روزنامه شهروند کد خبر: 184474 تاریخ خبر: ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی: کاهش قیمت خودرو تأثیری در قیمت قطعه‌سازها ندارد محمدرضا نجفی‌منش: «بخشی از کاهش قیمت در بازار جنبه روانی دارد؛ این کاهش قیمت مقطعی است، چون مشکلات زیرساختی یعنی قیمت‌گذاری دستوری سر جای خود باقی است» ‏ [یزدان مرادی] در روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی در بازار روند کاهشی داشت و دولت اعلام کرد این روند با طرح هایی همچون پیش فروش و فروش فوق العاده تداوم خواهد داشت. این درحالی است که صنایع پایین دستی صنعت خودرو ازجمله قطعه سازها می گویند افزایش 10 و 23 درصدی قیمت کارخانه خودروها تأثیری در کاهش هزینه تولیدات شان ندارد و آنها نیازمند افزایش 35 درصدی قیمت مواد اولیه هستند. محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به <<شهروند>> می گوید: <<قیمت انواع تولیدات قطعه سازها پایین نگه داشته شده، درحالی که هزینه های متعددی ازجمله رشد حدود سه برابری قیمت مواد اولیه، واردات، حداقل دستمزد و ... نیز به تولید اضافه شده است. طرح های اخیر برای قیمت گذاری با نیاز تولیدکننده ها همخوان نیست، بنابراین تأثیری در کاهش هزینه های قطعه سازها ندارد.>> دولت برنامه های متعددی را برای تعدیل قیمت خودروهای داخلی به اجرا درآورده، این برنامه ها چه تأثیری بر تولید قطعه سازها داشته است؟ در ماه های اخیر قیمت بازار انواع خودروهای داخلی بی دلیل افزایش پیدا کرده بود. درواقع قیمت خودروها کاذب بود و رشد دلالی منجر به افزایش آنها شده بود. تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و 23 درصدی محصولات سایپا هم چاره ساز نیست و منجر به تداوم زیان خودروسازها می شود، چون با شرایط بازار و هزینه تولید همخوانی ندارد. نتیجه اینکه خودروسازها نمی توانند بدهی قطعه سازها را پرداخت کنند و تولید خودرو کاهش پیدا می کند. بدهی خودروسازها در ماه های اخیر به قطعه سازها رشد کرده است؟ آخرین پرداخت های خودروسازها در اسفند و فروردین امسال بود که بعد از پرداخت تسهیلات بانکی از سوی دولت اتفاق افتاد، اما درحال حاضر حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهی دارند. تعدیل قیمت خودرو طی روزهای گذشته در کاهش هزینه های قطعه سازها تأثیر داشته است؟ این شکل قیمت گذاری تأثیری بر کاهش هزینه های صنعت قطعه سازی ندارد. قیمت ها در صنعت ما پایین نگه داشته شده است، ضمن اینکه هزینه های دیگری مثل مواد اولیه، حداقل دستمزدها و واردات و ... هم به آن اضافه شده است. ما پیشنهاد افزایش 35 درصدی قیمت تولیدات قطعه سازها را داده ایم و منتظر بررسی وزارت صمت هستیم. هزینه های قطعه سازها در هفته های اخیر چقدر رشد کرده است؟ هزینه های پرسنلی قطعه سازها در سال جاری 40 درصد بیشتر شده است، همچنین قیمت دلار که در اواخر سال 98 به کانال 11 هزار تومان رسیده بود، درحال حاضر حدود 17 هزار تومان شده و چالش ها را بیشتر کرده است. این هزینه ها با رشد 10 و 23 درصدی قیمت کارخانه خودروها جبران نمی شود. اگر با این روند پیش برویم، امکان کاهش تولید خودروسازها و تعدیل نیروها در صنعت قطعه سازی وجود دارد. در روزهای اخیر قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار کاهش داشته است. علت این اتفاق چیست؟ بخشی از کاهش قیمت در بازار جنبه روانی دارد؛ این کاهش قیمت مقطعی است، چون مشکلات زیرساختی یعنی قیمت گذاری دستوری سر جای خود باقی است. پیشنهاد قطعه سازها برای تعدیل قیمت خودروها و بهبود بازار چیست؟ ما پیشنهاد افزایش 50 درصدی قیمت کارخانه خودروها را داده بودیم، اما این اتفاق رخ نداد. باید قیمت گذاری به حاشیه بازار برگردد و دولت از قیمت گذاری دست بردارد. اگر پول قطعه سازها به موقع پرداخت شود و تخصیص ارز هم تسهیل پیدا کند، شرایط به سمت افزایش تولید و تعدیل قیمت ها پیش می رود. درحال حاضر صنعت قطعه سازی به حدود 20 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد .