روزنامه شهروند کد خبر: 167380 تاریخ خبر: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير هزار و ۶۸۶ حادثه طبیعی بهاری!‏ سعید اصغرزاده معاون سردبیر بنابر تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت بریتانیایی <<میپل کرافت>> انجام شد، ایران پس از اندونزی و بنگلادش در زمره ‏آسیب‎پذیرترین کشورها در مقابل بلایای طبیعی است. تحقیق دیگری که توسط یک مرکز پژوهشی وابسته به سازمان ملل در سال ‏‏۱۹۹۰ انجام شد، نشان می‎دهد در میان ۴۰ نوع سوانح طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۱ مورد آن در ایران قابل شناسایی است.‏ دیروز مهدی رحمتی نژاد، رئیس مرکز اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور، از ثبت هزار و ۶۸۶ مورد حادثه طبیعی ‏در کشور خبر داد و گفت: <<این شمار حادثه طبیعی در سه ماهه نخست سال ۹۸ در سامانه مدیریت اطلاعات حوادث کشور (سما) ‏توسط ادارات کل مدیریت بحران استانداری ها، ثبت و مستندسازی شده است. این تعداد حادثه طبیعی به صورت تقریبی شامل ‏‏۴۴۶مورد زلزله، ۴۶۰مورد سیل و آبگرفتگی، ۲۳۴مورد طوفان، ۲۹مورد تگرگ، ۳۷۸مورد آتش سوزی جنگل ها، ۳۶مورد سرمازدگی و یخبندان، ۱۱مورد ریزش بهمن و ۹۲مورد رانش زمین، در سراسر کشور بوده است.>> این میزان حادثه دربهار 98شاید یک رکورد باشد، به ویژه این که این حوادث معمولا غیرقابل پیش بینی هستند یا حداقل از مدت های ‏طولانی قبل نمی توان وقوع آنها را پیش بینی کرد. با آن که اغلب بلایای طبیعی خارج از کنترل ما به نظر می رسند، ولی خسارات و ‏آسیب های ناشی از آنها، به طور چشمگیری قابل کنترل است. این موضوع ارتباط مستقیمی با عملیات پیشگیرانه توسط ما و ‏نهادهای مسئول دارد. برای مثال استحکام ابنیه در برابر بارهای افقی جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله یا ایجاد پوشش گیاهی و ‏ساخت بندها و سدها جهت کاهش خسارات ناشی از سیل، ازجمله موارد پیشگیرانه است. همچنین عکس العمل صحیح و اصولی نیز ‏می تواند در کاهش آسیب های ناشی از بلایای طبیعی موثر باشد. برای مثال آواربرداری اصولی پس از وقوع یک رویداد ‏زمین لرزه، می تواند به کاهش خسارات و آسیب ها کمک کند. یکی دیگر از راه های کاهش آثار مخرب بلایای طبیعی، آموزش است. ‏آموزش همچنین می تواند به کاهش اثرات روانی منفی در بلایای طبیعی نیز کمک کند.‏ همه این مواردی که گفته شد می تواند به ضرورت حضور و نقش نهادهای امدادی در ایجاد تاب آوری در جامعه اشاره داشته باشد. ‏نمونه اش هلال احمر است که به طور مستمر در عمده حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی حضور دارد و علاوه بر امداد در ‏حوزه آموزش، درمان، حضور مستمر در بحران های ثانویه پس از بحران اولیه و... دخیل است. به قول دکتر پیوندی <<باید هر ‏لحظه آماده مواجهه با بحران باشیم، چرا که ما نخستین ارگانی هستیم که مردم انتظار دارند در سر صحنه حادثه حضور پیدا کنیم.>> تجربه های اخیر و موفقیت های حاصله توسط هلال احمر چه در هنگام بروز حادثه، چه امدادهای روانی پس از حادثه و چه جمع آوری و توزیع کمک های مردمی، نشان از سیر تکاملی و اصلاحی اقدامات هلال و توجه آنان به عنصر سرمایه اجتماعی مردم ‏دارد. شواهد نشان می دهد مسیر مستندسازی در هلال هموار شده و با شفاف سازی عملیات های مالی، حصول اعتماد اجتماعی دو ‏چندان شده است. همه اینها حاکی از بروز تعاملی دوسویه بین هلال احمر و مردم دارد. این یکی از دستاوردهایی است که منجر ‏می شود با شنیدن خبر ثبت هزار و ۶۸۶ مورد حادثه طبیعی در کشور، ترس بر ما مستولی نشود. اما هلال فقط قسمتی از ‏پروسه مقابله با بحران است، اگر به نقش سایر نهادها اشاره نکنیم، اما نمی توان از نقش مردم صرفنظر کرد. آن جا که باید بدانیم ‏چگونه تاب آوری خود و خانواده و خانه و شهرمان را افزون کنیم. آن جا که باید بدانیم چگونه از اخبار وآموزش های صحیح ‏برخوردار باشیم. آن جا که چگونه کمک کردن بهنگام را بدانیم و از حضور هیجانی و خبرسازی اشتباه پرهیز کنیم. آن جا که باید ‏قسمتی از پازل امدادونجات باشیم. پازلی که با فکر و تجربه چینش می شود و با اطمینان می توانیم خود را در اختیار این چینش ‏قرار دهیم. این دانسته ها را هلال به ما انتقال می دهد. بهتر است تا دیر نشده مسیر این دریافت ها و آموزش ها را از کانال های ‏مختلف اطلاع رسانی هلال پیگیری کنیم. دستیابی به آنها خیلی سریع تر ونزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کنیم.