شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
کاهش عوارض جراحی‌های پروتز با نانو پوشش فلزی

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارایه پوششی شدند که می‌تواند خطر التهاب بافت‌ها را در اثر کاشت قطعات به حداقل برساند.
این پوشش حاوی نانو ساختارهای لوله‌ای است که می‌تواند در بیمارانی که قطعه‌ای در بدن آنها کاشته شده مانع از التهاب بخش جراحی شده، شود.
یکی از مشکلات پزشکان در جراحی‌های مربوط به ایمپلمنت‌های عروقی، التهاب‌ است که منجر به تنگ شدن و گاهی انسداد رگ‌ها می‌شود. دلیل این امر، واکنش بدن در مقابل وارد شدن یک جسم خارجی است که منجر به افزایش تولید سلول‌های اندوتلیال می‌شود. این سلول‌ها به سطح قطعه کاشته شده می‌چسبند.
تنگی رگ‌ها زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عروقی VSMCs تکثیر کرده و مقدار زیادی پروتیین بین سلولی ترشح می‌کنند. با این کار مسیر حرکت خون محدود می‌شود. انسداد رگ‌ها نیز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های اندوتلیال تکثیر می‌شوند.
برای حل این مشکل می‌توان از داروهای ضدرشد سلول‌های VSMCs استفاده کرد، اما این کار منجر به کند شدن فرآیند ترمیم رگ‌ها شده و البته فرآیند انسداد را نیز به تعویق می‌اندازد. حالت ایده‌آل این است که حرکت سلول‌های اندوتلیال کند نشود، اما رشد سلول‌های VSMCs متوقف شود.
یک تیم تحقیقاتی، به رهبری تجال دسای از دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از پوشش حاوی نانو ساختارهای تیتانیوم و نیکل (نیتینول) که لوله‌ای شکل هستند، موفق به ارایه راهکاری برای رفع این مشکل شده‌اند. نیتینول ماده‌ای است که در ادوات زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. قطعات ساخته شده با نیتینول کاملا انعطاف‌پذیر بوده و در مقابل پیچ‌خوردن مقاومت می‌کند.
دسای می‌گوید: پوشش‌های لوله‌ای که ما تولید کردیم، به گونه‌ای عمل می‌کند که به سلول‌های اندوتلیال اجازه حرکت داده و در عین حال سرعت تکثیر سلول‌های VSMCs را کاهش می‌دهد، بنابراین مشکل انسداد رگ‌ها رخ نمی‌دهد. این پوشش، روند ترشح پروتیین‌های ماتریکس بین‌سلولی را محدود می‌کند.
به نوشته سایت نانو، پژوهشگران این پروژه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nano Lett منتشر کرده و امیدوارند که این یافته آنها بتواند مشکلات بیماران را بدون نیاز به مصرف دارو کاهش دهد. این گروه تحقیقاتی درحال آزمایش این پوشش نانولوله‌ای در حیوانات هستند.


تعداد بازدید :  260