام که عبارت است از التزام به جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه، برای همه فیلمسازان و هنرمندان شناخته شده و مورد احترام است اما هیچ مصوبه‌ای با جزییات درباره خط قرمزها وجود ندارد.
مجلس شورای اسلامی به جای ورود به قضیه سلب حق پروانه نمایش از وزارت ارشاد از دولت یا جلوگیری از نمایش فیلم‌ها، درخواست مصوبه‌ای کند تا پس از ابلاغ خطوط قرمز فرهنگی از سوی دولت این مصوبه قانون شود. مجلس هم اگر انتقادی در زمینه فرهنگ دارد به جای نامه‌نگاری به ارشاد، نظرش را به هیأت دولت انتقال دهد و از راهکارهای این هیأت استفاده کند. در هیچ‌جای دنیا سابقه ندارد که مجلس به مسأله فیلم‌ها ورود کند.  باید برای هنرمندان خطوط قرمز تعریف و به‌صورت مکتوب ابلاغ شود در غیراین صورت هیچ انتقادی به هیچ هنرمندی در هیچ زمینه‌ای وارد نیست. برخورد با فیلم‌ها و سایر آثار هنری سلیقه‌ای است.  در دولت نهم فیلم «کتاب قانون» را که تهیه کردم توقیف کردند اما این اثر در دولت دهم با تشویق‌های زیاد اکران شد! این نشان از ضعف قانون دارد و اگر بخواهیم براساس سلیقه افراد فیلم‌ها را بررسی کنیم به افق موردنظر مقام معظم رهبری در زمینه هنر نمی‌رسیم.  قطعا مواردی که خط قرمز محسوب می‌شوند باید مصوب شده و به دستگاه مربوطه ابلاغ شود تا آن را به هنرمندان اعلام کنند اما به‌عنوان یک هنرمند معتقدم نباید برخورد قهرآمیز در زمینه اکران آثار سینمایی داشته باشیم.  هنرمندان در دنیا حرفی برای گفتن دارند و در شأن مجلس شورای اسلامی نیست که درباره فیلمی نظر بدهد.  منتقدان می‌توانند قانونمند صحبت کرده و تلاش کنند دغدغه رهبری را در زمینه فرهنگ بهتر درک کنند چون می‌بینم به جای حرف درباره سینما و آینده این هنر، بیشتر انرژی‌ها صرف مسائل حاشیه‌ می‌شود.
ما هنرمندان همه معتقد به نظام هستیم و اگر قوانین مصوب در زمینه خط قرمز وجود داشته باشد، آن را رعایت می‌کنیم و بدون قانون کسی حق برخورد با هنرمند را ندارد.
منبع: ايسنا


تعداد بازدید :  266