شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
سناتور حامی برجام معاون هیلاری کلینتون
«تیم کین» از سناتورهایی بود که با مواضع اسراییل درباره برجام مخالفت کرده بود

شهروند| هیلاری کلینتون، نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز گذشته رسما معاون خود را معرفی کرد. «تیم کین» که از سوی کلینتون معرفی شده سناتور ایالت ویرجینیا است. هیلاری کلینتون در اطلاعیه خود سناتور کین را سیاستمداری توصیف کرد که محبوب سنا است و این لیاقت را دارد که در مواقع لزوم اختیارات ریاست‌جمهوری را به دست بگیرد.
از جمله ویژگی‌های سناتور کین می‌توان به تسلط او در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد. او مدت‌ها در کمیته‌های نظامی و روابط خارجی سنا آمریکا عضویت داشته است. علاوه بر این سناتور کین می‌تواند به کلینتون کمک کند تا در انتخابات نهایی آرای ایالت ویرجینیا را به صندوق خود بریزد. سناتور کین مردی میانسال است که زبان اسپانیایی را به خوبی صحبت می‌کند و عقاید مذهبی دارد. با وجود این‌که «کین» سفید‌پوست است، اما بیش از 20‌سال است که در کلیسای سیاهپوستان حضور می‌یابد.  ویژگی دیگر کین این است که در ابراز عقاید و مواضعش تندرو نیست. او را همچنین نمی‌توان یک لیبرال تمام‌عیار دانست؛ از این جهت است که تحلیلگران بر این عقیده‌اند که سناتور کین می‌تواند آرای آن دسته از کسانی که می‌خواستند به برنی سندرز رأی دهند را به سبد کلینتون بریزد. همچنین نزدیکی او به اسپانیایی‌تبارهای آمریکا -با در نظر گرفتن این مهم که ترامپ آرای این دسته را از دست داده است- می‌تواند سبد رأی کلینتون را سنگین‌تر کند.  کین همچنین مشهور است که از مدافعان سرسخت توافق هسته‌ای است. او یکی از هشت سناتوری بود که به هنگام حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا برای سخنرانی علیه برجام، این سخنرانی را تحریم کرد و در مجلس نمایندگان آمریکا حضور نیافت.
روزنامه گاردین گزارش داده است که کلینتون نام کین را از یک فهرست کوتاه چهار نفره انتخاب کرده است. تام ویلساک، وزیر کشاورزی دولت اوباما، تام پرز، وزیر کار و کوری بوکر، سناتور ایالت نیوجرسی از دیگر اعضای این فهرست چهار نفره بودند. گاردین می‌نویسد: «اگرچه دموکرات‌ها به‌طور گسترده از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند، اما انتخاب کین می‌تواند زخم تازه ترمیم میان کاندیدای پیشتاز و برنی سندرز را تازه کند. همچنین این انتخاب نمی‌تواند از نگرانی رأی‌دهندگان لیبرال که هنوز در حمایت از هیلاری کلینتون مردد هستند، بکاهد. رأی‌دهندگان لیبرال امیدوار بودند که کلینتون الیزابت وارن از ماساچوست را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کند.» پایگاه اینترنتی وکس نیز در گزارشی با عنوان «انتخابی مطمئن برای کلینتون» می‌نویسد: «از بسیاری جهات تیم کین امن‌ترین انتخاب ممکن برای کلینتون بود. این انتخاب، برعکس انتخاب الیزابت وارن، پایگاه حزبی کلینتون را تحریک نکرده و تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. البته اگرچه کین به اندازه گزینه‌های دیگر کلینتون لاتین‌تبارها را به هیجان نمی‌آورد، اما با توجه به شهرت او به‌عنوان فرماندار یک ایالت بزرگ، به‌سختی می‌توان ادعا کرد که او در صورت لزوم برای ریاست‌جمهوری شایسته نیست.»
کین که در مینه‌سوتا متولد و در کانزاس بزرگ شده است، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ‌هاروارد به ویرجینیا نقل مکان کرده است. او در‌ سال 1994 به‌عنوان شورای شهر ریچموند انتخاب شد و از 1998 تا 2001 شهردار این شهر شد. او چهار ‌سال بعد در یک رقابت سنگین توانست به‌عنوان فرماندار انتخاب شود؛ پیشرفت کین از این زمان سرعت گرفت. او در انتخابات مقدماتی 2008 خیلی زود در حلقه نزدیکان اوباما جای گرفت و در کنار جو بایدن یکی از سه گزینه اوباما برای معاون اولی بود. اوباما با پیروزی در انتخابات از کین خواست که ریاست کمیته ملی دموکراتیک را برعهده گرفته و جانشین ‌هاوارد کین بازنشسته شود. کین گرچه همواره از حامیان اوباما بوده ولی در مسأله سوریه آشکارا از رویکرد دولت باراک اوباما در این مورد انتقاد کرده است. کین ازجمله دموکرات‌هایی است که حامی سیاست‌های تهاجمی‌تر ازجمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه بود. کین همچنین بارها از صدور مجوز برای اقدامات نظامی ایالات متحده علیه داعش حمایت کرده و شرایط فعلی را «جنگ اعلام نشده» خوانده است.      
وکس می‌نویسد: «کین در درجه اول یک انتخاب بی‌خطر است. او در سنا یک دموکرات قابل اعتماد است که در 90‌درصد موارد به نفع حزبش رأی می‌دهد. اما انتخاب او به همان اندازه که بی‌خطر است، کسل‌کننده هم است؛ چرا که با وجود پایگاه محکم حزبی، در سطح ملی چندان شناخته شده نیست. همچنین برخی موضع‌گیری‌های کین هم می‌تواند برای کلینتون دردساز باشد ازجمله در موضوع جنجالی سقط جنین. کین شخصا با مسأله سقط جنین مخالف است و در طول رقابت‌های انتخاباتی که در پیش داشته بارها از رویکرد خود دفاع کرده است.» تیم کین از موافقان توافق هسته‌ای با ایران است. او ازجمله سیاستمدارانی است که به طیف ضد اسراییلی رادیکال در کنگره پیوست و مانع سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره در ماه مارس 2015 شد. این سخنرانی آخرین تیر بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران بود. پایگاه خبری اسراییلی بریت بارت نوشته، در آن زمان تیم کین ضمن مخالفت با سخنرانی نتانیاهو از جمهوریخواهان انتقاد کرده بود که با فراهم کردن زمینه سخنرانی نتانیاهو در کنگره قصد دارند تا تحولات انتخاباتی در اسراییل را به نفع او تغییر دهند. در این گزارش آمده است: «هر زمان که اسراییل نیاز داشته تا از خود در برابر توافق هسته‌ای دفاع کند، تیم کین ساز مخالف زده است. او هم مانند هیلاری کلینتون که از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد، هیچ گاه تمایلی نداشته که به نگرانی‌های اسراییلی‌ها، مربوط به طیف چپ یا راست، اعتنایی کند. او با انتشار بیانیه‌ای خود را یکی از حامیان سرسخت توافق با ایران خوانده است. کین اگرچه ادعا دارد که حامی اسراییل است، اما این ادعاها زبانی است؛ وقت عمل او در جبهه حریف شمشیر زده است.»


تعداد بازدید :  380