روزنامه شهروند کد خبر: 164519 تاریخ خبر: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد ‏ چرا با پرداخت موبایلی راحت نیستیم؟ ‏ ارزش تراکنش‌های موبایلی در اردیبهشت 0.14‌درصد کمتر شد ‏ شهروند| با وجود روند روبه گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، ابزارهای پرداخت موبایلی نتوانسته اند ‏سهم قابل توجهی را از بازار پرداخت های الکترونیک به خود اختصاص دهند. ابزارهای پرداخت موبایلی ‏حتی با راهکارهایی مثل جایزه دادن هم نتوانسته اند در جلب توجه مردم سهم بیشتری از بازار داشته باشند. آن گونه که آمارها نشان می دهد اپلیکیشین های موبایلی تنها ۱۲.۷ درصد ابزار و ۶ درصد ‏ارزش بازار پرداخت الکترونیک کشور را دارند و ارزش تراکنش های آنها در اردیبهشت ماه نیز ۱۴ صدم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افت کرده است‎.‎ موبایل ها دارنده کمترین ارزش معاملات الکترونیک شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی در کشور (شاپرک) شامل سه نوع ابزار پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی ‏و کارتخوان فروشگاهی است که فعالیت های مربوط به <<خرید کالا و خدمات>>، <<پرداخت قبض و خرید ‏شارژ>> و <<مانده گیری>> از طریق آنها انجام می شود‎. به زبان ساده تر یعنی پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی ‏و کارتخوان کارهایی هستند که شبکه الکترونیکی آنها را انجام می دهد. در بین این پرداخت ها، پرداخت ‏اینترنتی از طریق موبایل کمترین درصد را به خود اختصاص داده که این نشان از بی توجهی مردم به ‏پرداخت های موبایلی است. براساس آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور (شاپرک)، کارتخوان ‏فروشگاهی با سهم ۸۷.۹ درصدی، بیشترین شمار تراکنش های الکترونیکی را در بین سایر ابزارهای پذیرش ‏دارد و پرداخت های موبایلی به طور متوسط کمترین ارزش ریالی را داشته اند. میانگین هر تراکنش پرداخت ‏های اینترنتی در اردیبهشت امسال یک میلیون و ۷۶۰ هزار ریال و متوسط هر تراکنش از طریق ابزار پذیرش ‏موبایلی ۶۰ هزار ریال بوده است‎. ‎تعداد تراکنش های پرداخت موبایلی در اردیبهشت ماه امسال با کاهش 7دهم درصدی مواجه بوده و مبلغ تراکنش های موبایلی نیز ۱۴ صدم درصد افت داشته است‎.‎ دلایل استقبال پایین استفاده از ابزارهای پرداخت موبایلی محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی و فراگیر بودن ‏آنها، عدم نیاز این کارتخوان ها به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل ازجمله مهمترین ‏عوامل سهم بالای کارتخوان های فروشگاهی در پرداخت های الکترونیک و سهم پایین ابزارهای موبایلی هستند. به اعتقاد کارشناسان ‏IT‏ ناامن بودن بستر اینترنت برای استفاده از پرداخت های موبایلی و نیاز ‏به داشتن گوشی هوشمند تلفن همراه باعث کاهش پرداخت های موبایلی شده است.کیوان نقره کار،کارشناس ‏IT‏ درباره این که چرا مردم علاقه زیادی به استفاده از پرداخت های موبایلی ندارند،به <<شهروند>> می گوید: <<وقتی ‏بحث پول و مسائل مالی مطرح می شود طبیعی است که مردم بیشتر محتاط شوند و به هر اپلیکیشنی اعتماد ‏نکنند. به همین دلیل ترجیح می دهند پرداخت های مالی خود را از طریق دستگاه های کارتخوان و بانک ها ‏انجام دهند.جوی هم که در جامعه نسبت به پرداخت های موبایلی و اپلیکیشن ها وجود دارد، این است که ‏فلان اپلیکیشن متعلق به کیست و چه سازمانی از آن پشتیبانی می کند، به همین دلیل راضی نمی ‏شوند که اطلاعات شخصی خود را در آن ثبت کنند. از طرف دیگر نبود نظارت روی کار این اپلیکیشن ها ‏باعث شده مردم ندانند که اگر هنگام استفاده از آنها مشکلی برایشان پیش بیاید، باید به کجا مراجعه کنند. در ‏واقع مردم به دلیل کمبود اطلاعاتی که از این برنامه های پرداخت موبایلی دارند، نمی توانند به آنها اعتماد ‏کنند.>> نقره کار با اشاره به این که برای استفاده از برنامه های پرداخت مالی، فرهنگ سازی مناسبی هم بین ‏مردم انجام نشده، ادامه می دهد: <<یکی دیگر از مهمترین دلایلی که مردم تمایلی به پرداخت های موبایلی ‏ندارند این است که هرگز بستر مناسبی برای آموزش دادن به مردم برای استفاده از این ابزارها وجود نداشته ‏است. ضمن این که تعداد زیاد این اپلیکیشن ها و تنوع بالای آنها هم باعث شده مردم فکر کنند وقتی ساخت ‏این برنامه ها ساده است، پس از نظر فنی هم معیارهای قابل قبولی دارند و نمی توان برای پرداخت های ‏مالی به آنها اعتماد کرد.>>‏