شماره ۶۲۵ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
اين دو حادثه 4 كشته و 30 مصدوم برجا گذاشت
بندرعباس در شوک 2 حادثه آتش‌سوزی
هتل هرمز و مجتمع ستاره جنوب این شهر در محاصره آتش بودند در يكي از اين عمليات‌ها مامور آتش‌نشانی با از خود گذشتگی به شهادت رسید

شهروند| دو حادثه آتش‌سوزي مرگبار در بندرعباس، به فاصله 17 ساعت، مرگ تلخ 4 نفر را رقم زد. در ميان كشته‌شدگان، آتش‌نشان فداكاري بود كه با انتقال ماسك صورتش به يك مصدوم، دچار ايست قلبي شد و جان باخت.
ساعت 30: 09 صبح روز پنجشنبه بود كه شعله‌هاي آتش از مجتمع ستاره جنوب بندرعباس، زبانه كشيد و هرلحظه بيشتر و بيشتر شد. دود ناشي از اين آتش‌سوزي آن‌قدر زياد بود كه نفس‌كشيدن را براي مردم سخت كرده بود. مجتمع ستاره جنوب 9 طبقه‌ای، که 6طبقه آن مسکونی با 48 واحد و 3 طبقه دیگر تجاری و شهربازی و سینما درحالی در محاصره آتش قرار گرفته بود که مردم در بخش‌های تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی ازجمله شهربازی و سینما حضور داشتند.عده‌اي موفق به فرار از ميان شعله‌ها شدند و بعضي‌ها در آتش گرفتار شدند. آنها راه فراري را براي خود نمي‌ديدند و تا حضور آتش‌نشانان منتظر ماندند. ماموران آتش‌نشاني بندرعباس وقتی به محل حادثه رسيدند، عمليات‌ خود را آغاز كردند. اما عده‌اي كه در ميان شعله‌ها و دود گرفتار شده بودند، نتوانستند جان سالم به در ببرند و  3 نفر از آنها خفه شدند و جان خود را از دست دادند. مصدومان ديگر يك به يك از محل حادثه به بيرون منتقل شدند. احمد پویافر فرماندار بندرعباس درباره اين حادثه گفت: «در اين آتش‌سوزی 3 نفر جان باختند که علت مرگ این 3نفر خفگی بر اثر استنشاق دود بوده است. این  3 نفر از اعضای یک خانواده بودند که جان خود را از دست دادند. همچنین در این حادثه 26نفر مصدوم شدند که حال یک نفر از آنها وخیم است.»همچنين در ادامه دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اين باره گفت:  «حال یکي از مصدومان این حادثه، مناسب نیست. اين مصدوم از ساختمان مجتمع به پايين افتاده است و با توجه به شکستگی‌های متعدد ازجمله در جمجمه و مشکلات مغزی در بخش ICU بیمارستان تحت مراقب ویژه قرار دارد. درحال حاضر نيز هیچ‌کدام از مصدومان این حادثه دچار سوختگی نشده‌اند و بقيه مصدومان نیز به علت ناراحتی تنفسی به بیمارستان منتقل شدند.»مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: «21 نفر از مصدومان به بیمارستان شهید محمدی، دو نفر از کودکان مصدوم به بیمارستان کودکان و  3 نفر دیگر نیز به بیمارستان صاحب‌الزمان بندرعباس منتقل شدند.»فرجام دانش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در اين باره گفت:  «اين آتش‌سوزی از طبقه شهربازی این مجتمع آغاز شد و هنوز علت دقیق وقوع این حادثه مشخص نیست.»مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس درخصوص طولانی شدن روند اطفای حریق، ادامه داد:  «ما با سه تیم کار می‌کردیم که دو تیم کار نجات مردم و یک تیم کار اطفای حریق را انجام می‌دادند. کار اطفای حریق نيز از نظر فنی به شکل مشخصی انجام شد چون احتمال داشت دود بیشتر موجب خفگی شود.»
17 ساعت بعد و حادثه‌اي ديگر
هنوز 24 ساعت از اين حادثه نگذشته بود كه ساعت 30: 02 شب، آتش‌نشانان بندرعباس بار ديگر براي خاموش كردن آتش‌سوزي ديگري اعزام شدند، عملياتي كه آخرين ماموريت يكي از آتش‌نشانان شد. آنها راهي هتل هرمز بندرعباس شدند تا عمليات خود را براي مهار تش‌سوزي در اين هتل آغاز كنند. اما اين آتش‌سوزي هم با تلخي پايان يافت. وقتي ماموران آتش‌نشاني به محل حادثه اعزام شدند، عمليات اطفای حريق را آغاز كردند، آنها پيش از انجام هركاري 57 مسافر گرفتار شده در ميان شعله‌هاي آتش را نجات دادند. وقتی به مرحله خاموش كردن آتش‌سوزي رسید يكي از آتش‌نشانان بر اثر استنشاق دود زياد جان خود را از دست داد. اين آتش‌نشان برای نجات جان یکی از مصدومان ماسک خود را از صورتش برداشت و به فرد مصدوم زد که همین موضوع سبب استنشاق بیش از حد گاز کربنیک و ایست قلبی این آتش‌نشان فداکار شده است.فرجام دانش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس درباره اين حادثه نيز گفت: «این آتش‌سوزی ساعت 30: 02 بامداد جمعه در طبقه «اول» رخ داد و کار اطفای حریق توسط نیروهای آتش‌نشانی صورت گرفت كه 58 نفر از مسافران هتل نیز با عملیات صورت گرفته نجات یافتند. اما در این حادثه یکي از نیروهای آتش‌نشان به نام «برکت جوذری» که چندین مسافر را نجات داده بود، دچار خفگی شد و پس از یک ساعت جان خود را از دست داد.»
مرحوم جوذری در عملیات اطفای حریق
 ستاره جنوب نیز حضور داشت
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری  بندرعباس با اشاره به درگذشت یکی از آتش‌نشانان این سازمان، گفت: «برکت جوذری، درحالی در عملیات نجات 57 نفر در هتل هرمز شرکت کرد که چند ساعت پيش از آن نیز در عملیات اطفای حریق ستاره جنوب حضوری موثر داشت.»فرجام دانش با اشاره به سخت‌گیری‌های فراوان در جذب نیروهای آتش‌نشانی، افزود: «این سخت‌گیری‌ها از نظر جسمانی، روانی و تعلیمات مورد نیاز صورت می‌گیرد، زیرا این افراد قرار است در سخت‌ترین شرایط ممکن جان افراد گیر افتاده را نجات دهند. برکت جوذری نيز که در عملیات اطفای حریق هتل هرمز به شهادت رسید، از نیروهای پرتلاش و دلسوز مجموعه آتش‌نشانی بود. وی از شدت فعالیت و استشمام دود و گازهای کشنده پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. این آتش‌نشان متولد 1359 و 17‌سال تجربه داشت. وی دارای چهار فرزند و فرمانده شیفت ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی بندرعباس بود.»
نجات 40 مسافر خارجی
در آتش‌سوزی هتل هرمز بندرعباس
در ميان مسافراني كه در هتل هرمز از مرگ نجات يافتند 40 نفر از آنها خارجي بودند. فرجام دانش مدیرعامل سازمان آتش‌‌نشانی شهرداری بندرعباس در اين باره نيز  گفت: «در این عملیات 57 نفر از مسافران که 40 نفر آنها خارجی نیز بودند، نجات داده شدند.»
در مورد ستاره جنوب هشدار داده بودیم
فرجام دانش همچنين در ادامه با ابراز تأسف از جان باختن چند نفر از شهروندان به دنبال حادثه آتش‌سوزی در بازار ستاره جنوب و تسلیت به خانواده‌های افراد درگذشته، گفت: «بی‌توجهی به نکات ایمنی در وقوع این حادثه و گسترش آن نقش زیادی داشت. چراكه پيش از اين هشدارهای زیادی به مجتمع‌های تجاری ازجمله مجتمع ستاره‌جنوب برای جدی گرفتن نکات ایمنی و نصب سیستم اطفا و اعلام حریق شده بود که بخشی از خسارات وارده ناشی از عدم توجه به این نکات بوده است.»مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با تأکید بر این‌که خودروهای آتش‌‌نشانی در کمتر از 2 دقیقه در محل وقوع حادثه حضور یافتند، گفت: «در این عملیات تعداد 20 خودروی آتش‌نشانی و بیش از 80 نیروی آتش‌نشان با تجهیزات مورد نیاز انفرادی و عمومی آتش‌سوزي را خاموش كردند و جان مصدومان و افراد حبس شده در مجتمع را نجات دادند. همچنين شهردار و مدیران بخش‌های مختلف شهرداری بندرعباس نيز در صحنه‌های این حادثه حضور داشتند.»دانش از مصدومیت 4 نفر از آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس در این عملیات خبر داد و گفت:  «این افراد با دانش و تجربه کافی از حوادث مختلف، به وظیفه خود عمل کردند.»
اتصال برق علت آتش‌سوزی‌های بندرعباس
پس از چند ساعت از وقوع اين دو حادثه تلخ در بندرعباس كارشناسان علت اين آتش‌سوزي‌ها را اتصال برق اعلام كردند.احمد پویافر، فرماندار بندرعباس در مورد آتش‌سوزی هتل هرمز بندرعباس، گفت: «آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های طبقه دوم این هتل آغاز و به قسمتی از راهروی طبقه دوم سرایت کرد که موجب گستردگی آن شد. طبق گفته‌های نخست مسئولان عامل این حادثه اتصال برق یکی از اتاق‌های طبقه دوم بوده است ولي علت اصلي اين آتش سوزي درحال بررسي است.» فرماندار بندرعباس درخصوص علت حادثه آتش‌سوزی مجتمع ستاره جنوب نیز گفت: «این حادثه در پی اتصال برق اتاق سرور طبقه سوم این مجتمع یا همان شهربازی رخ داده است که براساس گفته‌های مسئولان کابل کولر ضعیف بود و موجب بروز اتصال برق و آتش‌سوزی شد. اما هنوز از میزان خسارت شهربازی و سینما مجتمع ستاره جنوب بندرعباس اطلاع دقیقی در دسترس نیست و در آینده‌ای نزدیک میزان این خسارت به اطلاع عموم می‌رسد.» در حال حاضر شرایط در مجتمع تجاری ستاره جنوب به حالت عادی بازگشته است و هنوز كارشناسان درحال بررسي زواياي پنهان اين دو حادثه  هستند.


تعداد بازدید :  530