شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
نحوه مراقبت از دندان‌های شیری

نوشیدن آبمیوه‌های شیرین به‌خصوص در شیشه‌شیر باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.
یک‌سوم کودکان از 3سالگی از پوسیدگی دندان رنج می‌برند زیرا آبمیوه را با شیشه‌شیر می‌خورند.
مقامات بهداشتی انگلستان هشدار دادند و گفتند، والدین بدون این‌که متوجه باشند، بسته‌های آبمیوه دارای شکر هستند، شیشه‌شیر را پر از این آبمیوه‌های شیرین کرده و به دست کودکان خود می‌دهند تا بنوشند و فکر می‌کنند این کار بی‌ضرر است.
این نوشیدنی‌های شیرین به‌طور مستقیم روی دندان‌ها اثر گذاشته و تولید اسید می‌کنند که باعث پوسیدگی زودرس دندان و از بین رفتن مینای دندان می‌شوند که خود موجب شکننده‌شدن دندان نیز می‌شود.
دندانپزشکان در انگلستان گفتند، والدین فکر می‌کنند دندان‌های شیری درحال افتادن هستند و به آنها اهمیت نمی‌دهند، درصورتی که نگه داشتن این دندان‌ها بسیار پر اهمیت است و بهتر است به کودکان خود به جای آبمیوه‌های شیرین، 5 میوه و سبزیجات را مخلوط کنند و به شکل آبمیوه هر روز به کودکان بدهند.
به گفته پزشکان، این دستورالعمل به‌طور فزاینده‌ای مفید و بهتر از بسته‌های آبمیوه‌های شیرین است که برای دندان مضر هستند؛ بدترین کار والدین این است که آبمیوه را در شیشه ریخته و درحال چرت‌زدن کودک به وی می‌دهند؛ در طول دوره استراحت ترشح بزاق باعث از بین رفتن دندان می‌شود و این بدتر از زمانی است که کودک بیدار است.

مراقبت از دندان شیری:  
*توقف نوشیدنی‌های شیرین و جایگزین کردن آب
*شروع مسواک از 2 سالگی حتی اگر دندان‌ها شیری باشند (دوبار در روز و هربار به‌مدت 2 دقیقه)
*درصورت مشاهده‌کردن دندان‌ها به رنگ قهوه‌ای‌تیره یا روشن به دندانپزشک مراجعه و مشورت شود.


تعداد بازدید :  224