روزنامه شهروند کد خبر: 32182 تاریخ خبر: ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد دوران مهربانی سرنیامده است <<جمع آوری کمک از عموم>> روشی است جدید در جلب سرمایه مالی لازم برای انجام کارهای اجتماعی. استفاده از این ابزار در عرصه کارآفرینی اجتماعی روز به روز درحال افزایش است. البته باید توجه داشت که این روش به مثابه جانشینی برای روش های سنتی جلب منابع مالی نیست، اما با توجه به نقش روزافزون اینترنت در زندگی امروز، روش<<جمع آوری کمک از عموم>> به صورت آنلاین در میان کارآفرینان اجتماعی نوپا بسیار محبوب است. هر یک از بسترهای <<جمع آوری کمک از عموم>> می تواند ویژگی های خود را داشته باشد اما آنچه که در میان آنها مشترک است این است که کارآفرینان اجتماعی تازه کار، خود و پروژه مورد نظرشان را در این تارنما توضیح داده و از مخاطب می خواهند که با حمایت مالی از آنها به تأثیر اجتماعی مثبت آن پروژه کمک کنند. ازجمله تارنماهای جمع آوری کمک از عموم در ایران، می توان به تارنمای <<مهربانه>> اشاره کرد. مهربانه با هدف ارایه بستری مناسب برای فعالیت های خیریه جمعی در اینترنت راه اندازی شده است و به مرور زمان با درک بهتر و صحیح تر نیازهای سازمان ها و موسسات خیریه عملکردها، خدمات، شرایط و قوانین خود را بروز می کند و شيوه كاري اش به اين شكل است كه پروژه های مهربانه توسط سازمان ها و موسسات خیریه دارای مجوز رسمی تعریف می شوند. هر پروژه هدف کاملا مشخصی دارد، سرمایه موردنیاز آن دقیقا معلوم است و زمان محدودی برای تحقق آن تعریف می شود. مهربانه محدودیتی در تعریف پروژه ها اعمال نمی کند و میزان موفقیت پروژه ها را به مشارکت و حمایت کاربران وابسته می کند. اگر پروژه ای در زمان تعیین شده توانست بودجه هدفش را جذب کند، موفق تلقی شده و پروژه اجرا می شود. درغیر این صورت پروژه لغو شده و هزینه های دریافتی کاربران به آنها برگشت داده می شود. این مدل که به نام <<همه یا هیچ>> معروف است، یکی از کاراترین مدل های جمع آوری کمک های مردمی در فضاهای آنلاین و از سیاست های کلی مهربانه است که دارای منافع زیر است: 1. بهینه است: موسسات و سازمان ها را به سمتی سوق می دهد که حداقل نیازمندی ای را اعلام کنند که با دریافت آن پروژه شان عملی می شود. 2. ایجاد انگیزه می کند: اگر حامیان فعلی ببینند که پروژه دلخواه شان به دلیل عدم حمایت کامل، از دور خارج می شود، با جذب دیگر حامیان سعی می کنند از این امر جلوگیری کنند. تیم ها هم سعی می کنند با جلب نظر حامیان، فضا را به سمت حمایت کامل پیش ببرند. 3. جواب داده است: تجربه های پیشین جهانی کارآیی این سیاست را نشان داده است. دو نوع پروژه در مهربانه قابل تعریف است: 1. پروژه های خیریه بلاعوض: با هدف کمک به یک مورد خاص. 2. پروژه های بازارچه های خیریه خاص: در این پروژه ها، سازمان یا موسسه خیریه، نمونه ای از کالاهایی که توسط افراد تحت پوشش اش تولید می شوند را معرفی کرده و آن را در معرض پیش فروش می گذارد. اگر در بازه مشخص شده تعداد معینی از کالاها توسط حامیان خریداری شود، آن پروژه اجرا شده و در مدت زمان مشخصی بعد از اعلام نتیجه، کالاها برای تحویل به حامیان آماده می شود. این نوع پروژه ها کمک می کند تا فعالیت های افراد تحت پوشش هدفدار شده و در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد. در مهربانه تاكنون 16 پروژه تعريف شده كه 11 مورد آن موفق بوده و تنها 2 پروژه ناموفق داشته است. مابقي پروژه ها همچنان درحال جمع آوري كمك هستند. شما براي كمك به مهربانه، ساده ترین کاری که می توانید بکنید حمایت مالی از پروژه هاست، پس به سايت مهربانه برويد و به پروژه هایی که دوست دارید، کمک کنید. آدرس سايت: mehrabane.ir