شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
تند باد 70 کیلومتری پایتخت را نگران کرد
تهران در همهمه طوفان
تند باد، بیماران ریوی را 16 درصد و بیماران قلبی را 5 درصد افزایش داد

شهروند|  خبری از تاریکی ناگهانی نبود. طوفان این بار شبانه راهی پایتخت شد و آسمانی که رو به تاریکی گذاشته بود را قهوه‌ای کرد. خاک بود که بر سر و روی پایتخت‌نشینان می‌بارید و صاعقه‌های پیاپی خبر از ساعاتی پر التهاب می‌داد. نم باران که گرفت، خاک، گل شد و باران گل را راهی شهر کرد. همه فرار می‌کردند، تا پناهگاهی پیدا کنند. رهگذری با اشاره به باران قهوه‌ای که می‌بارید، پیش‌بینی می‌کرد که «همه بیمار خواهند شد، هرکس که زیر این باران مانده، فردا بیمار است.»  طوفان که گذشت، خبرها از وقوع طوفان 70 کیلومتری در تهران و استان البرز، حکایت می‌کردند که دید افقی را به کمتر از 100 متر کاهش داد، برق بخش‌هایی از شهرستان‌های کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ را قطع کرد و چند اصله درخت را در استان البرز شکست. در پی این وضع سازمان مدیریت بحران کشور دستگاه‌های امدادی را به حالت آماده‌باش درآورد.
طوفان 3 مصدوم داشت
طوفان در ساعتی به تهران رسید که کمی از بار ترافیکی و تردد شهروندان در سطح شهر کاسته شده‌بود، ساعت از 20.30 گذشته بود که طوفانی پر از گرد و خاک راهی پایتخت شد و با این وجود، طوفان سه مصدوم از خود به جای گذاشت. در این باره، حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران با اعلام خبر مصدومیت سه نفر از شهروندان تهرانی در حادثه وزش طوفان دوشنبه شب در پایتخت، به ایرنا گفت:  «در این ارتباط عوامل اورژانس تهران یک نفر از شهروندان را به دلیل پرتاب شی برای ادامه مراحل درمانی به بیمارستان لقمان منتقل کردند و دو نفر دیگر از شهروندان نیز توسط گروه‌های اورژانس در محل بصورت سرپایی مداوا شدند.»  
38 مورد حادثه شکستن درخت،
سقوط داربست و قطع کابل برق
طوفان پر سر و صدایی که ترس را به میان تهرانی‌ها آورده بود، فقط با سر و صدا تهران را پشت سر نگذاشت، به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، دوشنبه شب از ساعت 45: 20 تا 22 توسط شهروندان تهرانی 38 مورد حادثه در زمان وزش طوفان به سامانه 125 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شد.  سیدجلال ملکی هم به ایرنا گفت: «این حوادث شامل شکستن درختان، سقوط داربست، اجسام و قطع کابل برق بوده که آتش‌نشانان در این حوادث خدمات‌رسانی کردند.»
پیش‌بینی طوفان 48 ساعت قبل از وقوع
از خردادماه ‌سال گذشته که طوفان با سرعتی بیش از 100 کیلومتر تهران را پشت سر گذاشت و 5 کشته و 30 مجروح بر جای گذاشت، حواشی بسیاری با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی همراه شد. بسیاری این سازمان را به کوتاهی و عدم پیش‌بینی و حتی ناکارآمدی متهم کردند و از آن روز پیش‌بینی‌های این سازمان زیر ذره‌بین رفت. این بار طوفان، این سازمان را غافلگیر نکرد و گفته می‌شود که این طوفان 48 ساعت قبل از وقوع پیش‌بینی شده بود. در این باره، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، با تأکید بر این‌که طوفان دوشنبه شب تهران و استان البرز 48 ساعت پیش از وقوع پیش‌بینی شده بود، گفت: «سرعت این طوفان بین 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت بود و هنگام گذر آن افق دید در تهران به 50 متر کاهش یافت.» احد وظیفه به ایرنا گفت: «پیش از وقوع این طوفان اخطاریه آن به تمام سازمان‌ها و نهادهای امدادی ارسال شده بود تا تمام دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم برای امدادونجات احتمالی را داشته باشند.» او منشا طوفان دوشنبه شب استان تهران و البرز را سیستم الگوی درحال گذر تابستانی اعلام کرد و ادامه داد: «سیستم الگوی تابستانی درحال گذر با دریافت انرژی زیاد از خورشید و گرم شدن سطوح پایین جو و همچنین وجود رطوبت در تراز میانی جو، موج ناپایداری ایجاد می‌کند که نتیجه آن وقوع طوفان در این دو استان است.»به گفته او، ترکیب باد گرم و وضع سطح زمین در جنوب و غرب استان تهران و استان البرز که به کانون گرد و خاک تبدیل شده‌اند باعث ایجاد این قبیل از طوفان‌ها می‌شوند.
پایتخت در هراس، وقوع طوفان پس از زلزله
طوفان درحالی دوشنبه شب، راهی تهران و البرز شد که چند روز پیش زلزله‌ای شرق استان تهران را لرزانده بود و بسیاری از پایتخت‌نشینان هم این لرزش را حس کرده بودند. هنوز ترس از وقوع زلزله و وضع نارنجی که نیروهای امدادی پایتخت را به حالت آماده‌باش در آورده بود، از ذهن تهرانی‌ها بیرون نرفته بود که طوفان راهی شهر شد و صاعقه‌های پی در پی ترس را به میان پایتخت نشینان آورد.  در این میان، خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که از احتمال 80‌درصدی وقوع زلزله در این شب حکایت داشت، خبری که به  قول رئیس شورای شهر تهران نقل شده بود و گفته می‌شد که مهدی چمران به صورت زنده در شبکه خبر اعلام کرده است که «امشب زلزله بزرگ پایتخت، به احتمال 80‌درصد میاد. طوفان کرج- تهران مقدمه زلزله بزرگ تهران است. همه نیروهای امدادی هلال‌احمر و آتش‌نشانی آماده‌باش هستند.» در این پیام که شایعات وقوع زلزله را قطعی کرده بودند به مردم توصیه شده بود که تا حد توان در فضای باز بخوابند. ترس از زلزله‌ای که در روزهای گذشته، خبرهای بسیاری در باره آن شنیده شده بود، در کنار طوفانی که شبانه به پایتخت آمده و صاعقه‌هایی که خواب را از چشم تهرانی‌ها ربوده بود، ترس از وقوع فاجعه را به میان تهرانی‌ها آورد.
هوای تهران در آستانه اضطرار قرار گرفت
در ادامه طوفان، هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 187، در آستانه اضطرار قرار گرفت. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به مهر گفت: «هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون روی عدد ۱۸۷در۲۴ساعت گذشته در آستانه اضطرار قرار گرفت اما با بارش باران درحال حاضرکیفیت هوا بهبود یافته است. »
پیش بینی طوفانی بودن پایتخت تا چهارشنبه
پایتخت درحالی دوشنبه شب ملتهبی را پشت سر گذاشته بود که از ظهر دوشنبه تمام پیش‌بینی‌ها از ناآرام بودن هوای تهران تا روز چهارشنبه حکایت داشتند. پیش‌بینی شده بود که هوای تهران تا روز چهارشنبه ناسالم و پر از گرد و غبار است. این درحالی بود که  دیروز پس از طوفان دوشنبه شب، آرامش در پایتخت برقرار بود. هوای نیمه ابری و کمی خنک نشانی از طوفان شب گذشته و طوفانی که پیش‌بینی شده بود عصر دوباره به پایتخت بیاید نداشت. اما با این حال مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، پیش‌بینی کرد که تندبادی با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت به پایتخت بیاید. احد وظیفه همچنین پیش‌بینی کرده بود که «گرد و غبار عصر دوشنبه و اوایل شب گذشته در پایتخت منشا داخلی از دشت‌های جنوبی استان و هم منشا خارجی شامل گرد و غبار عراق خواهد داشت.» تا لحظه نوشته شدن این گزارش، در سطح شهر تهران از وقوع طوفانی که تمام پیش‌بینی‌ها از آن خبر می‌دادند، نبود، اما اگر طوفان سه‌شنبه شب هم راهی پایتخت شود، برای نخستین بار تهران دو روز پیاپی زیر سایه طوفان خواهد بود و تندبادهای 70 کیلومتری تهران را در دو روز متوالی پشت سر خواهند گذاشت.
سیلاب در 11 استان کشور
وظیفه همچنین یادآوری کرد که «به علت رگبار، صاعقه و بارش شدید محلی، رودخانه‌های فصلی در استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، ارتفاعات شمال تهران، مناطق شمال سمنان، زنجان، قزوین، اردبیل و مناطق جنوبی استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، به صورت موقت سیلابی خواهند شد.»
توقف فعالیت معادن شن و ماسه تهران
پس از وقوع طوفان و بارش باران گل بر سر پایتخت‌نشینان، کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، فعالیت معادن شن و ماسه تهران را در دیروز و امروز تعطیل کرد. به گزارش خبرنگار مهر، درجلسه دیروز کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران که به دلیل قرار گرفتن هوای تهران در شرایط اضطرار با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد ۱۸۷ و شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون روی عدد ۲۵۲، تشکیل شد، توقف فعالیت معادن شن و ماسه تهران به تصویب رسید.
صاعقه در ایلام 2 نفر را مجروح کرد
در کنار تهران و البرز، دیروز آرامش از استان‌های گیلان، مازندران، ایلام، قم و... هم رفته بود. در ایلام، صاعقه دو نفر را مجروح کرد. حمید دانیالی بخشدار سرابباغ از توابع شهرستان آبدانان به ایرنا گفت:  بر اثر صاعقه دو دامدار در منطقه روستایی ژیور مجروح شدند. این دو نفر از دامداران عشایر منطقه روستایی بودند که بر اثر اصابت صاعقه زخمی شدند.
بارش باران و طوفان شدید در مازندران
بارش باران سیل آسا و طوفان شدید در روز گذشته در مازندران، باعث قطعی برق،‌ سیستم‌های مخابراتی و آبگرفتگی معابر شهری شد. به گزارش فارس، بارش شدید باران و وقوع طوفان در ساری، این شهر را به رودخانه سیل آسا تبدیل کرد. این بارش موجب قطع درختان و سقوط آنها  روی چندین خودروی پارک شده در خیابان‌ها، غافلگیری مسافران، سقوط تابلوهای واحدهای تجاری و اداری و همچنین قطع شدن خطوط مخابرات و برق شد.بارش باران موجب ریزش کوه در محور اسالم - خلخال شد. بارش شدید باران که از دوشنبه شب در برخی مناطق استان گیلان آغاز شده، موجب آب شستگی حاشیه راه‌ها  وجاری شدن سیلاب دربرخی از محورهای ارتباطی استان شده است.


تعداد بازدید :  579