شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
پلیس آلمان:
تیراندازی مونیخ تروریستی نبود

شهروند| این‌بار نوبت پرچم‌های آلمان بود که به حالت نیمه‌افراشته در بیایند. مردم در برابر این مرکز خرید شمع روشن کرده و برای قربانیان گل گذاشته‌اند. روز جمعه یک نوجوان آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله در مجتمع تجاری «المپیا» در مونیخ آلمان به سمت مردم تیراندازی کرد و جان ۱۰ تن را گرفت و ۲۷ تن دیگر را پیش از خودکشی زخمی کرد. دولت آلمان حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.
طبق معمول نخستين تصورات همه، به خاطر حوادث خونین چند ماهه گذشته، سراغ تروریست‌های داعش می‌رود؛ اما رئیس پلیس مونیخ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد «علی سنبلی» عامل کشتار مونیخ که به گفته پلیس آلمان یک آلمانی- ایرانی‌تبار است، ارتباطی با داعش نداشته و به نظر می‌رسد که فرد مورد نظر به قصد کشتار بی‌هدف و جنون‌آسا به مردم اطراف خود شلیک کرده است. اینک گفته می‌شود که او فاقد هدف سیاسی بوده و مشکلات روانی داشته و دچار افسردگی و تحت درمان بوده است؛ در کوله‌پشتی او ۳۰۰ فشنگ پیدا شده است. براساس گفته پلیس وی به تنهایی این اقدام را مرتکب شده و ظاهرا انگیزه انتقام‌جویی داشته است. پلیس گفته که عامل کشتار مونیخ یک آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله‌ بود که در مونیخ به دنیا آمده و در همین شهر نیز تحصیل می‌کرد.  شاهدان عینی گفتند که فرد مهاجم در خیابان‌هاناوئر به روی مردم شلیک کرد و سپس وارد مرکز خرید شد. ویدیویی وجود دارد که فردي را نشان می‌دهد که در برابر رستوران مک‌دونالد به روی مردم تیراندازی می‌کند و مردم در حال گریختن از محل هستند. ویدیوی دیگری، فرد مهاجم را نشان می‌دهد که روی پشت‌بام آپارتمانی درحال قدم زدن است و ناگهان شروع به شلیک می‌کند. او ناگهان به سوی فردی که در حال فیلمبرداری است، می‌چرخد و فریاد می‌زند که در مقطعی می‌گوید «من آلمانی‌ام». «هوبرتس آندرای» رئیس پلیس شهر مونیخ آلمان با اعلام این مطلب افزود: تمام کشته‌شدگان ساکنان شهر مونیخ بودند؛ مسن‌ترین مقتول 45 ساله بوده اما بیشتر قربانیان نوجوان و جوان بودند. به گفته پلیس، پنج تن از قربانیان زیر 15‌سال هستند و چهار قربانی دیگر نیز به ترتیب 17، 19، 20 و 45‌سال داشته‌اند. وضع 10 نفر از زخمی‌ها ازجمله یک پسربچه ۱۳ ساله وخیم گزارش شده است. سه نفر از افرادی که کشته شدند، اهل کرواسی بودند. پدر جمانات زابرجا ۲۱ ساله که کشته شد، دیروز در حالی‌که عکس پسرش را در دست گرفته بود، در نزدیکی این مرکز خرید حضور یافت. دو قربانی دیگر اهل کرواسی، دختران نوجوان بودند.
رئیس پلیس مونیخ دهمین کشته این حادثه را نیز فرد مهاجم اعلام کرد که 18 ساله بود. جسد عامل حمله در نزدیکی محل حادثه پیدا شده درحالی‌که گلوله‌ای به سرش اصابت کرده بود. گفته می‌شود وی احتمالا خودکشی کرده است. فرد مهاجم، اسلحه دستی نیمه خودکار گلاک با کالیبر ۹ میلی‌متر و ۳۰۰ فشنگ داشته است. سخنگوی دادستانی مونیخ گفته است که فرد مهاجم احتمالا در یک مرکز روانپزشکی تحت درمان بوده است. او گفت این فرد هیچ سابقه جنایی نداشته و در ‌سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۰ قربانی حمله واقع شد و در یک مورد توسط سه جوان کتک خورد.
به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس گفته است که این حمله همچنین ارتباط آشکاری با حملات آندرس برویک، مهاجم نروژی داشته که ۵‌سال پیش ۷۷ نفر را کشت.
پیترآلتمایر، رئیس دفتر مرکل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی(ARD)  ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی آن را یک حمله ضد انسانی وحشتناک عنوان کرد. به گفته وی این حمله همزمان با پنجمین سالگرد حمله آندرس برینگ برویک، راستگرای افراطی در نروژ اتفاق می‌افتد که موجب کشته شدن 77 شهروند این کشور در دو حمله شد. آلتمایر تأکید کرد: ما باید هوشیار باشیم و وضع امن را دوباره به مونیخ بازگردانیم و به دنبال این باشیم که در دیگر شهرهای آلمان این گونه حملات صورت نگیرد.  وی ادامه داد: کشورهای غربی که با این گونه حوادث مواجه هستند، نباید این خطر را کم‌اهمیت جلوه دهند؛ چراکه در یک جامعه دموکراتیک و آزاد امنیت مطلق وجود ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حادثه تروریستی در مونیخ را محکوم و با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرده است. بهرام قاسمی گفت: «امروز مبارزه با تروریسم، در هر شکل آن و در هر کجا به‌عنوان یک خواست جدی و فوری جامعه جهانی و وجدان بشری، باید سرلوحه تمامی کشورها و در یک اجماع بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.» آقای قاسمی تأکید کرد: «کشتار مردم بیگناه و بی‌دفاع امروز بدل به لکه ننگ دیگری در تاریخ بشریت شده است که برای از میان بردن آن راهی جز مبارزه‌ای بی‌امان، فراگیر و به دور از استانداردهای دوگانه وجود ندارد.»
پلیس مونیخ می‌گوید انگیزه جوان تیرانداز در دست زدن به این کشتار روشن نیست و تاکنون شواهدی پیدا نشده که نشان دهد حادثه مرکز خرید المپیک مونیخ انگیزه‌ «تروریستی» و «اسلام‌گرایانه» داشته است. همچنین «عبدالله نکونام» سر کنسولگری ایران در مونیخ از ایرانی‌های مقیم مونیخ خواست ضمن حفظ آرامش خود به رسانه‌های رسمی آلمان که آخرین اخبار را منتشر می‌کنند، گوش دهند و شهروندان ایرانی مقیم مونیخ در صورتی که حادثه‌ای برای ایرانیان رخ داده باشد، سریعا به کنسولگری ایران اعلام کنند. وی گفت: ما تاکنون گزارشی درخصوص این‌که حادثه‌ای برای شهروندان ایرانی اتفاق افتاده باشد، دریافت نکرده‌ایم.
حدود پنج‌هزار ایرانی در مونیخ و 15‌هزار تن در ایالت بایرن زندگی می‌کنند. رئیس پلیس ایالت باواریا نیز به مرکزیت مونیخ اعلام کرد كه فرد مهاجم پیش از این برای پلیس شناخته نشده بود و ارتباطی با پناهجویان نیز نداشته است. وی اعلام کرد پلیس درحال بازجویی از افرادی است که فرد مهاجم را می‌شناختند.
واکنش‌های جهانی
باراک اوباما در واکنش به تیراندازی مونیخ، در نطق تلویزیونی کوتاهی، آمادگی کشورش را برای کمک به آلمان اعلام کرد. اوباما در ادامه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این تیراندازی تصریح کرد: آماده‌ایم تا تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار آلمان قرار دهیم تا در مقابله با این وضع اقدام کند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفت: اروپا متحد است. موگرینی در پیامی به دو زبان انگلیسی و آلمانی در صفحه توئیتر خود نوشت: فکر ما با قربانیان، خانواده‌های آنان و تمام مردم آلمان است.  از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا هم در واکنش در توئیتر خود نوشت: ما به‌شدت از تیراندازی‌ها در مونیخ ناراحت هستیم. قلب ما همراه قربانیان، خانواده‌هایشان و تمام مردم آلمان است. کلینتون گفت:   من با دقت وضع هولناک در مونیخ را دنبال می‌کنم. ما در کنار دوستانمان در آلمان که در تلاشند مجرمان را به‌ سزای عملشان برسانند، ایستاده‌ایم. سازمان ملل به‌شدت تیراندازی مرگبار در مونیخ را محکوم کرد. فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: سازمان ملل به‌شدت این تیراندازی مرگبار را که در آن چندین تن کشته شدند و نیز کشتار غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کند. در همین حال دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا تأکید کرد: به دنبال حملات مرگبار در مونیخ باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا تروریسم را متوقف کنیم. ترامپ با استفاده ابزاری از این فاجعه، بار دیگر به‌طور غیرمستقیم به اوباما و سایر دموکرات‌ها پیام داد:   «تروریسم در شهرهای ما شیوه زندگی را تهدید می‌کند. هر سیاستمداری که به این خطر رسیدگی نکند برای رهبری کشورمان مناسب نیست... میراث هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مرگ، تخریب، تروریسم و ضعف است.» پایگاه اینترنتی کاخ کرملین نیز اعلام کرد:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیام خود به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر ایالت باواریا واقعه رخ داده را به این مقام‌ها، خانواده قربانیان و مردم این کشور تسلیت گفته است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه گفت: تیراندازی مرگبار در مونیخ یک حمله تروریستی منزجر‌کننده و وحشتناک با هدف ایجاد ترس در آلمان بوده است. وی در بیانیه‌ای گفت: حمله تروریستی صورت گرفته در مونیخ که در آن چندین تن کشته و زخمی شدند یک اقدام منزجر‌کننده با هدف ایجاد ترس در آلمان پس از دیگر کشورهای اروپایی است و آلمان در برابر این مسأله مقاومت خواهد کرد و می‌تواند بر دوستی و همکاری فرانسه حساب کند.  بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس پس از حمله مرگبار مونیخ که احتمالا یک حمله تروریستی است، گفت:  من بار دیگر بر هدف انگلیس برای تشدید مبارزات علیه افراط‌گرایان تأکید می‌کنم و ما باید اقدامات و مبارزاتمان را افزایش دهیم. تیراندازی‌ها در این مرکز خرید تنها چند روز پس از حمله با تبر و چاقو یک نوجوان پناهجو به مردم در قطاری در ایالت بایرن صورت می‌گیرد. شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز نیز در گزارشی به بررسی انگیزه‌های احتمالی عامل حمله مونیخ پرداخت و گفت که سال‌ها تحقیر شدن در آلمان می‌تواند یکی از انگیزه‌های این حمله باشد.


تعداد بازدید :  457