شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد
پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس خبرگان: مسئولیت مجلس خبرگان حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام است محمدعلی موحدی‌کرمانی نایب‌رئیس اول، سیدمحمود ‌هاشمی‌شاهرودی نایب‌رئیس دوم و سیداحمد خاتمی و قربانعلی دری‌نجف‌آبادی منشیان هیأت‌رئیسه شدند

خبرگان پنجم صبح روز گذشته تشکیل جلسه داد و در نخستین رأی‌گیری منتخبان، هیأت‌رئیسه جدید خبرگان رهبری انتخاب شد. تغییراتی حداقلی که تنها صندلی ریاست را نشانه رفت و با عدم راهیابی آیت‌الله محمد یزدی به مجلس جدید، آیت‌الله احمد جنتی را به جای وی نشاند. به این ترتیب از این پس آیت‌الله جنتی ریاست دو نهاد مهم جمهوری اسلامی یعنی مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان قانون اساسی را برعهده خواهد داشت. تا پیش از این از آیات امینی و ‌هاشمی شاهرودی به‌عنوان نامزدهای احتمالی صندلی ریاست نام برده می‌شد، اما در مورد آیت‌الله جنتی، حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت گفته بود که دبیر شورای نگهبان گفته است برای ریاست خبرگان نامزد نمی‌شود. سرانجام صبح روز سه‌شنبه آیت‌الله جنتی هم نامزد ریاست خبرگان شد و هم توانست با کسب 51 رأی از 88 رأی، چهارمین رئیس مجلس خبرگان رهبری از آغاز تاکنون لقب بگیرد. انتخاباتی که به گفته آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی «خیلی سریع و آرام و بدون مشاجره» برگزار شد و نتایج آن به اطلاع همه رسید. در این انتخابات دو رقیب دیگر آیت‌الله جنتی یعنی آیات امینی و ‌هاشمی شاهرودی به ترتیب با 21 و 13 رأی از رسیدن به صندلی ریاست بازماندند.
آیت‌الله جنتی در انتخابات هفتم اسفندماه در رتبه پانزدهم قرار گرفت و به‌عنوان یکی از آخرین نفرات فهرست تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی که پیش از این پیش‌بینی کرده بود آیت‌الله جنتی نامزد ریاست نمی‌شود، به سایت انتخاب گفته است: در انتخابات هفتم اسفندماه علیه آیت‌الله جنتی کودتا صورت گرفته بود. او درباره رأی حداقلی آیت‌الله احمد جنتی برای ورود به مجلس خبرگان در انتخابات گفته است: در آن مقطع با آقای جنتی سیاسی برخورد شد و علیه ایشان خیلی فضاسازی کردند. این فضاسازی‌ها از ناحیه اصلاح‌طلبان بود. اینها علیه آیت‌الله جنتی، مصباح‌یزدی و یزدی کودتایی صورت دادند و من اصلا تعجب می‌کنم آقای جنتی چرا در هفت اسفند رأی آوردند. به گفته حسین ابراهیمی، انتخاب آیت‌الله جنتی یک تودهنی به این فضاسازی‌ها بود!
در میان منتخبان خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران، آیت‌الله ابراهیم امینی رتبه نهم را به‌دست آورده بود. در انتخابات روز گذشته دو غیبت و دو حضور نیز توجه عکاسان و خبرنگاران حاضر در سالن اجلاس خبرگان را به خود جلب کرد. آیت‌الله سیدحسن خمینی و آیت‌الله تقی مصباح‌یزدی از غایبان جلسه روز گذشته بودند، در مقابل حضور پررنگ محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی توجه عکاسان و خبرنگاران را برانگیخت.
سایت خبرآنلاین در تحلیلی راجع به آرای ریخته شده به سبد هیأت رئیسه خبرگان نوشت: نکته جالب در آرای ریخته شده به سبد دبير شورای نگهبان این است که این رأی، نزدیکی زیادی به آرای آیت‌الله محمد یزدی در آخرین دور انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان چهارم دارد. آیت‌الله یزدی در رأی‌گیری که اسفندماه ‌سال 93 برگزار شد با 47 رأی بر آیت‌الله ‌هاشمی که 24 رأی کسب کرده بود پیروز شد و بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد. آراي امروز آيات جنتي و اميني نيز قرابت زيادي به آن آرا دارد، چه آن‌که نسبت رأي امروز آيت‌الله جنتي به آيت‌الله اميني هم 51 به 21 بود.
این درحالی است که آیت‌الله ‌هاشمی در ‌سال ۸۶ توانست با کسب ۴۱ رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که ۳۴ رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. ‌سال ۸۷ نیز ‌هاشمی با ۵۱ رأي (در مقابل ۲۶ رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد. این نزدیکی شاید حکایت‌گر آن باشد که این طیف نمایندگان نزدیک به آیت‌الله یزدی، مصباح و جنتی اگرچه در دوره قبلی در برخی انتخابات با شکست در مقابل طیف‌ هاشمی روبه‌رو شدند اما در مجلس فعلی و لااقل در نخستین دور از انتخابات هیأت‌رئیسه دست بالا را دارند.
روز گذشته و در نتیجه انتخابات هیأت‌رئیسه، آیت‌الله موحدی‌کرمانی نیز به‌عنوان نایب‌رئیس اول و آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند. صندلی منشی‌ها هم بی‌تغییر باقی ماند، به این ترتیب که حجج الاسلام دری‌نجف‌آبادی و سیداحمد خاتمی به ترتیب با 49 و 56 رأی به‌عنوان منشی‌های هیأت‌رئیسه خبرگان انتخاب شدند.
آیت‌الله جنتی در نخستین اظهاراتش پس از جلوس بر صندلی ریاست خبرگان با تأکید بر این‌که ولایت فقیه همان ولایت رسو‌ل‌الله(ص) است، گفت: ما باید کاری کنیم که هم خدا و هم مقام معظم رهبری از ما راضی باشند. ما عقیده‌مان این است که ولایت فقیه ولایت امام علی(ع) است و اگر قبول نشود، نظام نمی‌تواند رسالت خود را پیاده کند.
آیت‌الله جنتی خطاب به نمایندگان خبرگان تأکید کرد: از شما خواهش می‌کنم در دوره‌ای که ما در خدمت شما هستیم به این نکته توجه کنید و ان‌شاءالله امیدواریم زیر سایه مقام معظم رهبری بتوانیم کاری کنیم که هم خدا، هم مقام معظم رهبری و هم مردم از ما راضی باشند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در پایان مراسم افتتاح خبرگان پنجم، مجلس خبرگان رهبری را مجلسی اطمینان‌بخش برای ایران اسلامی دانست و اظهار امیدواری کرد که مجلس خبرگان پنجم در ادای وظایفش و در کمیسیون‌هایی که پیش‌رو دارد، فعال‌تر عمل کند و مردم عزیز ایران اسلامی هم با استقرار مجلس پنجم خبرگان از آینده‌شان
 مطمئن باشند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تأکید کرد: مجلس خبرگان، مجلسی است که به مردم کشورمان، برای شرایط سختی که چه بسا پیش‌روی تاریخ ملت قرار می‌گیرد، اطمینان خاطر می‌دهد.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که وظیفه مجلس خبرگان آن است که در روز مبادا، رهبر را با شرایطی که در قانون اساسی آمده است، انتخاب و به مردم معرفی کند، گفت: امیدواریم سالیان دراز عمر بابرکت رهبر معظم انقلاب پایدار بماند و مجلس خبرگان نیازی نداشته باشد در این زمینه تصمیم بگیرد اما بسیار مهم است که فقهایی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند که منتخب مردم هستند. روحانی گفت: مردم‌سالاری دینی در انتخاب رهبری به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا می‌کند، چرا که اولا همه نمایندگان مجلس خبرگان منتخب مردم هستند و دوم این‌که همه آنها فقهای شایسته‌ای هستند که فقهای شورای نگهبان آنان را تأیید کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان در آزمون گذشته خود بسیار موفق بوده است و در 14 خرداد بعد از رحلت حضرت امام(ره) توانست هم با سرعت و هم با دقت، رهبر شایسته‌ای را انتخاب کند، به‌گونه‌ای که دنیا از سرعت عمل مجلس خبرگان رهبری کشورمان دچار شگفتی شد.

پیام رهبر انقلاب به مجلس خبرگان
حراست دقیق از هویت اسلامی و انقلابی نظام مهم‌ترین وظیفه خبرگان است

در پیام رهبر انقلاب با اشاره به وظایف مجلس خبرگان آمده است: این مسئولیت حراست دقیق از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم برکشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والای آن است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، متن کامل پیام معظم له به شرح زیر است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان در ایّام ولادت حضرت ولیّ الله الاعظم ارواحنا فداه تقارن مبارکی است که باید به فال نیک گرفت و اطمینان به تسدید و تأیید الهی و رعایت و رضایتِ وَلَوی را در دلِ مؤمنِ به صدق وعده‌های الهی، افزون و پایدار ساخت. همچنین همزمانی با سوم خرداد را که نماد پیروزی مقاومت و افراشتن پرچم فتح و نصرت الهی است، باید قدر دانست و از آن پدیده شگفت‌آور، درس آموخت.خداوند عزیز و حکیم را با همه‌ دل سپاس می‌گزارم که به ملت مؤمن و شجاع و باوفا توفیق تشکیل این مجلس را ارزانی فرمود و نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر به بیعتی عمومی سرافراز ساخت.به شما برگزیدگان نیز به خاطر دستیابی به اعتماد و انتخاب ملت تبریک می‌گویم و توفیق در تقدیم خدمت شایسته به کشور و مردم را برای شما از خداوند علیم و بصیر مسألت می‌کنم.اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمت مسئولیتی است که بر دوش منتخب آن نهاده شده است. این مسئولیت در یک جمله: حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم برکشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا و عالیقدر آن است. ادای این مسئولیت سنگین نیازمند صلاحیت‌هایی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.تشخیص وجود و بقای این صلاحیت‌ها برعهده‌ این مجلس معظم است و این به‌ نوبه‌ خود مسئولیت‌های بزرگی را متوجه آن می‌سازد: آشنایی با جایگاه جمهوری اسلامی در دنیای کنونی؛ توجه به پدیده‌ جذاب مردم‌سالاری دینی درمیان انبوه شیوه‌های گوناگون حکومت که در آنها یا معنویت و دین یا مردم و یا هر دو قربانی شده‌اند؛ توجه به نقش بی‌مانند ایمان و باورهای برآمده از معارف اسلامی در نوع گزینش‌های مردمی؛ توجه به تأثیر تقوای فردی و سیاسی شخص رهبر در حفظ اعتماد مردم و سلامت و صلابت و استواری نظام... اینها بخشی از مسئولیت‌های این مجلس معظم را که متشکل از فقهای مردمی و اثرگذار است، یادآور می‌شود و ادای آن را مطالبه می‌کند. هریک از سرفصل‌های مذکور متضمن وظائفی است که حسن انجام آن، کشور و نظام را به صلاح و سداد رهنمون می‌گردد و رهبر را در ادای آن مسئولیت بزرگ و بی‌همتا مدد می‌رساند.توفیق شما حضرات محترم و خود را در پیمودن این مسیر مبارک که راه امام راحل بزرگوار و هدف بزرگ و حیاتی ایشان بود، از خداوند منان مسألت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای ۱ خرداد 95»


تعداد بازدید :  305