شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
افتتاح نخستین «باغچه خبر» در باغ پرندگان تهران

شهروند| نخستین پاتوق فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور، صبح دیروز درمجموعه باغ پرندگان تهران افتتاح شد. مسئولان مجموعه اسم این پاتوق را «باغچه خبر» گذاشتند و بنا شد از نیمه شهریور بخش‌های مختلف این پاتوق رونمایی شود؛ آلاچیق‌هایی در محیط باز جنگل لویزان که بعد از این پاتوقی برای کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه‌های هنری و میزگردهای فرهنگی خواهد بود.
روز گذشته در این افتتاحیه که با حضور چند تن از فعالان فرهنگ، هنر، رسانه و محیط‌زیست برگزار شد، فضایی دو‌هزارمتری از باغ پرندگان تهران به «باغچه خبر» اختصاص یافت تا گروه‌های فرهنگ و هنر و رسانه در باغ پرندگان صاحب 3 آلاچیق شوند، کلبه‌ای به‌عنوان کتابخانه، سالنی برای خبر و تبادل اطلاعاتی و دالانی برای نصب آثار عکاسی و نقاشی هنرمندان که بازدیدکننده‌ها هم از آن بهره بگیرند.
حميدرضا نوروزي، بهره‌بردار باغ پرندگان به «شهروند» می‌گوید:  «ایده ما این بود که با توجه به برآمدن انسان از طبیعت و گرایش ذاتی آن به طبیعت، فرهنگ، هنر و رسانه هم تشنه طبیعت‌اند. فضای باغ پرندگان هم این عوامل را درخود دارد و هیچ المان شهری مثل آجر و بتن و ساختمان و صدای خودرو در آن نیست، بلکه فقط درخت است و برکه و آبشار و پرنده.» به گفته نوروزی محیط طبیعی این‌جا که 3‌هزار پرنده را در خود جای داده، محلی برای تصویربرداری، ضبط مصاحبه، برگزاری میزگردهای فرهنگی، هنری و نشست‌های خبری خواهد بود.
جمشیدی یکی از فعالان برنامه تازه مجموعه هم جزییات افتتاحیه را این‌طور شرح می‌دهد: «در کلبه کتاب و باغچه کودک قرار است کتاب‌هایی درخصوص محیط‌زیست، گردشگری، پرندگان، پرنده‌نگری و اکوتوریسم با کمک کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و مخصوص کودکان و نوجوانان گرد‌آوری شود. از طرف دیگر، درهمین حوزه، کتاب‌هایی برای  بزرگسالان هم درنظر گرفته شده تا عرضه شود یا به فروش برسد.»او اضافه می‌کند: «در مسیر دالان ملت آثار هنرمندان برای بازدید عموم نصب می‌شود. رونمایی گالری‌های عکس نقاشی پرندگان و هم رونمایی از کتاب هنرمندان و فرهنگیان و نشست‌های خاص خبری حوزه محیط‌زیست، فرهنگ و هنر و گردشگری در این فضا امکان‌پذیر است. ازطرفی فضای ایجادشده لوکیشنی برای عکاسی، ضبط و فیلمبرداری، میزگرد خبر و محلی برای تبادلات فرهنگی خواهد بود تا شهروندان به جز محیط‌زیست با مسائل دیگر هم آشنا شوند. در آینده هم بخش‌های دیگری از این باغچه افتتاح شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»
درحاشیه مراسم افتتاحیه باغچه خبر، نمایش تغذیه پلیکان‌ها و بازدید از سالن گرمسیری پرندگان هم انجام شد. خداپرست، دامپزشک مجموعه باغ پرندگان تهران که در‌سال 92 در شمال‌شرق به بهره‌برداری رسید، درباره پرندگان مجموعه می‌گوید: «70‌درصد پرندگان مهاجرند اما شرایط را جوری مهیا کرده‌ایم که آب و هوای گرم و مرطوب برای زیستمندان مهیا باشد. دمای لازم برای همه آنها تأمین شده و شرایط عادی است تا زندگی شبیه زیستگاه اصلی خود را داشته باشد.» به گفته او، پرندگان از مراکز مختلف به این مجموعه آمده‌اند:   «بعضی از آنها درمحیط بسته شرایط خوبی نداشته و به این‌جا اهدا شده‌اند. از طریق سازمان محیط‌زیست تعدادی را تأمین کرده‌ایم و برخی را سازمان از شکارچیان گرفته و به مجموعه داده است.» اکنون 3هزار بال پرنده در 168 گونه درمجموعه باغ پرندگان تهران گرد هم آمده‌اند. این مجموعه درخیابان هنگام، خیابان ۳۵متری استقلال، خیابان کوهستان قرار دارد و از بزرگراه شهید بابایی، بعد از خروجی هنگام، از لاین کندروی شهرک امید به خیابان کوهستان می‌توان به آن رسید.


تعداد بازدید :  462