روزنامه شهروند کد خبر: 168134 تاریخ خبر: ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد چطور کاربرهای تقلبی شبکه‌های مجازی را بشناسیم نشانه شناسی اکانت‌های فیک، تقلبی و ناامن جمعه، وزیر ارتباطات که نحوه استفاده اش از شبکه های اجتماعی به هم نسلانش یعنی دهه شصتی ها نزدیکتر است، در توییتی ‏خبر از تمام شدن بنزین ماشین و در راه ماندنش داد. عکسی هم ضمیمه توییت کرد که او را درحالی که دبه بنزین در دست داشت، نشان می داد. این ‏توییت که یک جور روزمره نویسی بود، با واکنش های مختلفی مواجه شد. بعضی ها با وزیر جوان شوخی کردند، بعضی ها راه ‏حل ارایه دادند و بعضی های دیگر شروع به انتقاد کردند که چرا به فکر تمام شدن بنزینش نبوده است. جالب این که چند مورد ‏از این انتقادها به صورت هماهنگ از طرف چندین کاربر توییتر نوشته شد و حتی دقیقا با همان جمله ها به اینستاگرام هم رسید، ‏یعنی جمله هایی دقیقا مشابه از سوی کاربران مختلف. البته این نخستین بار نیست که تعدادی از کاربران دقیقا با یک جمله ‏بندی مشخص و کلماتی مشابه در مورد یک سوژه خاص اظهارنظر می کنند و جالب این که خودشان هم اظهارنظر همدیگر را ‏لایک می کنند. همین چند وقت پیش یکی از روزنامه ها درباره درآمدهای عادل فردوسی پور از سایت برنامه نود گمانه زنی هایی ‏کرد و این کاربران بلافاصله با هشتگ مخصوص شروع به توییت های یکسان کردند. جالب این که متن توییتی که همه آنها می ‏نوشتند و وانمود می کردند که همین الان به ذهنشان رسیده، غلط املایی داشت و هیچ کدام به این موضوع توجه نکرده بودند. ‏این طور وقت ها همه می دانند که پای حساب های کاربری فیک، تقلبی یا به قول توییتری ها ناامن در میان است. اکانت هایی که ‏گفته می شود به صورت فله ای توسط افراد مشترک اداره می شوند و در بعضی بزنگاه ها سر و کله شان پیدا می شود. اخیرا ‏تلاش در توییتر راه افتاده که کاربران اکانت های اینچنینی را به همدیگر معرفی می کنند تا مسدود شوند، اما از کجا می شود فهمید ‏یک اکانت فیک یا تقلبی و ناامن است؟ کاربران پررنگ شبکه های اجتماعی مخصوصا توییتری ها یک سری نشانه ها برای ‏شناسایی این اکانت ها دارند که اغلب هم درست از آب در می آید.‏ تازه از راه رسیده ‏ نخستین نشانه زمان پیوستن کاربران به شبکه های اجتماعی است. اغلب آنها عمر کوتاهی دارند. نهایتا یک سال یا کمی بیشتر. چون ‏این اکانت ها توانایی تولید محتوای جذاب و نگه داشتن مخاطبان را ندارند، برای همین کسی که آنها را اداره می کند، حساب را پاک ‏کرده و با حساب کاربری و هویتی جدید دوباره شروع به کار می کند.‏ فالو/فالو بک از آنجایی که جذب دنبال کننده و جریان سازی، اصلی ترین ماموریت همه اکانت های ناامن یا همان فیک است، کسانی که پشت این ‏اکانت ها قرار دارند به سرعت شروع به فالو کردن کاربران دیگر می کنند تا آنها هم ترغیب به دنبال کردنشان شوند، این طور می ‏شود که مثلا یک کاربر درحالی که شش ماه از حضورش در توییتر یا اینستاگرام می گذرد، چندین هزار نفر را دنبال کرده و از ‏سوی همان ها هم فالو شده است. به این ترتیب اغلب آنها تعداد دنبال کننده و دنبال شونده نزدیک به هم دارند. ‏ ننویس، بازنشر کن کسانی که این اکانت ها را اداره می کنند، اغلب تعداد زیادی از این حساب های کاربری زیر دستشان است. امکان تولید محتوای ‏مستقل برای هر کدام از آنها را ندارند و اغلب وقتی هدفی داشته باشند، خودشان چیزی تولید می کنند. برای همین هم با مراجعه به ‏صفحه آنها می بینیم که به صورت شبانه روزی درحال بازنشر محتوای تولید شده از طرف دیگران هستند، تا جایی که این سوال ‏پیش می آید که چطور یک نفر فرصت می کند در روز این همه بازنشر داشته باشد. آنها با بازنشر توییت دیگران، هم دل آنها را به ‏دست می آورند و هم به ظاهر پرکار به نظر می رسند. با نگاه کردن به نام کاربری آنها هم می شود یک چیزهایی فهمید، این که ‏اغلب آنها از اسم های عجیب و غریب استفاده می کنند، اما نام کاربریشان که درست زیر اسمشان قرار دارد و کد اختصاصی ‏آنهاست، از مجموع حروف و اعداد تشکیل شده است.‏