شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
از سوی رئیس‌جمهوری اهدا شد
نشان افتخار ملت بر سینه تیم هسته‌ای
برجام حزبی نیست، افتخاری ملی است ظریف: بزرگترین نشان افتخار متعلق به مردم بزرگ ایران است

مراسم اعطای نشان «لیاقت و مدیریت» به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای روز گذشته از سوی
 حسن‌روحانی در مراسمی ویژه در سالن اجلاس سران اهدا شد و روز گذشته سرانجام از تیم هسته‌ای ایران که بعد از دو‌ سال مذاکره فشرده توانستند تحریم‌های ظالمانه را از پیش پای مردم بردارند، آنچنان که شایسته‌شان بود، تقدیر شد.
اهدای مدال افتخار به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای البته از سوی طرفین دیگر مذاکرات هسته‌ای نیز صورت گرفته است.  همین چند روز پیش بود که سرگئی لاوروف مذاکره‌کننده ارشد روسیه مدال افتخار دریافت کرد.  «هلگا اشمید» و «‌هانس دیتر لوکاس» نیز از سوی دولت آلمان در قدردانی از تلاش‌شان در مذاکرات هسته‌ای مدال گرفته بودند؛  به پاس کمک موثر آنها به حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای.  مذاکره‌کنندگان چین و آمریکا نیز از سوی دولت‌های متبوع‌شان مورد قدردانی قرار گرفتند.  
و سرانجام روز گذشته نوبت ظریف و اعضای تیم هسته‌ای بود که مدال افتخار را از سوی رئیس‌جمهوری دریافت کنند.  
از ابتدای مراسم کلیپی از مقام معظم رهبری پخش شد که به آن بخش از سخنان ایشان درباره تیم هسته‌ای اشاره شده که گفته بودند: «بنده هیأت مذاکره‌کننده را -همین دوستانی که این مدت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند- هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند».  
پس از آن مجری مراسم آماری عددی درباره تاریخ مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم ارایه کرد که 4‌هزار ساعت مذاکره، 200 مسافرت هوایی، 388 روز کاری صرف مذاکرات و 58 دور مذاکره ازجمله این آمار بود.
نخستین کسی که از رئیس‌جمهوری نشان گرفت، محمد جواد ظریف بود.  او پس از دیده‌بوسی با رئیس‌جمهوری، شانه‌های او را بوسید که کمی فضای جلسه را احساسی کرد.  پس از او علی اکبر صالحی هم شانه‌های روحانی را بوسید.  سیدعباس عراقچی هم بعد از آن‌که نشان خود را از رئیس‌جمهوری گرفت، نزد ظریف رفت و هر دو یکدیگر را در آغوش کشیدند.  عکاسانی که انتظار این صحنه را نداشتند، همگی دست به دوربین شدند.  نشان‌های درجه یک که به وزیران خارجه و دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی اعطا شد، نوبت به نشان‌های درجه دو رسید.  مجری مراسم، پیش از آن‌که نامی از کسی بیاورد، ابتدا یک شخصیت را توصیف کرد:  کسی که رسانه‌ها از لبخند و اخم او باید می‌فهمیدند چه خبر است؟ چهره کاریزمای تیم هسته‌ای، مرد لبخند و اخم مذاکرات.  پس از آن نام سیدعباس عراقچی خوانده شد تا نشانش را از رئیس جمهوری بگیرد.
مجری در توصیف مجید تخت روانچی که پس از عراقچی از رئیس‌جمهوری نشان گرفت، هم گفت: کم گو و گزیده گوی تیم مذاکره کننده، وزنه آرامش و تعادل در این تیم که حتی از دست دادن مادرش در اوج روزهای مذاکرات مانع تلاش او برای به ثمر رساندن مذاکرات نشد.
رئیس‌جمهوري:  برجام افتخاری ملی است
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سخنانی در این مراسم  گفت: ‌امروز روز پرافتخاری برای ایران است تا ادای وظیفه نسبت به کسانی که رنج و سختی و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی از دوش مردم بردارند، داشته باشیم.  وی با تأکید بر این‌که هر چه داریم از امام خمینی(ره) داریم، افزود:  استقلال، سربلندی، عزت و پایمردی و اعتماد به نفسی که امروز داریم همه از امام خمینی(ره) است.
روحانی با گرامیداشت یاد امام و شهدای دفاع مقدس و شهدای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد:  شهدای هسته‌ای عالمانه، آگاهانه و دلاورانه این راه پر خطر را برگزیدند و ذره‌ای از راه پر خطر خود عقب ننشستند.  اگر ده‌ها شهید در این راه می‌دادیم باز هم دانشمندان ما راه عزت و سربلندی را رها نمی‌کردند.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فشار کاری بالایی که در ایام مذاکرات هسته‌ای گفت: روزها و ساعات بسیار دشواری را پشت‌سر گذاشتیم؛ به همان اندازه که تصمیم‌گیری در عملیات‌های کربلای 4 و 5 سخت و سرنوشت‌ساز بود به همان نسبت شب توافق ژنو برای ما سخت بود.  در آن شب از ابتدای شب تا 5 صبح با مذاکره‌کنندگان در تماس بودیم و حرف زدیم؛ اما راه را گم نکردیم و دراین مسیر خدا ما را تنها نگذاشت.
روحانی با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در مسیر به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای افزود: در کنار لطف خدا و ایستادگی مردم، رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشی اساسی در حصول توافق داشت.  هر گاه که ما از ایشان درخواست جلسه‌ای داشتیم و مشورت می‌خواستیم ایشان هیچ گاه دریغ نکردند و همه تجربیات خود را در اختیار ما گذاشتند و ما را هدایت کردند.  ایشان چارچوب‌های مشخص و دقیقی پیش پای مذاکره‌کنندگان قرار دادند و مذاکره‌کنندگان نیز چنانچه لازم بود شبانه‌روز تلاش کردند و سختی‌های بسیاری را تحمل کردند تا حرفی از مقام معظم رهبری روی زمین نماند.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که من از وزیر خارجه خواستم که نگذارد حرفی از مقام معظم رهبری روی زمین بماند، ادامه داد:  ظریف با شهامت، توانمندی و ایستادگی و کاردانی خود این کار بزرگ را انجام داد . روحانی با تأکید بر این‌که اگر رهبری نبود، انسجام و وحدت ملی و دستاوردهای ما در حدی که امروز مشاهده می‌کنید، نبود و شاید اصلا دستاوردی نداشتیم، اظهار کرد: در کنار 3 پایه لطف خدا، مقاومت مردم و رهبری مقام معظم رهبری، کاردانی کاردانان و افراد باتجربه و همچنین همت و ایستادگی آنها باعث شد که نتیجه پرونده هسته‌ای به آنچه که امروز هست برسد.  اگر مردانی با چنین دانش و آگاهی نبودند، این کار بزرگ امکان‌پذیر نبود.  رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:  اگر دولت یازدهم هنری داشته هنرش این بوده که توانسته بهترین‌ها را برای این مصاف انتخاب کند و اگر اینها نبودند، کار بسیار سخت می‌شد.
روحانی در ادامه به نقش کارشناسان فنی و رئیس سازمان انرژی اتمی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای اشاره و اظهار کرد:‌ در مسیر راهی که وزارت خارجه طی می‌کرد، نیاز داشتیم که سازمان انرژی اتمی که از ابتدا در کنار مذاکره‌کنندگان بود، با تمام توان فنی خود وارد مذاکره شود و مشاهده کردیم از روزی که آقای صالحی در کنار دوستان مذاکره‌کننده قرار گرفت گشایش جدیدی در بخش فناوری آغاز شد.
وی ادامه داد:  در ادامه مسیر به نقطه‌ای رسیدیم که نیاز به یاری دیگران بود و در این هنگام وزیر و کارشناسان وزارت دفاع به صحنه آمدند و موضوع بسیار مهمی که آن تهمت ناروایی بود که همواره صهیونیست‌ها و استکبار به ما وارد می‌کردند و نیز گره کور پی‌ام‌دی را حل‌وفصل کردند.
روحانی همچنین به اقدامات تیم اقتصادی دولت به مدیریت نهاوندیان اشاره کرد و گفت: ‌اگر اقدامات این تیم نبود ما نمی‌توانستیم با روشی که امروز از تحریم‌های اقتصادی عبور کردیم، عبور کنیم.  ‌اگر در 30 ماه مذاکره ستاد اقتصادی، دولت قادر به مهار تورم نبود و نمی‌توانست که شرایط رشد اقتصادی را از منفی 6. 8 به رشد 3+ دهم‌درصد برساند و آرامش را به بازار بیاورد، ما در مذاکرات موفق نبودیم؟
رئیس شورایعالی امنیت ملی به نقش وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر در روند حصول توافق هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: ‌اگر نیروهای مسلح امنیت کشور راحفظ نمی‌کردند، سربازان رشید ما در بغداد، سامرا، فلوجه، تکریت و رمادی ایستادگی نمی‌کردند و همچنین اگر در دمشق و حلب به ملت سوریه کمک نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش، سپاه، بسیج، ناجا و وزارت اطلاعات نبود امروز امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم.
روحانی با تأکید بر این‌که این افتخارات نه کار حزبی و دولتی بلکه افتخاری ملی است اظهار کرد: ‌بی‌تردید فرو ریختن ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر جهان که من از دو‌ سال پیش ترک‌های آن را مشاهده کردم، افتخاری نه از آن احزاب و دولت‌ها بلکه افتخاری از آن ملت بزرگ ایران است.
رئیس‌جمهوري با تأکید بر این‌که تنها دلیل پیروزی در برجام این بود که دشمن راه تهدید و تحریم را کنار گذاشت و راه تکریم و تجلیل از ملت را برگزید، گفت:  دنیا فهمید که در برابر ملت ایران راه دومی وجود ندارد؛ گرچه آنها می‌خواستند که جنگ را بر ما تحمیل کنند و حتی رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفت که در ‌سال 2012 سران قدرت‌های بزرگ برای ساعت و روز حمله به ایران درحال مشورت بودند اما امروز می‌بینیم که همه آنها برای مشارکت با ایرانیان با یکدیگر مشورت می‌کنند.
روحانی با اشاره به برخی انتقادات به دولت اظهار کرد: ‌ بر خلاف آنچه برخی کودکان می‌گویند آنچه پس از برجام ما برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای ساخته شده خارجی به جای کالای داخلی نیست، بلکه ما سرمایه، فناوری و مشارکت برای تصاحب بازارهای جدید راخواهیم گرفت. وی با بیان این‌که ملت خواهند دید که دولت یازدهم از روز اول راست گفته است، اظهار کرد:  به ملت دروغ نگویید، ملت خواهند دید که ما از روز اول راست گفته‌ایم و هر آنچه که به مردم وعده داده‌ایم با یاری خداوند انجام داده و خواهیم داد.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که به لطف خدا ناوگان حمل‌ونقل ایران را توسعه خواهیم داد، اظهار کرد: ‌نخواهیم گذاشت که مردم در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند و تحقیر شوند.  دولت یازدهم ناوگان حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی را توسعه خواهد داد و قطارهای پرسرعت و مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد.  اینها از نتایج توافق است. عده‌ای هر چه می‌خواهند بد بگویند؛ این راه ملت است.  رئیس‌جمهوری در ادامه به اعطای نشان‌های لیاقت و خدمت به اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تعدادی از مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: امروز ما به ظاهر به برخی از دوستان و به نمایندگی از سایرین نشان و مدال دادیم اما آنهایی که نشان گرفتند وجود و سخنانشان خود مدالی برای ملت است. با این وجود من این نشان‌ها را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران و به نمایندگی از اراده ملی به خادمان ملت تقدیم و اهدا کردم.
روحانی همچنین با تأکید بر نفوذ و مقبولیت رهبری ایران در دنیا اظهار کرد: آیا این افتخار نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا که به ظاهر بالاترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا را در اختیار دارد، در برابر فتوای رهبر انقلاب اسلامی سر فرود بیاورد؟ او گفت که به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به خاطر فتوای تاریخی رهبر ایران اعتماد می‌کنیم.  این ارمغانی است که دنیا هم رهبری رهبر را به خوبی می‌فهمد و هم فتوا را می‌فهمد و می‌داند فتوا در یک جامعه اسلامی چه جایگاه بلند و بزرگی دارد و می‌داند که اگر رهبر انقلاب در ایران سخنی گفت و قولی داد دنیا باید به این سخن و قول اعتماد کند.
رئیس‌جمهوري با تأکید بر اهمیت خروج ایران از فصل 7 منشور سازمان ملل خاطرنشان کرد: ‌ من در ابتدای مذاکره به اعضای تیم گفتم که شرط من برای توافق، لغو قطعنامه‌های سازمان ملل است و امروز مشاهده می‌کنیم که با ایستادگی ملت ایران این پیروزی برای مردم ما به ارمغان آمد. روحانی در پایان صحبت‌های خود با تقدیر از علما، مراجع و روسای قوای مقننه و قضائیه خاطرنشان کرد: ‌ از دکتر لاریجانی که در روزهای پرفراز و نشیب یاری‌مان کردند، از شورای امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه و دست‌اندرکاران و همچنین از روسای جمهوري پیشین آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و آقای احمدی‌نژاد به‌خاطر تلاش‌هایی که در دولت‌های‌شان برای خدمت به مردم انجام داده‌اند، تشکر می‌کنم.
ظریف:  منافع طرفین
 در برجام حفظ شده است
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز پس از دریافت نشان «لیاقت و مدیریت» از رئیس‌جمهوری گفت:  آنچه باعث شد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با حمایت و هدایت رهبری و شخص ریاست‌جمهوری بیشترین سهم را در به نتیجه رسیدن مذاکرات داشته باشد و به سرانجام برسد چیزی نبود جز هوشیاری و مقاومت مردم ایران که حربه تحریم را ناکارآمد کردند و قدرت‌ها ناگزیر از تعظیم در برابر این ملت بزرگوار شدند. معتقدم بزرگترین نشان افتخار متعلق به مردم بزرگ ایران است.  وزیر امورخارجه در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، با تأکید بر این‌که «برجام معادله‌ای مبتنی بر رفع نگرانی‌های همه طرف‌هاست» افزود:  منافع طرفین در رعایت برجام است.  
وی افزود: با توجه به این‌که «برای به دست آمدن توافق هسته‌ای سی ماه مذاکره انجام گرفته است،‌ عقل حکم می‌کند که به طرف‌هایی که همه روش‌های دیگر را برای فشار به مردم ایران امتحان کردند و پاسخی از آنها نیافته‌اند، حال که از طریق مذاکره توانسته‌اند به یک راه‌حل برسند، از این نتیجه مذاکراتی استفاده کنند.  وی با تأکید بر این‌که «ما باید هوشمندانه و هوشیارانه اقدامات طرف مقابل را رصد کنیم» گفت:  باید اطمینان حاصل کنیم که طرف مقابل به‌ویژه جناح‌هایی که به دنبال تنش و درگیری هستند، ‌قادر نباشند که اجرای برجام را با مشکل روبه‌رو کنند.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پس از دریافت نشان درجه اول شجاعت گفت: این مراسم آیین همدلی و همراهی با قوای سه‌‌گانه در پیشبرد اهداف نظام در حوزه سیاست خارجی است. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که در روند مذاکرات زمینه‌ رفع تحریم‌ها، دستاوردها و زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای حفظ شد، تأکید کرد:  فعالیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه، بهسازی و نوسازی رآکتور اراک و ساخت نیروگاه‌های جدید ادامه خواهد یافت.  مقرر است تا خدمات و دستاوردهای این صنعت در حجم وسیع در خدمت بخش صنعت، کشاورزی و سلامت قرار گیرد.
گفتنی است در این مراسم که طی آن از دست‌اندکاران مذاکرات هسته‌ای تجلیل به عمل آمد، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «نشان درجه یک شجاعت»، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «نشان درجه دو لیاقت و مدیریت»، حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده و مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه «نشان درجه سه لیاقت»، پژمان رحیمیان، عضو تیم مذاکره‌کننده نماینده سازمان انرژی اتمی در مذاکرات و غلامحسین محمدنیا، عضو تیم مذاکره کننده، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مشکان مشکون، رسول دری اصفهانی «نشان درجه سه خدمت»، اسماعیل بقایی دبیر ستاد اجرای برجام، سیدحسین سادات میدان مشاور رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، بهزاد صابری نماینده ایران در کانال خرید برجام، محمد امیری نماینده سابق سازمان انرژی اتمی در مذاکرات هسته‌ای«لوح زرین سپاس» از دست رئیس جمهوری دریافت کردند. علی اکبر صالحی در سخنان خود پس از دریافت نشان شجاعت از محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و حسین فریدون به خاطر خدمات خالصانه در طول مذاکرات قدردانی کرد و گفت: باتوجه به نزدیکی دوستان به دفتر رئیس‌جمهوری اسامی آنها از فهرست دریافت‌کنندگان نشان‌های افتخار حذف شد.

 

دیدگاه‌های دیگران

خ
خاوری |
مخالف 0 - 0 موافق
با سلام/ نشان لیاقت پاسداشت زحمات مردان و زنان بزرگ در لحظات تاریخی است/ برای کارهای تاریخی باید تصمیم های سخت گرفت/تصمیم هایی که این بزرگان به درستی اتخاذ کردند / ای کاش این مهم زودتر انجام می شد / باید به این بزرگان تبریک گفت / باشد که ما هم فراموش نکنیم آنها در یک برهه تاریخی حساس چه کردند / و تیغ بی رحم بی انصافی را بر آنها روا نداریم / هستند و بودند بزرگانی که همین مسیر را پیمودند ولی گذشت ایام و بی رحمی ما آنها را به گوشه ای پرتاب کرد و دست بی احساس بدگمانی و فراموشی از آنان خاکستر نشین پدید آورد

تعداد بازدید :  824