شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
واکنش مردم پس از رونمایی از لباس‌های کاروان المپیکی ایران
خدا کند عوضش کنند

شهروند| روز گذشته از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک 2016 رونمایی شد و چند ساعت بعد دقیقا اتفاقی افتاد که بعد از رونمایی پیراهن تیم‌ملی فوتبال رخ داده بود. طراحی لباس‌های کاروان ایران سریعا با واکنش مردم همراه بود و در شبکه‌های اجتماعی نیز به طنز کشیده شد تا مشخص شود که بازهم مسئولان ورزش کشور در طراحی لباس ورزشکاران کج سلیقگی به خرج داده و زمان کافی را روی این مسأله نگذاشته‌اند، اگرچه مشکل اصلی بیشتر در نوع رونمایی از لباس‌ها به نظر می‌آید.
رنگ‌بندی عجیب
روز گذشته کمیته ملی المپیک با دعوت از رسانه‌ها لباس رسمی کاروان ایران را در افتتاحیه و همچنین در طول مسابقات المپیک رونمایی کرد. در البسه‌ای که برای افتتاحیه در نظر گرفته شده است، در بخش آقایان یک پیراهن نارنجی با کت آبی و شلوار سرمه‌ای ست شده‌اند که شاید از نظر یک مخاطب عادی رنگ بندی مناسبی نباشد. از سوی دیگر برای ورزشکاران در طول مسابقات گرمکن‌‌های آبی یکدست در نظر گرفته شده است که هیچ نشانه‌ای از رنگ پرچم ایران در آن دیده نمی‌شود. برای بانوان نیز البسه‌ای شبیه به آقایان در نظر گرفته شده تا در روز افتتاحیه به همراه کاروان ایران در رژه شرکت کنند.
بازهم رونمایی با مانکن
بعد از رونمایی از البسه تیم‌ملی فوتبال بود که انتقادات زیادی در شبکه‌های اجتماعی سرازیر شد. چند روز بعد شاید مسئولان به اشتباه خود پی بردند که نباید با مانکن‌های نه چندان جالب این لباس‌ها را رونمایی می‌کردند و بهتر بود از حضور ملی‌پوشان بهره می‌بردند. به نظر می‌رسد تجربه تلخ گذشته برای کمیته المپیک درس عبرتی نبوده و بار دیگر به شکل نه چندان جالب لباس‌های ورزشکاران المپیکی ایران با استفاده از چند مانکن رونمایی شد.
واکنش طنزآمیز مردم
هنوز دقایقی از رونمایی البسه کاروان المپیکی ایران نگذشته بود که شبکه‌های اجتماعی پر شد از تصاویر این لباس‌ها با مطالبی که گاهی اوقات ریشه طنز داشت. اکثر مردم از این نوع رنگ‌بندی البسه کاروان ایران انتقاد کرده بودند و آن را به هیچ عنوان شایسته ورزشکاران کشورمان نمی‌دانستند. آنها در صفحات مجازی خود و یا در زیر پست‌های اینستاگرامی با جملاتی نظیر  «خدا کند عوضش کنند»، «چرا ما همیشه آبروی خودمان را می‌بریم»، «وای رنگ لباس افتضاحِ»، «اصلا این طرح و رنگ لباس مناسب قهرمان‌های کشورمون نیست اونم المپیکی‌هاشون»، «یونیفرم مدرسه از اینها قشنگترِ»، «دست‌های مانکن مردونه رو اشتباه جا انداخت» به استقبال این لباس‌ها رفتند. بهداد سلیمی قهرمان سنگین وزن وزنه برداری جهان و یکی از امیدهای طلایی ایران با انتشار تصویری از لباس‌ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت «لباس زیبای المپیکی‌های عزیزمون، ماشالله به این همه سلیقه».
دفاعیه کمیته المپیک
کیومرث ‌هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک وقتی بعد از رونمایی البسه کاروان ایران با انتقاد تعدادی از حاضران مواجه شد، سعی کرد از انتخاب کمیته المپیک دفاع کند: «با شرکت‌های مختلفی رایزنی کردیم و با تلاش‌های صورت گرفته با «لی نینگ» به تفاهم رسیدیم. نکته مهم این‌که ما هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردیم. البته اولویت ما تولیدات شرکت‌های داخلی بود و حتی گفتیم اگر آنها حتی 50‌درصد این کیفیت را داشته باشند نگاه ما داخلی است. 1130 دست لباس قرارداد ماست و برای ورود آن مشکل گمرکی هم نداشتیم. 4‌میلیارد و 200‌میلیون هزینه لباس، حمل‌ونقل و گمرکی بوده است که ما فقط 700‌میلیون بابت گمرک پرداخت کردیم. ظاهرا چند کشور با این برند در المپیک حضور دارند.»
هاشمی‌طبا:   نوع رونمایی از لباس اشتباه بود
مصطفی‌هاشمی‌طبا، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک درباره رونمایی از البسه کاروان المپیکی ایران و انتقاداتی که از سوی مردم مطرح شده است، به «شهروند» می‌گوید: «بحث اول سلیقه است و سلیقه مسئولان فعلی ورزش این بوده که چنین لباسی را انتخاب کنند. به‌هرحال قطعا کارشناسانی هم وجود داشته‌اند و بر این کار نظارت می‌کردند اما نکته کلیدی اینجاست که نوع رونمایی از این لباس‌ها اصلا جالب نیست. این‌که با استفاده از مانکن از لباس کاروان المپیکی یک کشور رونمایی کنیم، جالب نیست. می‌توانستند از تعدادی از ورزشکاران استفاده کنند تا این لباس‌ها را بپوشند و مقابل دوربین‌ها قرار بگیرند.»
وی همچنین درباره این‌که هیچ نشانه‌ای از پرچم ایران در این لباس‌ها وجود ندارد، می‌افزاید: «همانطور که گفتم بحث سلیقه است. به‌هرحال آرم کمیته ملی المپیک ایران روی لباس‌ها وجود دارد و قطعا نام جمهوری اسلامی ایران نیز پشت گرمکن‌های مخصوص ورزشکاران نوشته می‌شود. در سال‌های اخیر برخی از فدراسیون از گرمکن‌های سبز، سفید و قرمز استفاده کرده‌اند که خیلی هم مورد استقبال قرار نگرفته است.» هاشمی‌طبا در پایان در واکنش به انتقاد مردم خاطرنشان می‌کند:   «درباره لباس‌هایی که برای افتتاحیه در نظر گرفته شده، شاید وقتی تن ورزشکاران برود و با توجه به نوری که در افتتاحیه مسابقات استفاده می‌شود، بیشتر جلب توجه کند. قطعا اگر در اختیار من بود، چنین طراحی نداشتم اما سلیقه مسئولان فعلی اینطور بوده است. البته من در دوره‌ای که حضور داشتم، پیشنهاد دادم که از کت و شلوار سبز کمرنگ و پیراهن سفید و قرمز استفاده شود که در آن دوره نیز روزنامه‌ها به انتقاد از ما پرداختند.»
مقایسه با کشورهای دیگر
در‌سال 2008 کاروان ایران از کت‌های سبز و شلوار و پیراهن سفید استفاده کرد. در‌سال 2012 نیز از کت و شلوار سورمه‌ای و پیراهن روشن استفاده شد و انتقادی را هم به همراه نداشت. این بار اما نه نشانه از فرهنگ و پرچم ایران در لباس‌های افتتاحیه و گرمکن‌های ورزشکاران دیده می‌شود و نه ترکیب جالبی دارد. معمولا در لباس‌های تمام کشورهای حاضر در المپیک، نشانه‌ای از فرهنگ آن کشور دیده می‌شود و یا رنگ‌های استفاده شده برگرفته از پرچم همان کشور است. گرمکن‌های یکدست آبی در دوره گذشته نیز مورد استفاده قرار گرفته و در این دوره نیز تقریبا همان لباس برتن ورزشکاران کشورمان خواهد بود. مثلا در لباس‌هایی که برای کاروان ورزش آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ سفید، زرد، قرمز و مشکی استفاده شده است یا در لباس‌های کاروان کره‌جنوبی از کت مشکی و شلوار سفید استفاده شده است که مقبولیت بیشتری دارد. با این حال باید دید که ورزشکاران ایرانی چه واکنشی به این لباس‌ها خواهند داشت و درنهایت در برزیل، لباس المپیکی‌های ایران با چه استقبالی روبه‌رو
می‌شود.


تعداد بازدید :  563