شماره ۹۷۹ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» مخارج ایرانیان در زمینه آرایش و جراحی زیبایی را با کالاهای فرهنگی مقایسه می‌کند
زیبایی گران‌تر ازفرهنگ
سهم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی 3 برابر بزرگتر از سهم‌مان در بازار کتاب است هزینه سالانه آرایش در ایران بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود و معادل سینمای ژاپن است

مریم شکرانی- شهروند|  مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط 4.5‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند، این درحالی است که آلمانی‌ها تنها 1.5‌درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز 1.7‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند. براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود 2.1‌میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند. درواقع زنان ایرانی حدود 3 برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه می‌کنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران 80‌هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام می‌شود. البته گفته می‌شود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحی‌های زیبایی وجود ندارد. با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی 0.3‌درصد است. این درحالی است که سهم ایرانی‌ها از بازار جهانی کتاب تنها 0.1‌درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه 445 مرتبه کمتر از آمریکا و 85 بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه می‌کنند.
نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر این اساس، خانواده‌های ایرانی در‌ سال 94 تنها حدود دو‌درصد از درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کرده‌اند که اگر بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود 135‌هزار تومان در ‌سال به دست می‌آید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران 420‌هزار تومان است. درواقع ایرانی‌ها تقریبا 3 برابر هزینه‌ای که برای امور فرهنگی و تفریح‌شان انجام می‌دهند برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.
هزینه آرایش زنان ایرانی
براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم 2.1‌میلیارد دلاری از بازار 7.2 میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارش‌های این انجمن همچنین تأکید شده است نزدیک به 70‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و حدود 15‌میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده لوازم آرایش به شمار می‌آیند. به این ترتیب اگر دلار 3‌هزار تومانی را در نظر بگیریم، ایرانی‌ها سالانه حدود 3‌هزار و 600‌میلیارد تومان برای آرایش خود هزینه می‌کنند. اگر این رقم را به تعداد مصرف‌کنندگان ایرانی لوازم آرایش تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم هر ایرانی سالانه نزدیک به 420‌هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید اقلام آرایشی می‌کند.
براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه مصرف لوازم آرایش در اروپا به‌طور متوسط معادل 90 یورو است. این درحالی است که این شاخص در آلمان 158 یورو، در فرانسه 160 یورو، در انگلیس 161 یورو، در ایتالیا 154 یورو و در اسپانیا 137 یورو است. اگر هر یورو را معادل 4‌هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود 360‌هزار تومان است. بر این اساس آلمانی‌ها 632، فرانسوی‌ها 640، انگلیسی‌ها 644، ایتالیایی‌ها 616 و اسپانیایی‌ها 548‌هزار تومان در‌ سال صرف خرید لوازم آرایش می‌کنند. صرف نظر از تفاوت قیمت لوازم آرایش در ایران و اروپا، اگر بخواهیم این سرانه را با درآمد شهروندان کشورهای مختلف مقایسه کنیم.
براساس آمار موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ، میانگین درآمد سالانه ایرانی‌ها 3.1‌هزار دلار است. این در شرایطی است که میانگین درآمد سالانه آلمانی‌ها 14هزار دلار، فرانسه 12.5‌هزار دلار، انگلیس 12.3‌هزار دلار، ایتالیا 6.8‌هزار دلار و اسپانیا 7.2‌هزار دلار است. این درحالی است که درآمد سالانه شهروندان ایرانی تنها 3.1‌هزار دلار برآورد شده است.
بر این اساس، متوسط درآمد سالانه شهروندان ایرانی معادل 9‌میلیون و 300‌هزار تومان در‌ سال برآورد شده است و با این حساب ایرانی‌ها معادل 4.5‌درصد از درآمد سالانه خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص می‌دهند. این درحالی است که آلمانی‌ها تنها 1.5درصد، فرانسوی‌ها 1.7درصد، انگلیسی‌ها 1.7درصد، ایتالیایی‌ها 3‌درصد و اسپانیایی‌ها 2.5‌درصد از درآمد خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص می‌دهند. با این اعداد و ارقام می‌توان گفت ایرانی‌ها تقریبا 3 برابر آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها لوازم آرایش می‌خرند.
جراحی بینی در ایران 7 برابر آمریکا
جراحی زیبایی در ایران گردش مالی 200‌میلیارد تومانی دارد و گفته می‌شود ایران و برزیل رکورددار جراحی زیبایی در جهان هستند. این در حالی است که انجمن جراحان فک و صورت با تأکید بر این‌که سیستم آماری دقیقی برای ثبت جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد، میزان جراحی پلاستیک سر و گردن در کشور را حدود 80‌هزار مورد برآورد کرده است. این در حالی است که از سایر اعمال زیبایی نظیر جراحی سینه و شکم و... چشم‌پوشی کنیم.
براساس اعلام جامعه بین‌المللی جراحی پلاستیک ISAPS سالانه 23‌میلیون جراحی زیبایی در جهان انجام می‌شود؛ درواقع 0.3‌درصد از جراحی‌های زیبایی جهان در ایران انجام می‌شود. این در شرایطی است که ایران سهم یک‌درصدی از جمعیت جهان را در اختیار دارد. البته جراحی زیبایی در سایر کشورهای جهان نیز پرطرفدار است. بنا به آمار جامعه بین‌المللی جراحان پلاستیک در انگلستان سالانه 50‌هزار جراحی زیبایی انجام می‌شود که جراحی زیبایی سینه، پلک و گردن جزو محبوب‌ترین جراحی‌ها در این کشور است. انجمن جراحان فک و صورت ایران تأکید می‌کند كه میزان جراحی بینی در ایران 7 برابر آمریکاست؛ اما این موضوع به معنی بی‌میلی آمریکایی‌ها به جراحی زیبایی نیست و گزارش جامعه بین‌المللی جراحی پلاستیک نشان می‌دهد آمریکا و برزیل از رکوردداران بزرگ جراحی پلاستیک در جهان به شمار می‌روند و جراحی سینه، شکم و باسن پرطرفدارترین مدل جراحی در این کشورهاست.
بازار کتاب ایران در تسخیر کتاب‌های کنکور
بر اساس اعلام منابع مختلف گردش مالی کتاب در ایران سالانه حدود‌ هزار‌ میلیارد تومان است. این در حالی است که سازمان کتابخانه‌های کشور حجم قریب به اتفاق این گردش مالی را متعلق به کتاب‌های درسی و کنکور می‌داند و اعلام می‌کند تنها کتاب‌هایی که در ایران بیشتر از 10 بار در‌ سال تجدید چاپ می‌شوند، کتاب‌های کنکور است. گردش مالی کتاب در بازار جهان اما رقم بسیار کلانی است. براساس اعلام انجمن جهانی ناشران، گردش مالی کتاب در جهان 151‌میلیارد پوند و براساس پوند 4500 تومانی معادل حدود 680‌ هزار ‌میلیارد تومان می‌شود. به این ترتیب تنها یک‌دهم گردش مالی کتاب در جهان متعلق به ایرانی‌هاست.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ایران گاهی تا دو دقیقه در روز نیز اعلام شده است و اعداد بالاتر با احتساب زمان خواندن قرآن و ادعیه، صرف وقت در فضای مجازی، مطالعه درسی و... اعلام شده است.
وضعیت کتابخوانی در جهان بسیار متفاوت از ایران است. مطابق آمارهاي جهاني، آمريکايي‌ها روزانه ۲۰ دقيقه، انگليسي‌ها ۵۵ دقيقه و ژاپني‌ها ۹۰ دقيقه از وقت خود را در شبانه‌روز به مطالعه کتاب اختصاص مي‌دهند. همچنین آمارها حاکی از آن است که ایسلندی‌ها در‌ سال 40 کتاب و ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و فنلاندی‌ها 47 کتاب در‌ سال مطالعه می‌کنند و بنا به اعلام یونسکو 91‌درصد مردم ژاپن عادت هر روزه به مطالعه کتاب، مجله و روزنامه دارند.
درآمد سینمای آمریکا 445 و ژاپن 85 برابر سینمای ایران
گردش مالی سینمای ایران در‌ سال گذشته حدود 70‌میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که فروش سینمای آمریکا در یک‌ سال گذشته میلادی چیزی حدود 10.4میلیارد دلار و معادل 31‌ هزار و 200‌ میلیارد تومان، چین 4.8‌میلیارد دلار و معادل 14‌هزار و 400‌میلیارد تومان، ژاپن 2‌میلیارد دلار و معادل 6‌ هزار‌ میلیارد تومان، فرانسه 1.8‌میلیارد دلار و معادل 5‌ هزار و 400‌میلیارد تومان، انگلستان و هند 1.7‌میلیارد دلار و معادل 5‌ هزار و 100‌میلیارد تومان و آلمان و روسیه حدود 1.3‌میلیارد دلار و معادل 3‌ هزار و 900‌میلیارد تومان بوده است.
با این حساب سینمای آمریکا 445 برابر سینمای ایران درآمد دارد. سینمای چین 205 برابر، ژاپن 85 برابر، فرانسه 77 برابر، انگلستان و هند هر کدام به تنهایی 72 برابر و آلمان و روسیه هر کدام 55 برابر سینمای ایران درآمد دارند.
هزینه آرایش ایرانی‌ها بیشتر از درآمد سینمای بالیوود
حالا اگر بخواهیم با استناد به آمار پردرآمدترین بیزنس‌های ایران را شناسایی کنیم باید بگوییم فرهنگ، سینما و کتاب در ایران هیچ جایگاهی ندارند و در مقابل جراحان زیبایی و تاجران لوازم آرایش در کشور ما درآمدهای خیره‌کننده‌ای  دارند.
براساس اعلام بانک مرکزی مردم ایران در‌ سال 94 تنها 2‌درصد از درآمد خود را به تفریح و امور فرهنگی اختصاص داده‌اند. اگر متوسط درآمد سالانه خانوار ایرانی در‌ سال 94 را مطابق با اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حدود 27‌میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانواده ایرانی به‌طور میانگین در‌ سال 540‌هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است که اگر این رقم را به جامعه آماری 4 نفره برای هر خانوار، تقسیم کنیم، هر ایرانی به صورت میانگین سالانه 135‌هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است. اگر بخواهیم این رقم را با سرانه 420‌هزار تومانی لوازم آرایش در ایران مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ایرانی‌ها بیشتر از 3 برابر تفریح و امور فرهنگی برای آرایش خود هزینه می‌کنند.
همچنین اگر بخواهیم سهم 0.3‌درصدی ایرانی‌ها از بازار بین‌المللی جراحی پلاستیک را با سهم 0.1‌درصدی مردم کشور از بازار جهانی کتاب در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم ایرانی‌ها برای ظاهرشان نسبت به مطالعه کتاب 3 برابر سهم بیشتری از بازارهای جهانی به دست آورده‌اند و اگر بخواهیم سهم 2.1‌میلیارد دلاری ایرانی‌ها از بازار لوازم آرایش را در نظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از گردش مالی بالیوود و سینمای انگلستان برای آرایش خود هزینه می‌کنند.


تعداد بازدید :  1060