شماره ۶۲۷ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی دولت در سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور:
سال آینده 3‌هزار‌ میلیارد تومان به اعتبار آموزش‌وپرورش اضافه می‌شود

شهروند| «شرایط کنونی جهان، تحول نظام آموزش‌وپرورش را می‌طلبد و تعلیم و تربیت معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه علاوه بر این‌که دانش‌آموزان را متدین و ایثارگر تربیت می‌کند باید انسجام اجتماعی را هم تدوین کند.» این یکی از جمله‌های مهم پیام «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری به سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور است.
سی‌و‌دومین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور دیروز در سالن همایش‌های برج میلاد شروع شد و تا 14 مرداد ادامه دارد.
پیش از شروع اجلاس، برنامه ورزش صبحگاهی هم بود و البته همه مهمانان ورزش کردند؛ رسم ورزش صبحگاهی در اجلاس روسای آموزش و پرورش از زمان وزارت حمیدرضا حاجی بابایی در دولت دهم گذاشته شد و دیروز هم علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش مجلس، معاونان وزیر و روسای ادارات آموزش و پرورش هم پیرو این رسم، دیروز در سالن همایشهای برج میلاد ورزش کردند.
 افتتاحیه اجلاس امسال اما هم پیام مهمی از سوی رئیس‌جمهوری داشت و هم سخنرانان مهمی که آمده بودند بیشتر یک موضوع را یادآوری کنند؛ ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش ایران.
«حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری یکی از کسانی بود که دیروز به این اجلاس آمده بود و یک ماموریت ویژه داشت؛ خواندن پیام رئیس‌جمهوری در سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور. در ابتدای پیام حسن روحانی به این اجلاس آمده است: «سی‌ودومین اجلاس مدیران روسای آموزش‌وپرورش کشور و حضور شما گرامیان فرصت مغتنمی فراهم آورده تا با هم به مشکلات دستگاه تربیتی بیندیشیم و برای شکوفایی کودکان عزیزمان تدبیر کنیم. اصل ۴۴ قانون اساسی دولت را موظف در امر آموزش‌وپرورش کرده است و این وظیفه خطیر فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش‌وپرورش همراه با دین، خانواده و غیره شرایط بهتر را برای زیست آینده رقم بزند.»
در بخش دیگری از پیام رئیس جمهوری آمده است: «امروز باید پاسخ دهیم که آموزش‌وپرورش چگونه می‌تواند در اصلاح رفتارهای فردی و در شکل‌گیری کارهای اجتماعی ایفای نقش کند. اهمیت انسجام اجتماعی به‌عنوان یکی از برکات آموزش‌وپرورش در دنیای کنونی به‌حدی است که مرزهای جغرافیایی را به حدود و مرزهای فرهنگی رسانده است.»
روحانی در ادامه این پیام با تأکید بر حراست از انسجام اجتماعی در آموزش‌وپرورش آورده است: «سامانه تعلیم و تربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای جز توسعه احترام به تمامی هویت‌های ملی، پرچم، زبان، خط رسمی و میراث فرهنگی ندارد. آموزش‌وپرورش باید به آرمانخواهی و ایجاد چشم‌اندازهای روشن توجه خاصی نشان دهد و تحقق شعار هر دانش‌آموز یک مهارت را در آنان تقویت کند.»
سخنگوی دولت گفت: به‌رغم همه مشکلات مالی، دولت مصمم است آنچه که می‌تواند برای ماموریت فاخر تعلیم و تربیت فرزندان انقلاب سرمایه‌گذاری کند. این اعتبارات سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های نظام است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم دیروز به افتتاحیه سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور آمده بود. او در ابتدای سخنانش در این اجلاس گفت که تا پایان‌ سال پرداختی‌های دولت حتما کمتر از آن چیزی است که مجلس شورای اسلامی بالغ بر ۲۳۶‌هزار‌ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است و بودجه ۲۳۰‌هزار میلیاردی عملا قابل تحقق نیست: «اما بودجه وزارت آموزش‌وپرورش بر پایه اعتبار ۲۳۶‌هزار‌ میلیارد تومانی تعیین شده است و جدا از آن اعتبار ۱۳۵۰‌میلیارد تومان نیز برای اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است. در‌ سال آینده بالغ بر ۳‌هزار ‌میلیارد تومان مضاف بر اعتبارات با توجه به وجود رتبه‌بندی معلمان به آموزش‌وپرورش اختصاص می‌دهیم.» نوبخت با اشاره به بودجه‌ سال ۱۳۹۴ ادامه داد: «این بودجه برای ‌سال‌جاری ۲۴‌میلیارد دلار از منابع ارزی بود درحالی‌که رقم بودجه در سال‌های گذشته به چند برابر رقم‌های بیان شده رسیده است و در ‌سال ۱۳۹۰ میزان منابع ارزی بالغ بر ۱۱۸‌میلیارد دلار در بودجه بود و امروز آن عدد به ۲۴‌میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و اگر همین عدد هم محقق شود، قابل تقدیر است.» معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به میانگین دریافتی معلمان از ‌سال ۱۳۹۰ تا‌ سال ۱۳۹۴ اشاره کرد: «میانگین حقوقی معلمان از ۸۳۰‌هزار تومان به یک‌میلیون و ۷۷۰‌هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اعتبارات مصوب هزینه‌ای آموزش‌وپرورش در‌ سال ۹۰ بالغ بر ۱۲‌هزار ‌میلیارد تومان بود و تا‌ سال ۹۴ این عدد به ۲۴‌هزار‌ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و به عبارتی اعتبارات هزینه‌ای در ۴‌سال 2 برابر شده است.»
نوبخت با اشاره به رشد اعتبارات آموزش‌وپرورش گفت: «اعتبارات دولت در‌ سال نخست ۲۱۰‌هزار ‌میلیارد تومان بود که فقط ۱۴۷‌هزار‌ میلیارد آن محقق شد اما با وجود این شرایط، میزان پرداختی آموزش‌وپرورش به ۱۸۴۰۰‌میلیارد تومان رسید و به عبارتی رشد ۱۱۲‌درصدی داشته است. در برابر این افزایش اعتبارات بر تعداد حقوق‌بگیران و دانش‌آموزان نیز افزوده شده است؛ یعنی تعداد دانش‌آموزان از 12‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر به 12‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر افزایش پیدا کرده است و تعداد کارکنان این دستگاه از ۹۴۹‌هزار نفر به یک‌میلیون و ۶۶‌هزار نفر رسیده است.»
او با اشاره به برنامه توسعه ششم ادامه داد: «برنامه ما جامع‌نگر و مسأله‌محور است، در‌ سال ۹۵ تا ۹۹ چند موضوع کشور را حل‌وفصل می‌کنیم و برای تدوین برنامه نیاز به بخشی از احکام داریم و بعضی از احکام که به صورت قانون در برنامه پنجم توسعه آمده و برای کشور لازم است را دوباره در برنامه ششم توسعه با یک بازنگری می‌آوریم.» در ادامه این اجلاس نقشه راه سند تحول بنیادین با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و سخنگوی دولت در سی‎ودومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور رونمایی شد.
علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور گفت: «مسیر توسعه آموزش‌وپرورش همچنان ادامه دارد. امیدواریم در این مسیر توفیق تربیت بهتر برای دانش‌آموزان فراهم شود. در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و به استناد سند تحول آموزش‌وپرورش و تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای این سند به نظر می‌رسد برنامه ششم توسعه که از ‌سال ۹۵ آغاز می‌شود، محلی برای تحقق اهداف سند تحول باشد.»
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «وزارت آموزش‌وپرورش در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه و اجرای سند تحول که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، مُصر است و خوشحالیم که در هفته معلم‌ سال ۹۳ مقام معظم رهبری به ضرورت تهیه نقشه راه در سند تحول بنیادین تأکید داشتند که امروز توفیق پیدا کرده‌ایم نقشه راه را آماده کنیم. سند تحول بنیادین می‌تواند در عرصه تعلیم و تربیت نقش موثری داشته باشد که این سند با حضور آقای نوبخت رونمایی شد.»
مصطفی ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌و‌پرورش یکی دیگر از سخنرانان این اجلاس بود. او در ابتدای سخنانش گفت که پیشنهادات و تجربیاتی که مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور در اجلاس این وزارتخانه ارایه می‌دهند به مرور و پس از ارزیابی اجرایی خواهد شد: «در این رابطه دبیرخانه اجلاس از‌ سال گذشته دائمی شده و یک پایگاه اینترنتی برای این منظور طراحی شده است که روسا و مدیران آموزش‌وپرورش می‌توانند با ورود به این پایگاه از آخرین یافته‌ها و تجربیات در وزارت آموزش‌وپرورش اطلاع پیدا کنند.»
او ادامه داد: «در اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور ‌سال گذشته بر راهنمایی مداوم برای اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی تأکید شد؛ لذا در این رابطه نقشه راه سند آماده شده و امروز در این اجلاس از آن رونمایی شد.»
سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور با شعار «تحول آموزش‌وپرورش امروز، بالندگی فردا» در 3 روز برگزار می‌شود.


تعداد بازدید :  304