شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری خطاب به نویسندگان، روزنامه‌ها، صدا و سیما و بزرگان کشور:
چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید؟
به رغم کاهش قیمت نفت، 20‌درصد هم به ذخایر ارزی افزوده‌ایم FATF می‌توانست سودآور باشد اما برخی آن را نجس اعلام کردند

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری|  رئیس‌جمهوری در جمع مردم قزوین، اظهارکرد: توفیق‌های دولت نتیجه حضور مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و  با بیان این‌که «امروز باید از دوران دفاع مقدس درس بیاموزیم»، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس در سایه وحدت، ایستادگی، ایثار و انگیزه‌های دینی ملت بزرگ ایران توانستیم به پیروزی دست یابیم.
روحانی با طرح این پرسش که اگر در دوران دفاع مقدس میان مردم دودستگی، اختلاف و شکاف حاکم بود و در گوشه و کنار فقط شعار می‌دادند و کمر همت را برای ایثار و فداکاری نمی‌بستند و در برابر متجاوزین افلقی ایستادگی و استقامت و صبر پیشه نمی‌کردند، آیا می‌توانستیم به پیروزی بزرگ و پرافتخار در دفاع مقدس دست یابیم؟»، گفت: امروز هم راه پیشرفت و تعالی کشور در سایه وحدت، انسجام و برادری در راستای حفظ منافع ملی امکانپذیر است.
رئیس‌جمهوری در ادامه دستاوردهایی از سفر به ونزوئلا، کوبا و نیویورک اشاره کرد و افزود: سه‌سال قبل هر فردی به سازمان ملل و اجتماعات جهانی می‌رفت، شاهد وحدت غرب و شرق و مزدوران آنها برای طرح اتهام به ملت بزرگ ایران بود. در همه نطق‌ها، سخن‌ها و جلسات، لحن آنها یا نصیحت به مسئولان ایرانی و یا طرح اتهاماتی ناروا و بی‌اساس علیه کشورمان بود.
روحانی اظهار داشت: امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی، ‌سخنرانی‌ها، مباحثات، جلسات و ملاقات‌ها که موفق بودم در حد فرصتم با 22 نفر از رهبران جهان ملاقات داشته باشم، اولین سخن تبریک به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان برای حفظ حقوق ملی ایران عزیز بود که این نمونه‌ای از آثار وحدت، ایستادگی و فداکاری شما و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که اکنون وحدت شرق و غرب و مزدوران آنها علیه انقلاب و ملت ایران در مجامع بین‌المللی شکسته شده است، اظهار داشت: کشورهای غیرمتعهد در نشست ونزوئلا به ما می‌گفتند پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای دفاع از حقوق همه کشورهای درحال پیشرفت و توسعه بود.
روحانی با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر و به ملت‌های درحال پیشرفت جهان بگویید که نباید در فناوری‌‌های پیشرفته وارد شوند، گفت: ما تنها از حقوق ملت ایران دفاع نکردیم بلکه از حقوق همه کشورهای درحال توسعه، در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم و این پیام صریح و روشن اجلاس غیرمتعهدها به کشور ایران بود. رئیس‌جمهوری همچنین به نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و افزود: امسال در سازمان ملل نیز اگر سخن و حمله‌ای بود، حمله به آنهایی بود که می‌خواهند از فرصت برجام به خوبی استفاده نکنند و یا آنهایی که در منطقه به مردم مظلومی مثل یمن تجاوز می‌کنند. شما ملت بزرگ و غیور در این سه‌سال با ایثار و فداکاری‌ و ایستادگی خود چهره ایران را در برابر دیدگان جهانیان تغییر دادید و عزت بخشیدید. روحانی خطاب به ملت بزرگ ایران تصریح کرد: دولت اگر هر پیشرفتی داشته در سایه حمایت شما ملت بزرگ ایران و هدایت مقام معظم رهبری بوده و این شما بودید که همه جا پیروز شدید و ما در مجامع بین‌المللی به‌عنوان نماینده و سخنگوی بیان قلب شما بودیم. رئیس‌جمهوری گفت: امروز در سراسر جهان و در تمام مذاکرات، سخن این است که چگونه باید از فرصت پسابرجام در ایران استفاده کرد و همچنین تأکید بر این نکته است که ایران به‌عنوان سد دفاعی در برابر تروریسم در منطقه و جهان، ایستاده است. روحانی با تأکید براینکه دیگر آن روزهایی که ایران را متهم به حمایت از تروریسم و یا بمب هسته‌ای می‌کردند، سپری شده است، اظهار داشت: امروز چهره واقعی و عظمت و جایگاه ملت ایران برای همه جهانیان روشن شده است و سخن در جهان این است که چگونه در ایران سرمایه‌گذاری کرده و با کارآفرینان ایرانی همکاری کنند و چگونه ایران نقش خود را برای ثبات منطقه و جهان بهتر ایفا کند. رئیس‌جمهوری همچنین به کاهش شدید بهای نفت و اثرات آن بر اقتصاد کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده نفت اشاره کرد و گفت: ما در سفر اخیر شاهد بودیم تمام کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده نفت به خاطر افت شدید آن، دچار چه مشکلات عظیمی شده‌اند. به‌طور نمونه در ونزوئلا به‌عنوان یک کشور بزرگ نفتی، نرخ تورم به 485‌درصد رسیده است.
حسن روحانی افزود: عربستان‌سعودی با تولید و صادرات 10‌میلیون بشکه نفت، در روزهای اخیر به خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت، حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده و ‌سال گذشته نیز با یکصد‌میلیارد دلار کسری بودجه مواجه بود.
رئیس‌جمهوری با طرح این پرسش که «چرا بزرگان کشور، نویسندگان، روزنامه‌ها و صداوسیما واقعیت ایران را به مردم نمی‌گویند؟»، گفت: مردم بدانید در یک سالی که گذشت و به‌رغم افت قیمت نفت، نه‌تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم بلکه 20‌درصد از میزان درآمد خود را نیز به ذخایر خود افزودیم. روحانی افزود: در همه کشورهای تولیدکننده نفت، ارزش پول ملی به نصف و در بعضی از آنها حتی به یک پنجم کاهش یافت اما ایران اسلامی با همه این شرایط سخت و درحالی‌که درآمدهای نفتی به یک‌سوم کاهش یافت، بی‌دغدغه اداره شد. چرا شکر نعمت نمی‌کنیم؟
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: وقتی من به برخی از رهبران کشورهای صادرکننده نفت گفتم که در یک‌سال گذشته هم رشد اقتصادی داشته‌ایم و هم تورم کاهنده بوده، می‌پرسیدند چند صد‌میلیارد دلار از ذخایرتان را برای چنین فضایی استفاده کردید و در مقابل وقتی پاسخ می‌شنیدند که در همین دوره ما میلیاردها دلار نیز به ذخایرمان اضافه کردیم دچار حیرت می‌شدند. روحانی تأکید کرد: ملت بزرگ و عزیز ایران! من گزارش کار دولت نمی‌دهم بلکه گزارش مقاومت و ایستادگی شما را بیان می‌کنم. امروز نیز باید همه خودمان را برای ساختن ایران عزیز آماده کنیم. تمام شاخص‌ها به ما می‌گوید روند حرکت اقتصادی کشور رو به رشد است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به خودکفایی در شماری از تولیدات کشاورزی گفت: وضع در صنعت نیز بدین‌گونه است. استاندار قزوین نیز قول داده است تا پایان امسال یک‌هزار مرکز اقتصادی که یا با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و یا نیاز به تکمیل دارند، فعال خواهند شد.
روحانی با اشاره به شاخص‌های مثبت بخش‌های صنعت و کشاورزی افزود: در پیام نوروزی اعلام کردم امسال به دنبال رسیدن به رشد 5‌درصدی در اقتصاد هستیم و اکنون به شما مردم قول می‌دهم تا پایان ‌سال رشد اقتصادی ما بالای 5‌درصد خواهد بود.
مهم این است هدف را گم نکنیم
رئیس‌جمهوری همچنین عصر روز گذشته در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان قزوین، همه اقشار جامعه را به حفظ وحدت و تلاش برای آبادانی و رونق اقتصادی ایران اسلامی فراخواند و تأکید کرد: اختلاف سلیقه اشکال ندارد، اما بسیار مهم است که به‌عنوان اعضای یک خانواده، اهداف اصلی و مهم را گم نکنیم و همه برای ایران قدرتمند بکوشیم.
به گفته حسن روحانی، این افتخار است که امروز ما بر صندلی مدعی نشسته‌ایم، درحالی‌که قبلا ما را روی صندلی اتهام نشانده بودند، امروز طلبکار هستیم و به دنیا می‌گوییم بخواهیم چیزی را امضا کنیم، ماه‌ها طول می‌کشد هرچند که اگر قرارداد و تعهدی را بعد از دقت‌های فراوان امضا کردیم و پذیرفتیم، عهدشکن نخواهیم بود و این خیلی مهم است.رئیس‌جمهوری گفته است: دولت سخت امضا می‌کند و برای قبولی یک مسأله وسواس دارد و البته با توجه به سوابق تاریخی دیگران، این وسواس حق ما است، اما با همه وسواس و احتیاطات، اگر چیزی را پذیرفتیم دیگر قبول داریم. دنیا امروز این را احساس کرده و فهمیده است که ملت بزرگ ایران ملتی است که به عهدش پایبند است و خلف وعده و تعهد نمی‌کند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان اظهار داشت: ما وقتی می‌گوییم مذاکره با طرف خارجی، بعضی‌ها فکر می‌کنند با خارجی نباید مذاکره کرد یا خیلی قشنگ نیست با خارجی مذاکره کنیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ما باید با طرف خارجی مذاکره کنیم، گفت: روابط با کشورهای خارجی یک فرصت تاریخی برای ما محسوب می‌شود و از لحاظ علمی، تجاری، اقتصادی بسیار حایز اهمیت است.
روحانی با اشاره به این‌که رفتن و از دیگران علم و هنر آموختن بسیار ضروری است، بیان کرد: از دنیای خارج باید به درستی استفاده شود و همان‌طور که در گذشته بازرگانان و تجار مسیر ارتباطی بوده است امروز هم ارتباط باید برقرار باشد، با انزوا هیچ کشوری به نقطه پیشرفت نمی‌رسد. وی افزود: مقصد ما از مذاکره و برجام این بود فضا را در داخل برای سرمایه‌گذاری، فناوری، ارتباطات تجاری، صادرات کالا، صادرات خدمات برای گردشگری محیا کنیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که آثار رفع و پایان اختلافات یک روزه در روابط خارجی نمایان نمی‌شود بیان کرد: پس از پایان جنگ با عراق با یکسری چارچوبهایی برای توافق صلح داشتیم، ولی مسأله ما با عراق هنوز حل نشده است و مسائل اصلی ما با عراق هنوز باقی مانده است.
روحانی با اشاره به این‌که همان امامی که فرمود دفاع و ایستادگی کنید همان امام در زمانی که مصلحت بود گفت آتش‌بس شود، اظهارداشت: اختلاف‌ها را تا کی ادامه بدهیم. دو همسایه دو غریبه دو روستا و دو شهر با هم اختلاف دارند تا قیامت باید ادامه پیدا کند؟ وی با بیان این‌که همه جا باید منطقی باشیم و باید به منافع ملی خود توجه کنیم گفت: مذاکره با طرف خارجی مثل یک معامله تجاری است. مذاکره می‌کنیم پیشنهاد ما داریم. اگر یک عده‌ای بروند ادعای مواضع کنند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که هدف از توافق و مذاکره بازکردن فضا بود بیان داشت: اگر بخواهم کل کار این دولت در دو کلمه خلاصه کنم و کار این دولت در سه سالی که گذشت این بود که در فضای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روابط خارجی یک آرامشی را به وجود بیاورد. آرامش هدف ما بود. مردم آرامش نداشتند نمی‌دانستند این جنس امروز فردا چه قیمت و‌ سال دیگر چه قیمت است.
روحانی افزود: با تورم‌های افسارگسیخته نمی‌‌شود سرمایه‌گذاری کنیم و هدف ما از این سه‌سال آرامش اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجه، در روابط خارجی بود. وی با بیان این‌که یک عده می‌ریزند یک سفارت را آتش می‌زنند و ما می‌رویم آتش را خاموش می‌کنیم بیان کرد: همه چیز در اختیار آدم نیست، در خانواده هم اینچنین است و بچه یک کاری می‌کند و می‌زند یک چیزی را می‌شکند چه می‌شود کرد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در ماجرای توافق هسته‌ای خواستیم فضا را آماده کنیم و هر روز یک گشایشی حاصل شود، گفت: پیش از 451‌میلیون دلار سرمایه جذب کردیم. آنهایی که مخالف هستند و می‌گویند این 500‌میلیون دلار چرا 500‌میلیارد نشده است یک روزه و دو روزه برطرف نمی‌شود.
روحانی افزود: ما مسائل مختلفی با آمریکا داریم اما به ما گفتند تنها در این موارد حق دارید مذاکره کنید و آن را برطرف کنید و در مورد بقیه صحبت نکنید درحالی‌که ما مسائل مختلفی در دنیا داریم که باید حل‌وفصل شود و هرچه ما می‌رویم حلش کنیم یک داستان درست می‌شود. وی با بیان این‌که ما کشوری هستیم در رأس مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ما در کشور و در زمینه پولشویی باید قانون را اجرا کنیم و به این امر افتخار کنیم و برای دریافت تسهیلات بیشتر با قرارداد FATF وارد جمعی بشویم که برای ما سودآور بشود ولی ناگهان این قرارداد از سوی برخی افراد نجس دانسته می‌شود.
رئیس‌جمهوری افزود: ما قانون خودمان را اجرا می‌کنیم و کاری به FATF نداریم. از لحاظ مالی و بانکی اگر یک وقتی ما ببینیم یک راهی وجود دارد که داعش از طریق سیستم بانکی ما پولش را به جای دیگر منتقل کند خوب است برای جلوگیری از سوءاستفاده تروریسم قوانین و مقررات لازم را داشته باشیم.
روحانی با بیان این‌که مقررات باید برود مجلس و مجلس تصمیم‌گیری کند و ما قانون را اجرا می‌کنیم گفت: در مسأله پولشویی و مبارزه با تروریسم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این اقدامات را به دنیا اعلام می‌کنیم.
وی افزود: آژانس در مسأله PMD پرونده ایران را بست درحالی‌که عده‌ای بودند به ما می‌گفتند ساده‌لوح هستید مگر پرونده بسته می‌شود؟ یک قلابی را دشمن انداخته مگر می‌شود حال به جای شکرگزاری از دولت نمی‌خواهند تشکر کنند از مردم از نمایندگان خودشان تشکر کنند. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نسبت به مسأله پولشویی و مبارزه با تروریسم ثابت کنیم به دنیا که ما دنبال پولشویی و حمایت از تروریسم نیستیم گفت: خواستم بگویم دولت تلاشش بر این بوده که در کنار آرامش یک گشایشی به وجود آورد و از این گشایش، ملت، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، تجار و همه آنهایی که در اقتصاد می‌خواهند به ملت کمک کنند از آن استفاده کنند.

 


تعداد بازدید :  1659