روزنامه شهروند کد خبر: 152359 تاریخ خبر: ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي هشتگ‌ روز #یمن_بیچاره # پرویز_پرستویی #حرف_حساب # حامد_بهداد #مارموز طی دو روز گذشته هواداران فوتبال در ایران با زاویه دیدی عجیب به تحلیل برد پرگل مقابل یمن پرداختند. بعضی از هواداران فوتبال در توییتر و اینستاگرام با اشاره به اتفاقات تلخ زندگی مردم یمن به شکست 5 بر صفر آنها اشاره کردند و اعتقاد داشتند که بازیکنان تیم ملی نباید این تعداد گل را وارد دروازه تیم کشوری می کردند که اسیر جنگ است و مشکلات فراوانی دارد. در این باره دو اتفاق بسیار تاثیرگذار بود؛ یکی حرف های مسعود ده نمکی که طرفداران خاص خودش را دارد؛ ده نمکی گفته بود امثال قلعه نوعی و پروین باید جلوی این را می گرفتند که تیم ملی 5 گل به یمن بزند. مسأله بعدی هم انتشار تصویری از باشگاه بدنسازی مورد استفاده گلر یمن بود که تحت انفجار گلوله های جنگی قرار گرفته و تخریب شده است. از سوی دیگر، برخی هواداران فوتبال هم قریحه طنزشان فعال شد و به توییت های کمدی روی آوردند؛ توییت هایی که به گرسنگی و مشکلات مردم یمن برمی گشت و البته گاهی از شوخی به توهین تغییر پیدا می کرد. مجموعه این اتفاقات سبب شد تا هشتگ <<یمن بیچاره>> فعال شود و بسیاری در فضای مجازی از آن استفاده کنند. توصیه یک شاعر به پرویز پرستویی مبنی بر این که در انتشار اشعار و گزین گویه ها به نقل از بزرگان دقت بیشتری کند، در فضای مجازی و به خصوص در صفحات فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفته است. سعید بیابانکی شاعر نوشته: <<شما بازیگر خوبی هستید، ولی شعرشناس خوبی نیستید. خواهش می کنم این شعرها و جملات جعلی را در صفحه اینستاگران تان که 4 میلیون بیننده دارد، به نام قیصر امین پور، دکتر علی شریعتی، سیمین دانشور، ابن سینا و سرمایه های فرهنگی و ادبی کشور منتشر نکنید!>> توصیه این شاعر در صفحات فرهنگی و البته در توییتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و آغازگر یک سلسله کامنت و توییت در این زمینه شده. کاربری نوشته: <<یه مدتی مدشده بود هر کلمه قصاری رو به حسین پناهی خدابیامرز نسبت می دادند. البته ناگفته نماند که مرحوم، دفاتر شعر پرباری داشتند که گمنام مونده.>> کاربر دیگری اما به اصل قضیه اشاره کرده بود: <<درود بر استاد بیابانکی... اگر اساتید هر حوزه احساس وظیفه کنند، هر کس که در آن سررشته ندارد، جرات ابراز نظر نخواهد داشت.>> کاربری هم نوشته بود: <<پرویزخان هنوز در دوران اس ام اس ها و پیام های وبلاگی بی سروته ماندن>>... کاربران بی شماری در نشر و بازنشر این موضوع از هشتگ #حرف_حساب استفاده کرده بودند. صحبت های حامد بهداد درباره عقب بودن فیلم مارموز در قیاس با مخاطبانش نیز از مطالب پربیننده دو روز اخیر بود. بهداد گفته بود: <<فکر می کردم مارموز به جهت طعنه و طنز سیاسی که دارد، ثمربخش باشد، اما وقتی الان فیلم را می بینم به نظرم دیر گفتیم و امروز علیرغم نقد به دولت و جامعه سیاسی که داریم، می بینم که مردم از وعده ها فاصله گرفتند و خجالت می کشم وقتی می بینم که مارموز از مردم عقب تر است، ما می خواستیم به عنوان هنرمند از مردم کمی جلوتر باشیم، اما امروز می بینم که مردم جلوتر از ما هستند.>> این سخنان که پیشتر از زبان تهیه کننده این فیلم هم به نوع دیگری شنیده شده بود (او گفته بود که این فیلم با وجود تمام حاشیه سازی های اطرافش، فروشی کمتر از حد انتظار داشته) در فضای مجازی نام این فیلم را یک بار دیگر مطرح کرد. کاربران بیشترین تاکید را بر این نکته داشتند که <<تلاش نافرجام کارگردان برای جنجالی کردن مارموز با دعوت از سیاسیون به اکران خصوصی تا تشبیه حامد بهداد به آنتونی کوئین نتوانسته این واقعیت را کتمان کند که مارموز یک فیلم تاریخ مصرف گذشته است.>>