شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
گفتمان بهره‌وری « ۳ »
برنامه ملی ارتقای بهره‌وری

مصطفی ملکوتی پژوهشگر بهره‌وری

چندی پیش ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه جامع خود را ابلاغ کرد. یکی از محورهای دوازده‌گانه آن «برنامه ملی ارتقای بهره‌وری» بود. این برنامه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده است، دربرگیرنده اجرای چرخه‌های بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور  است. مهم‌ترین طرح‌های بهره‌وری که در برنامه ملی ارتقای بهره‌وری پیش‌بینی شده است، عبارتند از:   
طرح ارتقای بهره‌وری نیروی کار، طرح ارتقای بهره‌وری سرمایه،  طرح ارتقای بهره‌وری انرژی، طرح ارتقای بهره‌وری آب، طرح ارتقای بهره‌وری در زنجیره تولید و مصرف گندم، آرد و نان.
این طرح‌ها زیر نظر سازمان ملی بهره‌وری  توسط وزارتخانه‌های ذیربط اجرا خواهد شد و امید است با ظرفیتی که در سازمان ملی بهره‌وری وجود دارد، این برنامه‌ها به‌درستی اجرا شود تا سهم  بهره‌وری در رشد اقتصادی ایران بهبود یابد. این سهم که اکنون درحدود ۱۲٪ است باید تا  ۵۰٪ افزایش یابد تا بتوانیم با کشوری مانند ترکیه رقابت کنیم.
«گفتمان بهره‌وری» جنبه‌های گوناگونی از حیات اقتصادی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد. بهره‌وری در سطح فردی، گروهی، بنگاهی، بخش‌های صنعتی و در سطح ملی مشمول این گفتمان می‌شود. توفیق در اجرای برنامه ملی ارتقای بهره‌وری نیازمند فرهنگ بهره‌وری است. فرهنگ بهره‌وری باید در فکر و ذهن آحاد جامعه به‌ویژه مدیران ارشد ریشه‌هایی محکم داشته باشد. گفتمان بهره‌وری می‌کوشد در ترویج این فرهنگ گام بردارد، به‌گونه‌ای که در تغییر رفتار مدیران، فعالان اقتصادی، خانوارها و شهروندان تاثیرگذار باشد.
بدیهی است افزایش آگاهی عمومی به نقش‌آفرینی بهره‌وری در زندگی فردی و اجتماعی  می‌تواند زمینه را برای توفیق در اجرای  برنامه ملی ارتقای بهره‌وری فراهم کند. این موضوع را در سلسله یادداشت‌هایی تحت  عنوان  «گفتمان بهره‌وری» دنبال می‌کنیم.


تعداد بازدید :  547