شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
کدام رسانه؟ کدام مخاطب؟

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن ایرانی رسانه‌های مکتوب را اسیر و واداده‌ فضای مجازی می‌داند، ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با فارس، درباره اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی و بی‌توجهی آنها به مطبوعات اظهار داشت: زمانی که جریان نرم‌افزاری یا جریان توسعه‌ای اتفاق می‌افتد لوازم خود را به همراه دارد که در چنین شرایطی لازم است دولت و بخش خصوصی برای ادامه حیات فعالیت‌هایی که از گذشته وجود داشته، همکاری داشته باشند. به نظر فرامرزیان یکی از عوامل تغییر الگوی مصرف مردم به رسانه‌های مکتوب گسترش رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. نکته جالب اینکه دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن ایرانی نیز مانند برخی از مسئولان دیگر راه مواجهه با این مساله را در قالب یک کلی گویی مطرح کرده و گفته: باید بررسی کنیم رسانه‌های مکتوب در چه شرایطی می‌توانند اقبال بیشتری از جانب مردم داشته باشند که البته در این میان دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه همکاری کنند.
کاهش مخاطبان رسانه‌های مکتوب در طول این سال‌ها به جمله ای تکراری و کلیشه‌ای تبدیل شده است. پیشرفت تکنولوژی می‌بایست به کمک بیاید تا محصولات و خدمات با کیفیت بهتر و آسان‌تری ارایه شوند، این وضعیت در مورد رسانه‌ها هم صادق است. اینترنت، فضاهای مجازی، رایانه و ... به کمک اهالی رسانه آمده‌اند تا کار نشر ساده‌تر و سهل‌الوصول‌تر شود، اما مشکل اینجاست که اهل رسانه بخواهد خبر را بدون هیچ تغییری از فضاهای مجازی و سایت‌ها گرفته و به چاپ برساند، مشکل کجاست؟ رسالت نشریات و اهل رسانه این است که تحلیل خود را ارایه دهد و تفکری را بشناساند.
نقدها، تولید محتوا، تولید فکر، نوآوری، هنر، فرهنگ و... به هر شیوه‌ای ارایه شوند قابل خواندن هستند و مخاطب خود را پیدا می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  316