شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به وزیر خارجه عربستان:
تا به زانو درآمدن شما صبر خواهیم کرد

چند توئیت کوتاه در یک حساب توئیتر کافی بود تا معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری پاسخی دندان‌شکن به اظهارات غیرمعمول و توهین‌آمیز عادل الجبیر، وزیر امورخارجه جوان عربستان‌سعودی بدهد.
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در حساب توئیتر خود به سخنان چند روز اخیر عادل الجبیر واکنش نشان داده و به‌طور غیرمستقیم او را «کودکی خواند که وقتی وزیر می‌شود پدران خود را نصیحت می‌کند.» ابوطالبی همچنین در توئیتی دیگر به هزینه سنگینی که عربستان‌سعودی طی یک‌سال گذشته برای به زانو درآوردن ایران متحمل شده است، اشاره کرده و نوشت: «تا به زانو درآمدن و اتمام بودجه شما زمان لازم است.»
عادل الجبیر چند روز پیش در سخنانی بی‌مبنا گفته بود: «ما از حسن روحانی سیاست اعتدالی را احساس نکردیم، بلکه سلسله اقدامات خصمانه علیه‌ خودمان را شاهد بودیم. عراق هم‌اینک به واسطه تروریسم، مداخلات ایران و فرقه‌گرایی و اوضاع اقتصادی از بحران شدیدی رنج می‌برد.» حمید ابوطالبی هم در پاسخ به ادعاهای او درخصوص دخالت ایران در منطقه نوشت: «در زمان افزایش هزینه‌های شما در دخالت‌های منطقه‌ای تا رسیدن به نقطه بحرانی‌تان، صبر ما زیاد است؛ برای گفت‌وگو خواهید آمد.»
عربستان‌سعودی پس از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، سیاستی کاملا ضد ایرانی را در پیش گرفت. اقدام برای افزایش تولید نفت، اقدامات گوناگون و مختلف در منطقه برای تحریک ایران، تلاش برای ایجاد جو خصمانه علیه ایران در میان کشورهای عربی منطقه با استفاده از حربه‌هایی نظیر باج دادن، تهدید و ارعاب ازجمله اقدامات ضد ایرانی عربستان بوده است.
عربستان‌سعودی بر این عقیده است که توافق هسته‌ای میان ایران و غرب موجب خواهد شد ایران ظرف مدت چند‌سال به کشوری به مراتب قدرتمند‌تر از گذشته تبدیل شود. در عین حال عربستانی‌ها برای مدت‌ها زیر سایه توافقات‌ امنیتی که با آمریکا داشتند، روزگار می‌گذراندند و سیاست خارجی خود را در مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران تعریف کرده بودند. البته سیاست خارجی عربستان در گذشته هیچ وقت به اندازه حال حاضر در خصومت با ایران تعریف نشده بود و دو کشور همواره تلاش می‌کردند با وجود همه اختلافات حداقل روابط دوستانه را حفظ کنند.
این همان نکته‌ای است که ابوطالبی در توئیت خود به آن اشاره کرده و نوشته است: «سه‌دهه رابطه پدران شما و ایران دوستانه بوده؛ کودکان که وزیر می‌شوند، ابتدا پدرانشان را نقد می‌کنند. این خود بزرگ‌پنداری است.» ابوطالبی در ادامه به سابقه افراطی‌گری در سیاست‌های عربستان‌سعودی نیز اشاره کرده و نوشته است: «زمانی که در مدینه «مذکره النصیحه» نوشته و پدران شما افراط و ترور را براساس آن صادر و امام برای دنیا تعیین کردند، شما کودک بودید.»
با وجود همه اینها ابوطالبی تأکید کرده است که این اقدامات عربستان‌سعودی نتیجه نخواهد داد و درنهایت این ریاض است که مجبور خواهد شد برای مذاکره با تهران پا پیش بگذارد. مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که سیاست‌شان در قبال عربستان صبر است و قصد ندارند اقدامات خصمانه و هیجانی عربستان را با اقدامات مشابه پاسخ بگویند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بارها اعلام کرده است که سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه دوستی و تنش‌زدایی است و ایران در قبال هیچ کشور عربی در لباس دشمن پا پیش نخواهد گذاشت.  
جبیر در مصاحبه اخیر خود با شبکه سعودی العربیه در اظهاراتی گستاخانه مدعی شده بود «فرقه‌گرایی در ‌سال 1979 (انقلاب اسلامی ایران) به دست «آیت‌الله خمینی» به منطقه خاورمیانه آورده شد. وی در ادامه با حالت استیصال مدعی شد: ایران حزب‌الله را که نخستین سازمان فرقه‌گرایی و تروریستی در منطقه بود به وجود آورد. تهران پیوسته به کشورهای حوزه خلیج فارس جاوز می‌کند و علیه آنان اقدامات خصمانه انجام می‌دهد.
وزیر خارجه رژیم سعودی روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز در یک کنفرانس خبری مواضع جنون‌آمیز خود علیه ایران را این‌گونه بیان کرد: موضع ما در مورد ایران تغییری نکرده است.  تهران همچنان در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند و سعی در صدور انقلاب خود دارد. ایران از تروریسم حمایت می‌کند و ثبات منطقه را به خطر انداخته است. اگر ایران می‌خواهد با کشورهای منطقه روابط عادی داشته باشد، باید اصل صدور انقلاب را که در قانون اساسی‌اش وجود دارد کنار بگذارد، به اصول حسن همجواری و دخالت نکردن در امور دیگر کشور‌ها احترام بگذارد و به شهروندان کشورهای منطقه نگاه طایفه‌گرایانه نداشته باشد. این شهروندان متعلق به کشور‌های‌شان هستند و هیچ تعلقی به ایران ندارند.
پیشتر از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به اظهارات بی‌پایه و تکراری عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی درباره ایران گفته بود: عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالت‌های سران، مقامات و سازمان‌های رسمی کشورش در عملیات‌های گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان می‌برد با فرافکنی می‌تواند افکار عمومی جهان را از رسوایی‌های بی‌پایان کشورش به‌عنوان  پدر القاعده و داعش  منحرف کند. قاسمی افزود:  البته قابل درک است که وزیر خارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت‌تری را نیز انتظار می‌کشد. بدون تردید ابعاد و تبعات چنین اطلاعات مهمی در مورد منابع کشور حامی تروریسم از دیدگاه افکار عمومی دنیا و ملت‌های قربانی تروریسم در سال‌های پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ مخفی نخواهد ماند. قاسمی گفت: عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی  می‌شود سخنان مضحکی را در مورد کشورمان به زبان می‌آورد که به وی توصیه می‌شود در چنین مواقعی از اظهارنظر اجتناب ورزد و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد.


تعداد بازدید :  400