روزنامه شهروند کد خبر: 164420 تاریخ خبر: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد ایرانی‌ها دور مصرف آبمیوه، بستنی، آب معدنی و نوشابه را خط «نکشیدند» تابستانه‌ها در حاشیه امن گرانی فاطمه صفری- شهروند| نوشابه، آبمیوه، بستنی و آب معدنی در آستانه تابستان بازارشان داغ است و ‏برخلاف بسیاری از کالاها که با جهش قیمت مواجه شده اند، مردم حاضر نشده اند از این چند قلم جنس ‏تابستانی دست بکشند. در این میان آبمیوه چیزی حدود 3 برابر سال گذشته جهش قیمت داشته و ‏نوشابه افزایش حدود 70 درصدی قیمت را تجربه کرده، اما انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و ‏سوپرمارکت داران می گویند: <<مصرف نوشابه و آبمیوه <<خدا را شکر>> تغییر چندانی نداشته است.>> ‏ از سویی بستنی و آب معدنی مقابل جهش قیمت ها مقاومت کرده و نگران از دست دادن ‏مشتریان شان بودند. جالب است که بدانید مردم ایران 4 برابر سایر مردم جهان نوشابه مصرف می ‏کنند و در مقابل رکوردشان در زمینه مصرف آبمیوه و آب معدنی در مقابل مردم جهان حرف خاصی ‏برای گفتن ندارند.‏ آبمیوه گران مصرف کنندگان را رویگردان نکرد قیمت آبمیوه های صنعتی در آستانه تابستان 98 حدود 3 برابر شده است. قیمت هر عدد آبمیوه کوچک ‏‏200 میلی لیتری که در ابتدای سال 97 چیزی حدود هزار و 200 تومان بود حالا درست درآستانه ‏تابستان به 3 هزار تومان رسیده است. ‏ البته ولی الله داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه به <<شهروند>> می ‏گوید که 40 کارخانه آبمیوه و کنستانتره در ایران فعالیت می کنند و گرانی ها تاثیری روی مصرف آبمیوه ‏نداشته اند و هیچ کارخانه تولید آبمیوه در ایران تعطیل نشده است. ‏ آب پرتقال و آلبالو محبوب ترین آبمیوه ایران مصرف آب میوه هر ایرانی در تابستان حدود یک لیتر بیشتر از بقیه فصل های سال می شود. این ‏موضوعی است که ولی الله داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه می ‏گوید: <<مصرف سرانه آب میوه های صنعتی پس از انقلاب رونق گرفت، زیرا تا قبل ‏از انقلاب تعداد محدودی از کارخانه ها در این حوزه فعالیت داشتند و بیشتر مردم تمایل به استفاده از ‏آب میوه های طبیعی را داشتند.>> ‏ جالب است بدانید بیشترین میزان آبمیوه صنعتی که در ایران تولید می شود، آب پرتقال و سپس آب ‏آلبالو است. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه، در ایران سالیانه ۲۰ هزار تن ‏آب پرتقال و چیزی حدود یک چهارم آن یعنی بین 4 تا 5 هزار تن آب آلبالو تولید می ‏شود. در مجموع در ایران هم بین 600 تا 700 میلیون عدد آبمیوه یک لیتری و 1.5 میلیارد عدد آب ‏میوه یک نفره مصرف می شود. ایرانی ها میوه تازه را به آبمیوه ترجیح می دهند در این میان بد نیست گریزی بزنیم به سرانه مصرف آبمیوه در ایران و جهان. ایرانی ها یک چهارم ‏مردم جهان آبمیوه می نوشند. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران، سرانه ‏مصرف آبمیوه در ایران 10 لیتر و در جهان این شاخص 40 لیتر است. البته مردم ایران ‏نسبت به سایر همسایگانش در خاورمیانه آبمیوه بیشتری میل می کنند. سرانه مصرف آبمیوه در ‏کشورهای خاورمیانه 7 لیتر و در آمریکای لاتین 5 لیتر است. در این میان اروپایی ها 25 لیتر آبمیوه ‏در سال می نوشند. ‏ با این حال خوب است که بدانید اگر مردم ایران نسبت به سایر مردم جهان تمایل کمتری به آبمیوه ‏دارند، در عوض مصرف میوه تازه در آنها بسیار رواج دارد و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ‏اعلام کرده که میانگین مصرف میوه تازه در جهان به ازای هر نفر 62 کیلوگرم است. این ‏درحالی است که‎ ‎سرانه مصرف میوه‎ ‎در اروپا 117 کیلوگرم، آمریکای شمالی 112 و ایران دو برابر ‏کشورهای توسعه یافته و سه برابر کشورهای درحال توسعه یعنی 158 کیلوگرم است‎.‎ مقاومت آب بسته بندی مقابل گرانی آب معدنی هم از آن دسته کالاهایی است که بازارش در تابستان داغ می شود. در آستانه ورود به تابستان ‏امسال قیمت آب معدنی هنوز نسبت به سال 97 تغییری نداشته است. گرچه نگاهی به روند تغییر قیمت ‏آب بسته بندی شده نشان می دهد که تولیدکنندگان این کالا تلاش کرده اند مقابل جهش قیمت آب ‏معدنی مقاومت کنند. ‏ در سال 94 قیمت یک بطری نیم لیتری آب بسته بندی شده 500تومان و سال 95 قیمت هر بطری نیم ‏لیتری آب به 600 تومان رسید و در سال 96 قیمت آن 700 تومان تعیین شد. در ابتدای سال97 ‏قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان و قیمت آب بسته بندی معدنی ‏و آشامیدنی بزرگ از ۱۱۵۰ به ۱۴۰۰ تومان افزایش یافت. حال در فاز دوم افزایش قیمت این ‏محصولات، قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۸۵۰ به ۱۰۰۰ تومان و قیمت آب ‏بسته بندی معدنی و آشامیدنی بزرگ از ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است.‏ ‏4 درصد ایرانی ها آب بسته بندی می خرند پیمان فروهر، رئیس انجمن تولیدکنندگان آب معدنی به <<شهروند>> می گوید: <<در سال های اخیر ‏سرانه مصرف مردم تغییر نکرده و 3 تا 4 درصد مردم کشور مصرف کننده آب بسته بندی هستند. ‏به عبارتی 1.8 میلیارد لیتر آب بسته بندی شده در ایران مصرف می شود.>> ‏ او ادامه می دهد: <<سرانه مصرف آب معدنی دو سال پیش کمی افزایش داشت که اکنون با شرایط موجود ‏احتمال دارد این سرانه ثابت بماند. همچنین تاکنون افزایش قیمتی نداشته ایم، اما هر سال در ‏انجمن قیمت گذاری جدیدی را انجام می دهیم و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کنیم. ‏همچنین با توجه به تورم حاکم بر کشور اعلام کرده ایم احتمال افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی وجود ‏دارد.>>‏ فروهر البته توضیح می دهد: <<امسال چندین عامل موجب شد تا استفاده از آب معدنی کاهش پیدا کند. ‏مهمترین آن این است که مردم الزامی برای خرید آب بسته بندی ندارند، چرا که بیش ‏از90 درصد مناطق ایران آب شرب دارند. موضوع دیگری که مزید بر علت شده تا فروش ‏خوبی نداشته باشیم، تغییرات اقلیمی است، زیرا 6 ماهه ابتدایی سال زمان فروش اصلی آب معدنی است ‏و با توجه به این که امسال بهار خنکی را داشتیم فروشمان از چند روز گذشته شروع شد و تنها 3 ماه ‏فروش پیش رو داریم.>>‏ سرانه مصرف آب معدنی در ایران و جهان البته جالب است بدانید که ایرانی ها در مقایسه با کشور های همسایه کمترین مصرف آب آشامیدنی ‏ بسته بندی شده را دارند. سرانه مصرف آب معدنی در ایران، 15 الی 20 لیتر در سال برآورد می ‏شود، درحالی که این میزان در کشورهای همسایه مانند ترکیه 130 لیتر، عربستان 100 لیتر، قطر ‏‏103 لیتر، لبنان 24 لیتر و همچنین در کشورهای اسپانیا 115 لیتر، آلمان 140 لیتر و تایلند 170 ‏لیتر است که در مقایسه با ایران نشان می دهد سرانه مصرف آب آشامیدنی بسته بندی در کشور به ‏نسبت پایین است.‏ با وجود این، کارشناسان حوزه آب معتقدند سرانه مصرف بالاتر آب معدنی در سایر کشورها به این ‏دلیل است که آب لوله کشی در این کشورها برخلاف ایران برای شرب مناسب نیست. ‏ بستنی گران نشد قیمت بستنی های پاستوریزه برخلاف بسیاری از کالاها افزایش قیمت نداشته است. بستنی های ‏پرفروشی مانند انواع بستنی های عروسکی، قیفی و لیوانی همچنان همان هزار تومان پارسال مانده ‏است و البته برخی برندهای لوکس تر بین 30 تا 40 درصد گران تر کرده اند. ‏ البته خوب است بدانید که بستنی در ستاد تنظیم بازار جزو کالاهای لوکس است و مشمول ‏قیمت گذاری دستوری نمی شود. ‏ ‏ علی احسان ظفری، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به این که مصرف بستنی در ‏ایران کاهش نداشته است، به <<شهروند>> می گوید: <<بستنی محصول فانتزی است و قیمت ‏تنظیم بازاری ندارد. افزایش قیمت هم منوط به کشش بازار است.>> ‏ او در ادامه توضیح می دهد: <<درحال حاضر 17 واحد تولیدی بزرگ بستنی در کشور ‏مشغول فعالیت هستند. این تعداد واحد های تولیدی به جهت آن است که بستنی مشتری خاص خودش ‏را دارد و افزایش قیمت آن نمی تواند جلوی فروش و استقبال مشتریان را بگیرد.>>‏ مناطق گرمسیری بستنی بیشتری نمی خورند!‏ هر ایرانی در سال چیزی حدود 3.5 کیلوگرم بستنی پاستوریزه می خورد. این آماری است که انجمن ‏تولیدکنندگان صنایع لبنی اعلام کرده و البته خوب است که بدانید مصرف بیشتر بستنی در ایران ‏هیچ ربطی به گرمسیری یا سردسیری منطقه زندگی افراد ندارد. ‏ ظفری در این زمینه به <<شهروند>> می گوید: <<شهر هایی که شرایط اقتصادی مناسبی دارند، ‏بیشترین مشتریان را هم دارند. زیرا این محصول یک نوع محصول فانتزی است، به طوری ‏که بیشترین مصرف در شهر های بزرگی چون تهران، اصفهان، مشهد و اصفهان است.>> ‏ نوشابه خوارها عقب نشینی نکردند و اما ... نوشیدنی محبوب ایرانی ها از پارسال تا حالا چیزی حدود 70درصد گران تر شده است. ‏ایرانی های نوشابه خوار! در آستانه فصل گرم امسال ناچارند چیزی حدود دو برابر پارسال برای نوشابه ‏پول خرج کنند. حالا نوشابه خانواده کوکاکولا یک و نیم لیتری که در سال 97 قیمتی 3هزارو ‏‏200تومان بود باید 4 هزار و 300 تومان خریداری شود و البته بسیاری از سوپرمارکت های تهران ‏می گویند که این افزایش قیمت هیچ تأثیر محسوسی روی خرید نوشابه نداشته است و این کالا همچنان ‏خوب می فروشد. ‏ ایرانی ها در نوشیدن ‏مضرترین نوشیدنی جهان نیز با اقتدار در صدر ایستاده اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما ۴۲ لیتر ‏است. درحالی که مردم جهان به زور ۱۰ لیتر نوشابه در سال می خورند. اگرچه این آمار فقط ‏مخصوص نوشابه های غیرالکلی و گازدار است. اما باز هم مصرف نوشابه در ایران بسیار بالاست‎.‎‏ ‏