شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
راه‌اندازی سامانه اعلام نرخ ارز
برخورد با اخلالگران اقتصادی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصادی| رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: برخورد با اخلالگران اقتصادی از اولویت‌های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تخصصی مدیران و روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور با محوریت تبیین نقش مبارزه با جرایم اقتصادی در اقتصاد مقاومتی افزود: بانک مرکزی با هدف ایجاد تعادل و ثبات در اقتصاد و ایجاد آرامش در بازارهای مختلف سکه، طلا، بورس و ارز و نیز کنترل و مهار تورم و ایجاد اشتغال، دستورالعمل‌هایی را تهیه و ابلاغ کرده است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اجرای این دستورالعمل‌ها ضروری است.
سیف تصریح کرد: ما اعتقادی به اقتصاد امنیتی نداریم ولی می‌خواهیم که عوامل اختلال را شناسایی و از اقدامات مخرب اخلالگران در اقتصاد با کمک دستگاه قضائی و نیروهای انتظامی جلوگیری کنیم. وی به راه‌اندازی سامانه اینترنتی اعلام نرخ تبادل ارز اشاره کرد و گفت: دیگر یک نفر نمی‌تواند روی نرخ ارز تاثیر مثبت یا منفی بگذارد و ما هم نمی‌توانیم نرخی برای ارز تعیین کنیم، ولی می‌توانیم آخرین نرخ را از طریق این سامانه اعلام کنیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به رسانه‌ها هم گفت: هیچ کجای دنیا این‌طور نیست که یک سایت یا رسانه‌ای قیمت خرید و فروش ارز را محاسبه و اعلام کند. نرخ‌های تلفنی و سایتی مورد تایید ما نیست و با راه‌اندازی این سامانه به‌صورت روزانه، متوسط نرخ خرید و فروش ارز را به‌طور شفاف در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم. وی درباره ساماندهی صرافی‌ها هم اظهار کرد: ما صرافی بدون مجوز نداریم و صرافی باید از مراجع و صنفش مجوز بگیرد و تابع مقررات کشور باشد. سیف درباره ضرورت برخورد با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز هم گفت: ما در سایت رسمی بانک مرکزی اسامی موسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی را منتشر می‌کنیم و در همین راستا انتظار داریم که به‌زودی صداهایی در این زمینه شنیده شود. وی خطاب به پلیس آگاهی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم، چنین موسساتی از ابتدا نطفه‌شان در نقطه‌ای از کشور بسته شود و اگر از همان ابتدا با این قبیل موسسات برخورد شود، دیگر کشور و شهروندان در آینده دچار چنین مشکلاتی نخواهند شد.
سیف به تبلیغات این قبیل موسسات در اماکن عمومی، برخی رسانه‌ها و ورزشگاه‌های کشور هم اشاره و از آن انتقاد کرد و افزود: این قبیل تبلیغات موجب انحراف اذهان شهروندان و مشروعیت‌بخشیدن به فعالیت بدون مجوز این موسسات و ارایه اطلاعات غلط در این زمینه می‌شود. سیف تاکید کرد که این قبیل موسسات مخل اقتصاد است و بانک مرکزی با همکاری ناجا باید هرچه سریع‌تر فعالیت این قبیل موسسات را ساماندهی کند؛ چرا که روزبه‌روز هزینه‌های کشور در این زمینه چندبرابر می‌شود و اکنون بهترین فرصت برای پایان بخشیدن به فعالیت‌های غیرمجاز در بازار‌های پول و ارز است.

 


تعداد بازدید :  645