شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
نگاهی به برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی شوراها و شهرداران 2016
اجلاس غایبان بزرگ

شهروند| سی‌ام تیرماه که نخستین اجلاس بین‌المللی شوراها و شهرداران 2016 در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شد، خیلی‌ها را ناراحت و خیلی‌ها را هم ناامید کرد. آنهایی که قرار بود در این اجلاس شرکت کنند و حضورشان هم با توجه به اهداف اجلاس که «آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی جهان درعرصه مدیریت شهری بود»، لازم بود، دعوت نشده بودند، مثل اعضای شورای شهر تهران. گفته می‌شود از میان 31 عضو شورای شهر، تنها چند نفر در این اجلاس حضور داشتند و سایر اعضا، بعد از برگزاری، درجریان آن قرار گرفتند. همین هم منجر به دلخوری اعضای شورای شهر شد. همه اینها درحالی بود که پیش از این رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، گفته بود که این اجلاس با حضور نزدیک به‌ هزارو800 نفر از اعضای شوراها و شهرداران سراسر جهان برگزار می‌شود، اما خبری از اعضای شورای شهر پایتخت نبود.
محمدحقانی، عضو شورای شهر تهران، یکی از معترضان به این ماجراست. او به «شهروند» می‌گوید: «ما اطلاعی از برگزاری این اجلاس نداشتیم، این درحالی است که عنوان اجلاس به شوراها مربوط می‌شود و در آن برجایگاه شوراها تأکید شده بود، درحالی ‌که هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران در آن شرکت نکرده بودند.» او این گلایه را به رئیس شورای شهر تهران هم منتقل کرده: «من این موضوع را به آقای چمران منتقل کردم، او اما گفت که زمان اجرای این اجلاس به روسای کمیسیون‌ها اطلاع داده شده بود، اما متأسفانه آنها به ما اطلاعی ندادند.» با همه اینها این عضو شورای شهر تهران معتقد است که دعوت نکردن اعضای شورا، به‌دلیل یک نوع ناهماهنگی بوده و به نظر نمی‌رسد که با قصد قبلی این اتفاق افتاده باشد: «آن‌طور که ما بررسی کردیم، افرادی که برگزاری این اجلاس را به عهده گرفته بودند، قرار بود یک‌سری اقداماتی انجام دهند که متأسفانه به وظایفشان عمل نکردند، به همین خاطر در این اجلاس یک نفر از اعضای شورای شهر حضور نداشتند: «شورای شهر تهران در مدیریت شهری خیلی قوی است و تجربه‌های زیادی دارد، به همین خاطر خیلی لازم بود تا اعضای شورای شهر در کنار شهرداران و اعضای شورای شهرهای دیگر در کارگروه‌های تخصصی حضور داشته باشند تا از تجربه مدیریت شهری در شهرهای دیگر هم مطلع می‌شدند، به ‌هرحال اعضای شورای شهر تهران، از جزییات مشکلات مناطق مختلف شهری اطلاع دارند.»
به گفته او، شهردار تهران هم در این اجلاس میهمان بوده و همراه با چمران، رئیس شورای شهر تهران، در این اجلاس شرکت کرده بودند: «این ناهماهنگی اتفاق خوبی نبود، قطعا این موضوع در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح می‌شود.» برگزاری این اجلاس ازسوی شهرداری تهران، یکی از حاشیه‌هایی بود که مطرح شد، این درحالی بود که روابط عمومی شهرداری تهران هم پیش از این اعلام کرده بود که شهرداری تهران مسئولیتی در برگزاری این اجلاس نداشت و صرفا از شهردار تهران به‌عنوان سخنران دعوت شد. این اجلاس را شورایعالی استان‌ها برگزار کرده بود.
انتقاد دیگری که به برگزاری این اجلاس شد، سطح سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی بود. همزمانی نشست‌ها و تناسب نداشتن سخنران و موضوع نشست، ایراد دیگری به این اجلاس وارد کرد. درکنار همه اینها هم خیلی از نشست‌ها، همزمان با هم برگزار شد و خبرنگاران امکان حضور درهمه کارگروه‌ها را نداشتند و به دلیل فعال نبودن ستاد خبری، بسیاری از متن‌ها به دست نشست‌ها نرسید. موضوع دیگر هم کیفیت پایین سخنرانی‌ها، ارایه‌نشدن اطلاعات و آمارهای جدید بود که گلایه خبرنگاران را به همراه داشت.
حقانی، عضو شورای شهر هم که خبرهای این اجلاس را رصد کرده بود، به اهداف برگزاری این اجلاس اشاره می‌کند:  «صحبت‌های زیادی در این اجلاس شده، اما این‌که تا چه میزان این صحبت‌ها، عملی می‌شود و خروجی این اجلاس چه چیزی است، نیاز به زمان دارد، ما توقعی که به‌عنوان اعضای شورای شهر تهران داریم، این است که در تهران یک مدیریت واحد شهری ایجاد شود، یکپارچگی مدیریت شهری یکی از درخواست‌های ما است، چراکه نبود چنین موضوعی، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده، یکی از آنها هم مسأله حریم شهر تهران است.» او می‌گوید: «از نظر ما آن چیزی که به‌عنوان اهداف این اجلاس مطرح شد، با آن چیزی که در سخنرانی‌ها عنوان شد، فاصله دارد.»
ماجرای حضورنداشتن اعضای شورای شهر تهران در این اجلاس تنها بخشی از انتقادهای برگزاری آن است. خبرنگارانی که صبح چهارشنبه سی‌ام تیرماه به یکی از سالن‌های همایش برج میلاد رفتند، هم از نبود جایگاهی ویژه خبرنگاران گلایه داشتند. درکنار این موضوع، غیبت سخنران‌ها، حکایت از بی‌برنامگی در اجرای اجلاس داشت. به‌طوری که، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی که اسم‌شان در لیست دعوت‌شدگان بود، به اجلاس نیامدند.
ایراد دیگر این اجلاس، تأکید بر جهانی و بین‌المللی بودن آن بود. با این‌که در تمام تبلیغات عنوان شده بود اجلاس بین‌المللی است، اما خارجی‌ها از بولیوی، گینه، سیرالئون و... دعوت شده بودند، بیشتر هم کاردار یا مسئولان شهری بودند و از میانشان تعدادی شهردار شهرهای خارجی دیده می‌شد، اما خبری از شهردار شهرهای اروپایی نبود. همه اینها درحالی بود که از بیش از یک‌ماه پیش، دبيرخانه اجلاس جهاني شوراها و شهرداران، کارهای رسانه‌ای‌اش را آغاز کرده بود.


تعداد بازدید :  306