شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
وزیر آموزش و پرورش:
اختیارات مدارس افزایش می‌یابد

شهروند| وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تمرکززدایی در این وزارتخانه تأکید کرد. به گفته او، لازمه تمرکززدایی در دستگاه‌ها تحول در نظام اداری است.
علی‌اصغر فانی در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان این‌که دبیرخانه قلب سازمان است و ورودی‌ها و خروجی‌های سازمان از دبیرخانه می‌گذرد، گفت: «دبیرخانه‌ها رکن اصلی بروکراسی هستند. بروکراسی یعنی حاکمیت دفاتر و اگر دبیرخانه‌ها نباشند، بروکراسی هم نخواهد بود و به این ترتیب سوابق اداری از بین می‌رود. نقش دبیرخانه‌ها نقش کلیدی است و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید تلاش کنند که قلبشان سالم بتپد.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در سال‌های اخیر ورود فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات کمک کرده است که روال دبیرخانه‌ها روان و سالم اداره شود، ادامه داد:  «البته لازمه این کار توسعه زیرساخت‌های فناوری است و گاهی ممکن است به اداره‌ای مراجعه کنید و آنها کار شما را انجام دهند و بگویند سیستم قطع شده است و این به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌هاست، البته در سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است.»
فانی گفت: «لازمه توسعه دولت الکترونیک فراهم شدن زیرساخت‌های مربوط است که امیدواریم شاهد توسعه آن در کشور باشیم.»
او در ادامه به ارایه گزارشی فشرده از آموزش و پرورش پرداخت:   «این وزارتخانه‌ عهده‌دار 105‌هزار مدرسه است که در سطح ایران پراکنده است و در نقاطی از کشور مدرسه داریم که هیچ دستگاه دولتی حضور ندارد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز این مدارس قرار گرفته است. همه این 105‌هزار مدرسه دبیرخانه دارند. همه اینها درحالی است که باید توجه کرد که 110 مدرسه تک دانش‌آموزی و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز داریم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «هر‌سال 130‌میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود و انرژی مضاعفی از همکاران ما را صرف می‌کند. درحال حاضر کتاب‌های درسی‌ سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ آماده توزیع هستند و کتب‌سال تحصیلی 96-95 زیر چاپ قرار دارد و تعدادی نیز از چاپ خارج شده است درواقع چاپ کتاب‌ها در هر‌سال یک پروسه 14 ماهه را طی می‌کند.»
فانی با اشاره به این‌که حجم مکاتبات در این وزارتخانه بالاست، ادامه داد: «با اتخاذ سیاست تمرکززدایی به دنبال آن هستیم اختیارات مدارس و 750 منطقه آموزشی که داریم را افزایش دهیم. در این صورت به‌طور طبیعی از حجم مکاتبات کاسته خواهد شد.»


تعداد بازدید :  187