شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
این‌گونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد و این کار محکوم است
واکنش امام جمعه اصفهان به اسیدپاشی ها
پلیس و دادستان اصفهان به دنبال بازگشت امنیت هستند شایعه اسیدپاشی زنجیره‌ای روی زنان پایتخت تکذیب شد

اسیدپاشی موضوعی است که معمولا در حوزه اجتماعی و حوادث بررسی می‌شود و علت‌های آن هم از خصومت گرفته تا ماجراهای عاشقانه، بررسی می‌شود. اما این روزها اسیدپاشی پایش به حوزه سیاست هم باز شده است. چراکه در پی انتشار خبر اسیدپاشی زنجيره‌اي به صورت چند زن و دختر جوان در اصفهان شایعه‌هایی هم مبنی بر احتمال ارتباط آن با موضوع بدحجابی شنیده شد.  در این بین اما صحبت‌های ماه جاری امام جمعه اصفهان مبنی بر این‌که باید برای وضع حجاب در کشور  اقدامی عملی کرد شبهاتی ایجاد کرد که در همین راستا حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این خطبه‌اش گفت من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به هیچ وجه صحیح نیست. محمدتقی رهبر اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر را محکوم و تصریح کرد: اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها بکند. اگر کسی چنین کارهایی را کند مجازات شرعی دارد و حکم قرآن و قصاص دارد. اما پس از این اظهارات، نمایندگان مجلس هم بالاخره پس از یک هفته سکوتشان پیرامون این اتفاق را شکستند. محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از جلسه کمیسیون قضایی پیرامون این موضوع خبر داد و گفت:  اگر نیازی بود به اصفهان سفر خواهیم کرد و با رئیس‌کل دادگستری و دادستان اصفهان جلسه می‌گذاریم، حتی می‌توانیم با قربانیان اسیدپاشی نیز دیدار کنیم تا ان‌شاء‌الله این پرونده با سرعت بیشتری پیش برود. از سوی دیگر علی ایرانپور، نماینده مبارکه در مجلس هم گفت که اسیدپاشی در اصفهان موجب ایجاد فضای ناامنی و رعب در استان شده است. هرچند نیروی انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتش انجام می‌دهد ولی متاسفانه خلأ قانونی و اجرا نشدن قانون موجود از یک‌سو و جدیت نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده خاطر شدن متخلفان و فرصت‌طلبان شده است.

پلیس و دادستان اصفهان به دنبال بازگشت امنیت هستند

روزنه های امید برای دستگیری اسیدپاش های سریالی

گروه حوادث| پلیس با ردپاهایی که از اسیدپاش‌های سریالی اصفهان در دست دارد درحال پیگیری این پرونده جنجالی است.
دادستان اصفهان نیز ماموریت خود و نیروهای تحت امرش را دفاع از مال، جان و ناموس مردم دانسته و می‌گوید احساس امنیت به‌زودی به این شهر توریستی بازخواهد گشت.
هراس از دست‌های پنهانی که بی‌رحمانه و بی‌محابا اسید سوزان را بر سر و صورت دختران بی‌گناه می‌ریزند همچنان سایه‌ای از وحشت بر سر شهروندان اصفهانی افکنده است. با این حال به گفته برخی از آنها زندگی روزمره در پس ترسی عمیق در شهر جریان دارد و مردم با تمام موج ناامنی که در شهر حاکم شده ناگزیر هستند این بار با احتیاط در شهر قدم بگذارند. حالا زنان جوان به دلیل شایعاتی که در شهر گوش به گوش پخش می‌شود یا رانندگی نمی‌کنند یا ترجیح می‌دهند با خانواده‌شان در خیابان‌ها رفت و آمد کنند. بعد از تأیید 4 مورد اسیدپاشی در طول 20 روز گذشته در اصفهان، حالا روند قضایی و اجتماعی و زندگی قربانیان حادثه دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شده است.
از روند تحقیقات پلیسی تا سرنخ‌های طلایی
با گذشت 4 روز از رسانه‌ای شدن خبر مردان اسیدپاش که در تاریکی شب و با موتورسیکلت 4 زن را قربانی جنایت آتشین خود کرده بودند، تحقیقات پلیسی تا دستگیری این مجرمان ادامه دارد.
در حالی که روز شنبه سردار حسین اشتری جانشین فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان از پیدا کردن سرنخ‌هایی در رابطه با مردان اسیدپاش خبر داد، شهریاری معاونت اجتماعی اصفهان در رابطه با فرضیات پلیسی به «شهروند» گفت: «تمام این
 4 مورد اسیدپاشی در زمان تاریکی هوا رخ داده و همین موضوع بررسی دوربین‌های شهری را کمی مشکل کرده است. اما موضوعی که برای پلیس قطعیت پیدا کرده این است که تمام این اسیدپاشی‌های سریالی توسط سرنشینان یک موتورسیکلت انجام شده است. اما با توجه به سرنخ‌های به‌دست‌آمده تحقیقات برای دستگیری مجرمان اسیدپاش ادامه دارد.
حسن رحیمی دادستان اصفهان هم در رابطه با سرنخ‌های طلایی از اسیدپاشی به خبرگزاری میزان گفت: سرنخ‌های تازه‌ای در استان کشف شده است که امیدواریم در این زمینه به نتایج مطلوب قضایی
 دست یابیم.
متاسفانه اتفاقاتی درخصوص اسیدپاشی در استان رخ داده است و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است.
وی گفت: صرف نظر از این‌که شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه
 برقرار کنیم.
رحیمی افزود: دستگاه قضا خود را ملزم به ایجاد امنیت برای مردم در جامعه می‌داند تا همه شهروندان بتوانند با آرامش و بدون دغدغه خاطر زندگی کنند.
وی افزود: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و شخصا مسئول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم.
حال و روز اولین قربانی خوب نیست
قربانیان حادثه حال و روز خوشی ندارند. این تنها جمله‌ای است که هر شنونده‌ای می‌تواند آن را به خوبی درک کند. با این حال مادر«سهیلا جورکش» 26ساله که حالا در بیمارستان مطهری تهران بستری است درباره آخرین وضع دخترش بعد از انتقال به بیمارستانی مجهزتر در پایتخت گفت: «سهیلا حال روحی و روانی مناسبی ندارد و با گذشت
 18 روز از حادثه، هنوز در شوک است. دختر من هر شب دارد گریه می‌کند و فقط می‌گوید این فرد باید پیدا شود و این اسید قطره قطره به او پاشیده شود. دیشب دختر من آن‌قدر جیغ زد که مجبور شدند به او مرفین بزنند. باید عملش کنند و پوست سرش را بردارند و به بدنش پیوند بزنند. کارهایی که دخترم تاب آن را ندارد. یکی از چشم‌های سهیلا از بین رفته و دیگر کاری نمی‌شود کرد و یکی از چشم‌هایش کمی سوسو می‌زند و 20‌درصد بینایی دارد. بدنش هم سوختگی خیلی شدیدی دارد و به ما اعلام کردند نمی‌شود عملش کرد و حداقل باید 8 عمل جراحی بشود. خانم جورکش در رابطه با روز حادثه که باعث شد دختر 26ساله‌اش بی‌خبر از کینه موتورسواران قربانی آنها شود، گفت: «دخترم حدود ساعت 30: 15 بعدازظهر از منزل خارج شد و با دوستانش قرار گذاشت که آنها را سوار ماشینش بکند. سپس به استخر هتل ونوس می‌روند، بعد از استخر هم دوستانش را به خانه‌هایشان می‌رساند و وقتی با من تماس گرفت تا به دنبال من و برادرش بیاید ناگهان صدای فریادهایش را از پشت تلفن شنیدم و تلفن قطع شد و متاسفانه دخترم هرچقدر داد زده تا رسیدن اورژانس کسی کمکش نکرده. مردم هم آگاهی نداشتند ولی خودش فهمیده بود مورد حمله اسیدپاش قرار گرفته، هیچ‌کس جرأت نکرده بوده جلو بیاید و آخر هم مجبور می‌شود خودش را جلوی یک ماشین بیندازد تا کمکش کنند.
 ما با ماشین رفتیم و متوجه شدیم دخترم را با آمبولانس به بیمارستان سوختگی اصفهان منتقل کرده بودند. آن‌جا یک کوتاهی کرده بودند و در ابتدا پرستارها بدن او را شسته بودند و بعد سراغ چشم‌هایش رفته بودند و همین باعث شد که دخترم چشم‌هایش را از دست بدهد. پرستاری که در آمبولانس بود اول باید چشم‌های سهیلا را شست‌وشو می‌داد.»
 خانم جورکش در رابطه با شایعاتی مبنی بر پوشش نامناسب دخترانی که هدف اسیدپاش‌ها قرار گرفته‌اند، گفت: «این شایعات صحت ندارد، سهیلا آن روز از استخر بیرون آمده و صورتش هیچ آرایشی نداشته. من نمی‌گویم دخترم آرایش نمی‌کرده، اما آن روز اصلا آرایش نداشت. دختر من اهل مورنگ کردن و ابروهایش را عجیب درست کردن هم نبود. دختر من کاملا از نظر پوشش معمولی بود. با مانتویی با قد متوسط و شالی مشکی.» جورکش در رابطه با گفته‌های دخترش از شب حادثه هم گفت: «سهیلا مهاجمان اسیدپاش را به خوبی ندیده است اما می‌گفت یکی از آنها لاغر و قدبلند بوده و پلیور سفیدرنگ تنش بوده. آنها حتی تبلت دخترم را هم برده بودند.»
از سوی دیگر «هیلا بینایی» از دیگر قربانیان اسیدپاشی یک چشمش را به‌طور کامل از دست داده و چشم دیگرش در حد 20 تا 30‌درصد بینایی دارد. پزشکان بیمارستان سوانح سوختگی معتقدند اگر این چشم دچار عفونت نشود با جراحی‌های متعدد می‌توان این سو‌سو زدن را نگه داشت.
بازار اسیدپاشی داغ است!
به گزارش مهر، اخبار اسیدپاشی به بانوان جوان از یک هفته اخیر تاکنون هنوز به قوت خود باقی است و هر روز درحالی شایعه‌ای جدید به شایعات قبلی اضافه می‌شود که این‌گونه مباحث جز ترس و وحشت هیچ چیز را عاید مردم اصفهان نکرده است.
بیمارستان سوانح و سوختگی استان اصفهان که مسئول پذیرش حادثه‌دیدگان اسیدپاشی است، تنها مرجع پاسخگویی به این شبهات است که با پیگیری مهر در مورد شایعه اخیر از سوی مدیر این بیمارستان متوجه شدیم که صبح دیروز هیچ مورد از اسیدپاشی به این مرکز انتقال داده نشده است.
احمد محمدی مدیر بیمارستان سوانح و سوختگی استان اصفهان با بیان این‌که از ابتدای‌ سال تاکنون تنها 4 مورد حادثه ناشی از اسید به این بیمارستان مراجعه کردند، بیان داشت: تمام 4مراجعه‌کننده زن بودند.
تکذیب اسیدپاشی زنجیره‌ای
 روی زنان پایتخت
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با تکذیب شایعه اسیدپاشی زنجیره‌ای روی زنان پایتخت، از کشف ۱۰۰‌درصدی پرونده‌های اسیدپاشی در تهران خبر داد و شایعات منتشرشده را بازی‌ هالیوودی توصیف کرد.
سرهنگ عباسعلی محمدیان در واکنش به انتشار برخی شایعات درخصوص اسیدپاشی روی زنان تهرانی در برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل، با رد چنین ادعایی اظهار داشت: شایعات منتشرشده با مضمون اسیدپاشی زنجیره‌ای در تهران از اساس کذب است و پلیس آگاهی تهران بزرگ به‌شدت شایعه منتشرشده را تکذیب می‌کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد هرگونه توهم و شیطنت رسانه‌ای با موضوعیت اسیدپاشی زنجیره‌ای در پایتخت، یک بازی ‌هالیوودی است.
ورود شورای تأمین استان
 و احتمال برگزاری تجمع
یک منبع آگاه در دادگستری اصفهان خبر داد که شورای تأمین استان برای رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‎ها تشکیل جلسه داده و حسن رحیمی دادستان اصفهان مسئولیت پرونده را به‌طور مستقیم برعهده گرفته است. به گفته او چهارشنبه این هفته طبق درخواست مردم قرار است، تجمعی اعتراضی در برابر ساختمان دادگستری تشکیل شود اما این تجمع هنوز مجوز نهایی از وزارت کشور را دریافت نکرده است.
گفته می‌شود شرایط امنیتی ایجادشده در اصفهان باعث شده پرونده اسیدپاشی زنجیره‌ای از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسیدگی شود و مقرر شده در ستادی متشکل از این اعضا به این پرونده رسیدگی شود.
تاثیر اسیدپاشی بر خبرنگاران نصف جهان
انتشار اطلاعات ضد و نقیض در سطح شهر اصفهان و واکنش سلبی مقامات باعث شده وضع خاصی در شهر ایجاد شود. یک خبرنگار اصفهانی می‌گوید: شرایط به اندازه‌ای دلهره‌آور است که خبرنگاران زن اصفهانی دیگر اسمشان را پای مطالب خود نمی‌نویسند که مبادا مورد حمله اسیدپاش‌ها قرار بگیرند. تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های سوانح و سوختگی شهر اصفهان چنان ترسیده‌اند که حتی حاضر نیستند، راجع به کمک‌های ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند.
کمک‌های اولیه به قربانیان اسیدپاشی
 نخستین گام تا قبل از رسیدن تیم پزشکی در مواجهه با فردی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته یا در اثر کار با اسید دچار آسیب شده است، آب پاشیدن روی حادثه‌دیده است بهتر است که این آب، آب معدنی یا آب تصفیه‌شده و سالم باشد و اگر صورت و دست فرد آسیب‌دیده باشد نباید اجازه داد همان آبی که به صورت ریخته شده است به دست فرد نیز بریزد چراکه این آب اسیدی شده است.در صورت نبود آب تصفیه‌شده حتی اگر آب در جوی هم باشد ریختن آن آب بهتر از نریختن است، ریختن آب روی محل اسیدپاشی‌شده سبب می‌شود، اسید به لایه‌های زیرین پوست یا چشم رخنه نکند.
در صورت بروز حوادث ناشی از ریخته شدن اسید به صورت ضروری است، آب داخل چشم مصدوم نیز ریخته شود تا از آسیب دیدن قرنیه چشم جلوگیری شود.

 


تعداد بازدید :  313